Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Scienze della Formazione Primaria [G8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Developmental Psychology - A-L
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Developmental Psychology - A-L
Course ID number
2223-1-G8501R003-G8501R003M-AL
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Developmental Psychology (with Workshop)

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Lo sviluppo nella prospettiva del ciclo di vita

Argomenti e articolazione del corso

Il corso prevede un inquadramento storico e teorico della disciplina, seguito da riflessioni sulle metodologie di ricerca tipicamente utilizzate in psicologia dello sviluppo. La parte centrale e più consistente del corso sarà rivolta alle principali funzioni psicologiche e al loro sviluppo.

- Inquadramento storico: concetto di sviluppo e ciclo di vita in psicologia

- Metodologia della ricerca in psicologia dello sviluppo: il rapporto fra ricerca scientifica e costruzione di teorie

- Principali funzioni psicologiche e loro sviluppo nel ciclo di vita (con riferimento ai principali studiosi): percezione, linguaggio, pensiero, memoria e processi di apprendimento, intelligenza, legami di attaccamento, emozioni, socialità

- Approfondimento tematico sulla creatività

Obiettivi

Il corso intende stimolare un approccio critico alla disciplina ed una riflessione sulle implicazioni di tali conoscenze per comprendere lo sviluppo dei diversi alunni e del sistema classe e le variabili implicate nel processo di insegnamento-apprendimento. In particolare, il corso si propone di sviluppare i seguenti apprendimenti in termini di conoscenze e competenze:

- Sviluppare un approccio critico alla disciplina
- Conoscere prospettive e modelli teorici relativi ai processi di sviluppo e apprendimento
- Avvalersi delle conoscenze sull’evoluzione del soggetto per progettare, comprendere, interpretare lo sviluppo dei diversi alunni e del sistema classe.
- Riconoscere e valorizzare i diversi stili di apprendimento e le diverse modalità di acquisizione autonoma del metodo di studio.

Metodologie utilizzate

Il corso intende promuovere il raggiungimento degli obiettivi attraverso lezioni frontali, seminari tematici, esercitazioni e attività laboratoriali.

In linea con uno dei temi principali affrontati a lezione, il laboratorio è sulla tematica del metodo di studio: mediante esercitazioni e discussioni, gli studenti rifletteranno sui propri processi di apprendimento da un lato allo scopo di renderli più adeguati al contesto universitario, e dall’altro per saper poi utilizzare tale esperienza come mattone importante nella futura professione di insegnante.

Materiali didattici (online, offline)

  • Slides delle lezioni
  • Articoli (sia per l'approfondimento individuale, sia come preparazione per la discussione in aula)
  • spazio online per esercitazioni e/o discussioni

SI RACCOMANDA AGLI/ALLE STUDENTI/STUDENTESSE DI ISCRIVERSI AL CORSO SULLA PIATTAFORMA MOODLE, IN MODO DA AVERE ACCESSO A MATERIALI, INFORMAZIONI, AVVISI

Programma e bibliografia per i frequentanti

PARTE COMUNE

  • Slides scaricabili dalla pagina web del corso
  • Belsky, J. (2020). Psicologia dello sviluppo. Seconda edizione italiana. Zanichelli (fino alla PARTE IV inclusa). Il testo è disponibile sia in versione cartacea sia in versione ebook
  • Fiorilli C. (2009). Gli insegnanti pensano l’intelligenza. Unicopli

PARTE DI APPROFONDIMENTO: due dei testi presenti in un elenco che verrà pubblicato in questa pagina a gennaio.

Programma e bibliografia per i non frequentanti

La stessa dei frequentanti.

Modalità d'esame

Gli studenti, per poter accedere all’esame, dovranno aver frequentato e superato il laboratorio afferente al corso. I conduttori di laboratorio approveranno frequenza e partecipazione alle attività anche avvalendosi esercitazioni e/o brevi riflessioni prodotte dagli studenti durante gli incontri.

L’esame è scritto, con una parte a risposte chiuse e una parte a risposte aperte.

L’esame orale avviene solo su richiesta dello/a studente/tessa o della docente, solo se si è superato lo scritto. L’orale consiste in un colloquio su tutti i testi d’esame, con un voto a sé. Il voto finale è dato dalla media del voto dello scritto e dell’orale, per chi richiede l’orale; solo dal voto dello scritto per chi non richiede l’orale.

Nella prova scritta/orale verranno valutati, nello specifico:
pertinenza dei contenuti esposti
ricchezza/articolazione dei contenuti esposti
coerenza interna dei concetti e delle argomentazioni
correttezza dei concetti illustrati e discussi
espliciti riferimenti ai testi studiati
correttezza terminologica, ortografica e sintattica
capacità di riflessione critica e di rielaborazione personale dei contenuti

Orario di ricevimento

Gli orari di ricevimento studenti vengono comunicati mensilmente, sulla pagina web della prof.ssa Farina.

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Barbara Girani De Marco

Chiara Deprà

Letizia Della Zoppa

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Course title

Human development in life cycle perspective

Topics and course structure

The course provides a historical and theoretical framework of the discipline, followed by reflections on research methodologies typically used in developmental psychology. The central and most significant part of the course will be devoted to major psychological functions and their development.

- Historical Framing: concept development and life cycle in psychology

- Research methodology in developmental psychology: The relationship between scientific research and theory development

- Main psychological functions and their development in the life cycle (with reference to leading scholars): perception, language, thought, memory and learning processes, intelligence, attachment theory, emotions, sociability

-Thematic deepening on creativity

Objectives

The course aims to stimulate a critical approach to the discipline and a reflection on the implications of this knowledge for understanding the development of the different pupils and the class system and the variables involved in the teaching-learning process. In particular, the course aims to develop the following aims in terms of knowledge and skills:

- Development of a critical approach to the discipline.
- Knowledge of perspectives and theoretical models related to the processes of development and learning.
- Using the knowledge on the evolution of the subject to design, understand, interpret the development of each pupil and class system.
- Recognize and valorize the different learning styles and the different ways of acquiring a personal study method.

Methodologies

The course aims to promote the achievement of objectives through lectures, seminars, tutorials and workshop activities.

In line with one of the main themes discussed in the course, the workshop is on study method: through exercises and discussions, students will reflect on their learning processes on one hand in order to make them more appropriate to the university context, on the other hand to know how to use this experience a key competence in their future profession.

Online and offline teaching materials

  • Slides of the course lessons
  • Articles (both as individual deepening of some themes and as a preparation for class discussion)
  • Web forum and online practices

STUDENTS ARE RECOMMENDED TO REGISTER FOR THE COURSE ON THE MOODLE PLATFORM, IN ORDER TO GET ACCESS TO MATERIALS, INFORMATION, NOTICES

Programme and references for attending students

COMMON PART (FOR ALL THE STUDENTS)

  • Slides from the webpage of the course
  • Belsky, J. (2020). Psicologia dello sviluppo. Second Italian Edition. Zanichelli (until PART IV included). The text is available in both paper and ebook versions
  • Fiorilli C. (2009). Gli insegnanti pensano l’intelligenza. Unicopli

THEMATIC DEEPENING: Two of the texts included in a list to be published on this page in January.

Programme and references for non-attending students

The same as the one for attending students.

Assessment methods

In order to access the exam, students must have attended and passed the laboratory related to the course. The laboratory conductors will also approve attendance and participation in the activities using exercises and / or short reflections produced by the students during the workshops.

The exam is written, with a part with closed answers and a part with open answers.

The oral exam takes place only at the student's or teacher's request, only if the writing has been passed. The oral exam consists of an interview on all the exam texts, with one evaluation in itself. The final mark is given by the average of the mark of the written and oral, for those who request the oral; only by the written vote for those who do not request the oral exam.

In the written / oral test, the following will be assessed:
relevance of the contents displayed
richness / articulation of the contents displayed
internal coherence of concepts and arguments
correctness of the illustrated and discussed concepts
explicit references to the texts studied
terminological, spelling and syntactic correctness
capacity for critical reflection and personal reworking of contents

Office hours

Student reception schedule is communicated monthly, on Prof. Farina's web page.

Programme validity

Two academic years.

Course tutors and assistants

Barbara Girani De Marco

Chiara Deprà

Letizia Della Zoppa

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/04
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EF
    Eleonora Farina

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics