Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze Biologiche [E1302Q - E1301Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. System Physiology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
System Physiology
Course ID number
2223-3-E1301Q068
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso si propone di fornire allo studente in scienze biologiche una panoramica sulla struttura (cenni di anatomia) e sui meccanismi che governano la funzione dei diversi sistemi organici.
In particolare, alla fine del corso lo studente avrà acquisito le seguenti capacità:
1) conoscenza e capacità di comprensione: avere una visione integrata dei sistemi organici dal punto di vista funzionale al fine di comprendere al meglio la fisiologia d’organo nell’intero organismo umano
2) conoscenza e capacità di comprensione applicate: essere in grado di traslare informazioni di fisiologia cellulare alla fisiologia d’organo e applicare quanto appreso in corsi di fisiologia di base alla fisiologia via via più complessa come quella d’organo
3) autonomia di giudizio: essere in grado di valutare quanto appreso con grande senso critico
4) abilità comunicative: comunicare in modo esaustivo con una corretta terminologia scientifica quanto appreso
5) capacità di apprendere: apprendere con senso critico gran parte della letteratura scientifica di fisiologia degli organismi superiori.

Contenuti sintetici

Il corso illustra il funzionamento della maggior parte dei sistemi organici dell'uomo, quali il sistema nervoso somatico e autonomo, endocrino, cardiovascolare, respiratorio, renale e digerente.

Programma esteso

-Sistema nervoso somatico: concetti generali, nutrimento e protezione, cellule gliali. Cenni di anatomia del sistema sensoriale e motorio. Sistema motorio: programmazione ed esecuzione del movimento volontario. vie piramidali ed extrapriramidali. Sistemi paralleli nel controllo del movimento volontario (cervelletto e nuclei della base). Riflessi spinali.
-Sistema nervoso autonomo: Ortosimpatico e Parasimpatico.
-Sistema Endocrino: ormoni e segnali intracellulari. Asse ipotalamo-ipofisi e relative ghiandole (tiroide, surrene).
-Sistema Cardiovascolare: Cuore: elettrofisiologia e funzione meccanica. Circolo arterioso e venoso. Scambi capillari. Omeostasi integrata di pressione arteriosa e volume intravascolare.
-Sistema respiratorio: Meccanica respiratoria. Scambi alveolo-capillare. Trasporto dei gas nel sangue. Circolo polmonare e sua regolazione.
-Sistema escretore: Organizzazione anatomo-funzionale del parenchima renale. Meccanismo di filtrazione glomerulare e sua regolazione. Meccanismi di riassorbimento e secrezione tubulare. Clearance dei soluti. Ruolo del rene nel bilancio acido/base. Controllo di volume, osmolarità e concentrazioni elettrolitiche.
-Sistema Digerente: Digestione (fasi cefalica, gastrica, intestinale). Pancreas esocrino. Fegato e formazione della bile. Assorbimento: zuccheri, aminoacidi, lipidi, acqua. Trasporto dei lipidi nel sangue.

Prerequisiti

Conoscenze di biochimica, fisica e di fisiologia generale

Modalità didattica

Lezione frontale.

Materiale didattico

Libro di testo consigliato: Fisiologia – Molecole, cellule e sistemi, a cura di D'Angelo e Peres, Edi Ermes editore
Diapositive del corso sulla piattaforma e-learning

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto e orale. La prova scritta si basa su una serie di domande a risposta multipla volta a comprendere se lo studente ha appreso la fisiologia dei sistemi e se ha acquisito una visione integrata della fisiologia d'organo. La prova orale, a completamento di quella scritta, è volta a comprendere se lo studente ha appreso capacità comunicative inerenti la fisiologia d'organo

Orario di ricevimento

Appuntamento via e-mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The course aims to provide the student in biological sciences with an overview of the structure (anatomy) and the mechanisms that govern the function of the organic systems.
In particular, at the end of the course the student will have acquired the following skills:
1) knowledge and understanding: to have an integrated view of the organic systems from the functional point of view in order to better understand the organ physiology in the whole human organism;
2) applied knowledge and understanding: to be able to translate cellular physiology information to the organ physiology and apply what has been learned in basic physiology courses to the system physiology
3) making judgments: to be able to evaluate what has been learned with great critical point of view
4) communication skills: to communicate what has been learned with a correct scientific terminology
5) learning skills: to learn critically a large part of the scientific literature about the system physiology of the higher organisms

Contents

The course illustrates the function of most human organ systems, such as the somatic and autonomic nervous system, the endocrine, cardiovascular, respiratory, renal and digestive systems.

Detailed program

-Somatic nervous system: general concepts, nutrition and protection, glial cells. Anatomy of the sensory and motor system. Motor system: planning and execution of voluntary movement. pyramidal and extrapriramidal tracts. Parallel systems in the control of voluntary movement (cerebellum and nuclei of the base). Spinal reflexes.
-Autonomic nervous system: Orthosympathetic and Parasympathetic systems.
-Endocrine system: hormones and intracellular signals. Hypothalamic-hypophysis axis and related glands (thyroid, adrenal gland).
-Cardiovascular System: Heart, electrophysiology and mechanical function. Arterial and venous circulation. Capillary exchanges. Integrated homeostasis of arterial pressure and intravascular volume.
-Respiratory system: Respiratory mechanics. Alveolus-capillary exchanges. Gas transport in the blood. Pulmonary circulation and its regulation.
-Excretory system: Anatomo-functional organization of the renal parenchyma. Glomerular filtration mechanism and its regulation. Reabsorption and tubular secretion mechanisms. Renal clearance. Role of the kidney in the acid / base balance. Volume control, osmolarity and electrolyte concentrations.
-Digestive System: Digestion (cephalic, gastric, intestinal phases). Exocrine pancreas. Liver and bile formation. Absorption: sugars, amino acids, lipids, water. Transport of lipids in the blood.

Prerequisites

Knowledge of biochemistry, physics and general physiology

Teaching form

Frontal teaching

Textbook and teaching resource

Textbook: "Fisiologia – Molecole, cellule e sistemi", D'Angelo E. & Peres A Eds, Edi Ermes.
Course slides on e-learning platform

Semester

Second semester

Assessment method

Written and oral exam. The written test is based on a series of multiple choice questions aimed at understanding if the student has learned the physiology of systems and if he has acquired an integrated view of organ physiology. The oral exam is aimed at understanding whether the student has learned communication skills related to organ physiology.

Office hours

E-mail appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
BIO/09
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MR
    Marcella Rocchetti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics