Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Scienze della Formazione Primaria [G8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 4th year
  1. Biology Teaching
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Biology Teaching
Course ID number
2223-4-G8501R036-G8501R037M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Chemistry and Biology Teaching

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Didattica della biologia

Argomenti e articolazione del corso

Il corso tratterà diversi argomenti di biologia, ecologia ed educazione ambientale.

Particolare riferimento sarà dedicato all'educazione ambientale, e nello specifico alla didattica dell'ecologia.

Obiettivi

Il corso ha l’obbiettivo di fornire spunti di riflessione su come insegnare la biologia, con particolare riferimento a argomenti legati alle indicazioni per il curriculo.

Verrà dedicato spazio a come un insegnante possa selezionare notizie vere e false in campo biologico ed ecologico.

Obiettivi del corso a questo proposito sono non solo le conoscenze relative ai contenuti disciplinari e il modo con cui proporli a classi della scuola dell’infanzia e primaria, ma anche la capacità di localizzarli all’interno di storie evolutive e di relazioni ecologiche.

Metodologie utilizzate

Lezioni frontali, metodologie didattiche attive, laboratori

Materiali didattici (online, offline)

Diapositive proiettate a lezione, materiale supplementare discusso a lezione

Programma e bibliografia per i frequentanti

Il corso tratterà diversi argomenti:

Indicativamente i blocchi di ore di lezione (due ore accademiche alla volta) seguiranno questo schema:

  1. Biologia ed ecologia nelle indicazioni per il curricolo
  2. Ecologia: definizioni e storia dell'ecologia
  3. Numeri per interpretare la scienza: introduzione alla statistica
  4. Antropocene e crisi ambientale
  5. Dinamica di popolazione e dinamica della popolazione umana
  6. La domesticazione di piante e animali in una prospettiva ecologica
  7. Migrazioni e conseguenze ambientali nel tempo
  8. Riscaldamento globale 1 - Fatti e conseguenze
  9. Riscaldamento globale 2 - Documentari di divulgazione
  10. Riscaldamento globale 3 - Come insegnarlo
  11. Riscaldamento globale 4 - Affrontare il negazionismo scientifico
  12. Crisi della biodiversità 1 - Storie pregresse e situazione attuale
  13. Crisi della biodiversità 2 - Come conservare la biodiversità oggi
  14. Crisi della biodiversità 3 - Studiare e afrontare la crisi della biodiversità a scuola

Bibliografia

1) Padoa-Schioppa E. Quaderni e strumenti per l'insegnamento e l'apprendimento della Biologia Edises

2) Padoa-Schioppa E. Antropocene - Una nuova epoca per la terra, una grande sfida per l'umanità - Il Mulino

3) Sarebbe utile un testo che fornisca alcune nozioni di base di biologia ed ecologia. Può andar bene un testo di liceo. Durante la prima lezione iindicherò eventuali testi universitari di riferimento che non sono in ogni caso obbligatori.

4) Tutti gli studenti (frequentanti e non frequentanti) devono inoltre leggere uno dei seguenti testi (sono tutti disponibili anche in formato ebook):

  • Addio ai ghiacci (P. Wadhams) Bollati Boringhieri
  • Metà della terra (E.O. Wilson), Codice
  • Spillover - L'evoluzione delle pandemie (Quammen) , Adelphi
  • Armi, acciaio e malattie (Diamond), Einaudi

Programma e bibliografia per i non frequentanti

Gli studenti non frequentanti debbono portare il medesimo programma degli studenti frequentanti e la bibliografia è la stessa.

Modalità d'esame

  • Tipologia di prova
  • Criteri di valutazione

Scritto e orale

La prova scritta consiste in un test multiplo (domande a risposta chiusa), finalizzato ad accertare la conoscenza delle nozioni di base di biologia ed ecologia, superata la quale si passa a una fase scritta con domande aperte nelle quali oltre alla conoscenza della materia, si valuterà la capacità di esporre correttamente le informazioni apprese, e di fare collegamenti.

La prova orale (qualora si siano superati gli scritti) partirà dalla prova scritta, e si estenderà poi alla verifica della conoscenza di tutto il programma.

Orario di ricevimento

Previo appuntamento il lunedì alle 16.30

Durata dei programmi

Il programma vale un anno accademico

Cultori della materia e Tutor

Claudia Canedoli

Simone Masin

Noemi Rota

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SCONFIGGERE LA FAME | SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | ACQUA PULITA E SERVIZI IGIENICO-SANITARI | ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SOTT'ACQUA | VITA SULLA TERRA | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
Export

Course title

Biology didactics

Topics and course structure

Different topics of biology, ecology and environmental education


Particular reference will be devoted to the environmental education and to the didactics of ecology.

Objectives

Aim of the course is teaching biology techniques, with a special reference to national programs.

A discussion about surfing and choosing news in biology will be proposed.

The ability of connecting the biology contents to evolutionary stories and to ecological relationships is another important aims of this course.

Methodologies

Lesson, active teaching methodologies, practical laboratory

Online and offline teaching materials

Slides and supplementary matherials (paper and exercises) discussed in classroom

Programme and references for attending students

***he course will cover several topics:

Indicatively the blocks of lesson hours (two academic hours at a time) will follow this pattern:*** 1. Biology and ecology in the indications for the curriculum
2. Ecology: definitions and history of ecology
3. Numbers to interpret science: introduction to statistics
4. Anthropocene and environmental crisis
5. Population dynamics and human population dynamics
6. The domestication of plants and animals from an ecological perspective
7. Migration and environmental consequences over time
8. Global warming 1 - Facts and consequences
9. Global warming 2 - Dissemination documentaries
10. Global warming 3 - How to teach it
11. Global warming 4 - Tackling scientific denialism
12. Biodiversity crisis 1 - Past histories and current situation
13. Biodiversity Crisis 2 - How to conserve biodiversity today
14. Biodiversity crisis 3 - Studying and tackling the biodiversity crisis at school

Bibliography 1) Padoa-Schioppa E. Quaderni e strumenti per l'insegnamento e l'apprendimento della Biologia Edises

2) Padoa-Schioppa E. Antropocene - Una nuova epoca per la terra, una grande sfida per l'umanità - Il Mulino

  1. A basic biology/ecology texbook can be useful. Students may use a textbook of high school. During the first lesson I will indicate any university reference texts that are not mandatory in any case.
    4) All students (attending and not attending) must also read one of the following texts (all are also available in ebook format):
  • Addio ai ghiacci (P. Wadhams) Bollati Boringhieri
  • Metà della terra (E.O. Wilson), Codice
  • Spillover - L'evoluzione delle pandemie (Quammen) , Adelphi
  • Armi, acciaio e malattie (Diamond), Einaudi

During the lessons will be indicated and provided additional educational materials (articles and slides) that will integrate the preparation of the exam

Programme and references for non-attending students

Same as attending students

Assessment methods

Written and oral examination

Written part: test (multiple choice questions) and open questions. If the result of the written part is positive, the student will be allowed to the oral part examination.

The oral exam (if the written texts have been passed) will start from the written test, and will then extend to the verification of the knowledge of the whole program and of what has been learned in the laboratories.

Office hours

Monday at 16.30 after appointment by e-mail

Programme validity

One academic year

Course tutors and assistants

Claudia Canedoli

Simone Masin

Noemi Rota

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | ZERO HUNGER | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | CLEAN WATER AND SANITATION | AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION | LIFE BELOW WATER | LIFE ON LAND | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

Field of research
BIO/03
ECTS
4
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Emilio Padoa Schioppa
    Emilio Padoa Schioppa

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
ZERO HUNGER - End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture
ZERO HUNGER
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
CLEAN WATER AND SANITATION - Ensure availability and sustainable management of water and sanitation for all
CLEAN WATER AND SANITATION
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE BELOW WATER - Conserve and sustainably use the oceans, seas and marine resources for sustainable development
LIFE BELOW WATER
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics