Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Scienze della Formazione Primaria [G8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Geography and Geography Teaching (with Workshop)
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Geography and Geography Teaching (with Workshop)
Course ID number
2223-2-G8501R014
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Geography and Geography Teaching Course ID number 2223-2-G8501R014-G8501R014M
Course summary
Course full name Workshop in Geography and Geography Teaching Course ID number 2223-2-G8501R014-G8501R050M
Course summary

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Geografia e didattica della geografia

Argomenti e articolazione del corso

Il corso intende introdurre gli studenti alla geografia umana e alle sue problematiche più recenti cercando di comunicare la ricchezza e la vastità della materia. La geografia umana studia le relazioni tra le comunità umane e l’ambiente naturale nella loro espressione territoriale. Il corso affronta alcuni dei temi centrali della disciplina: cultura, lingue e religioni, geografia etnica, genere, sviluppo e cambiamento, sistemi urbani, organizzazione politica dello spazio. Durante il corso sarà dato un particolare rilievo ai temi oggetto d'insegnamento nella scuola primaria e alle modalità con cui farli appropriare dai bambini. Si cercherà inoltre di far riflettere sul ruolo ideologico dell'insegnamento della geografia a scuola e sulla necessità di adottare un atteggiamento critico nei confronti del "discorso" geografico

Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni e al Laboratorio connesso al corso, si intendono PROMUOVERE i seguenti apprendimenti, in termini di:

  • Introdurre gli studenti alla geografia umana e alle sue problematiche più recenti.

    Comunicare la ricchezza e la vastità della materia

    Approfondire i temi oggetto d'insegnamento nella scuola primaria.

    Riflettere sul ruolo ideologico della geografia scolastica.

Metodologie utilizzate

Lezioni frontali, lavori di gruppo ed esercitazioni individuali.

Al corso è affiancato un laboratorio, che riguarda la trasmissione didattica dei concetti geografici. Gli studenti lavorando in gruppo dovranno progettare un’attività didattica con l’aiuto del conduttore.

Materiali didattici (online, offline)

Durante il corso saranno suggeriti materiali di approfondimento online.

Programma e bibliografia per i frequentanti

Bjelland M. D., Montello D. R., Getis A., Geografia Umana, Milano, Mc. Graw-Hill, 2020.
Squarcina E., L’ultimo spazio di libertà,un approccio umanistico e culturale alla geografia del mare, Milano, Guerini, 2015.
Giorda C., Il mio spazio nel mondo. Geografia per la scuola primaria e dell’infanzia, Roma, Carocci, 2014.

Squarcina E., Pecorelli V. (a cura), Diventare grandi come il mare, Milano, Guerini, 2018.

Eventuali modifiche al programma saranno comunicate prima dell'inizio del corso. Non esiste una differenziazione di programma per frequentanti e non frequentanti.

Programma e bibliografia per i non frequentanti

Non esiste una differenziazione di programma per frequentanti e non frequentanti.

Modalità d'esame

  • Tipologia di prova: Esame orale. L’esame consisterà in un colloquio volto alla verifica della conoscenza dei principali concetti della geografia umana, alla capacità di applicarli a casi concreti e alla capacità di tradurli in attività didattiche volte al raggiungimento di competenze spaziali da parte degli alunni della scuola dell’infanzia e primaria.

Orario di ricevimento

Gli studenti saranno ricevuti il mercoledì pomeriggio su appuntamento. E' possibile concordare colloqui online.

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Erica Neri (erica.neri@.unimib.it)
Salvatore La Rosa (salvatore.larosa@unimib.it)

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SOTT'ACQUA | VITA SULLA TERRA | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Course title

Geografia e didattica della geografia

Topics and course structure

The course aims to introduce students to human geography and its most recent problems trying to communicate the richness and vastness of the subject.

Human geography studies the relationships between human communities and the natural environment in their territorial expression. The course deals with some of the central themes of the discipline: culture, languages and religions, ethnic geography, gender, development and change, urban systems, political organization of space. During the course, particular emphasis will be given to the subjects being taught in primary school and how to transform them for children. We will also try to reflect on the ideological role of teaching geography at school and on the need to adopt a critical attitude towards the geographic "discourse"

Objectives

With this teaching, with a constant and participated attendance to the lessons and to the Laboratory connected to the course, we intend to PROMOTE the following lessons, in terms of

Introducing students to human geography and its most recent problems.

Communicating the richness and vastness of the subject matter

Deepen the topics taught in primary school.

Reflect on the ideological role of school geography.

Methodologies

Frontal lessons in mixed mode: partial presence and synchronous video-recorded lectures, seminar groups.

A laboratory will be dedicated to the teaching of geographical concepts. Students working in groups will have to design a didactic activity with the help of the conductor.

Online and offline teaching materials

Online study materials will be suggested during the course.

Programme and references for attending students

Bjelland M. D., Montello D. R., Getis A., Geografia Umana, Milano, Mc. Graw-Hill, 2020.
Squarcina E., L’ultimo spazio di libertà,un approccio umanistico e culturale alla geografia del mare, Milano, Guerini, 2015.
Giorda C., Il mio spazio nel mondo. Geografia per la scuola primaria e dell’infanzia, Roma, Carocci, 2014.

Squarcina E., Pecorelli V. (a cura), Diventare grandi come il mare, Milano, Guerini, 2018

Any changes to the program will be communicated before the beginning of the course. There is no differentiation between the programme for attending students and non-attendants.

Programme and references for non-attending students

There is no differentiation between the programme for attending students and non-attendants.

Assessment methods

The exam will consist in an interview aimed at testing the knowledge of the main human geography concepts, the ability to apply them to real cases and the ability to translate them into educational activities aimed at achieving spatial skills by the pupils of nursery school and primary school.

Office hours

Students will be received on Wednesday afternoons by appointment. Online interviews can be arranged.

Programme validity

The programs are worth two academic years.

Course tutors and assistants

Erica Neri (erica.neri@.unimib.it)
Salvatore La Rosa (salvatore.larosa@unimib.it)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | CLIMATE ACTION | LIFE BELOW WATER | LIFE ON LAND | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

ECTS
9
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
68
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE BELOW WATER - Conserve and sustainably use the oceans, seas and marine resources for sustainable development
LIFE BELOW WATER
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics