Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Fisica [E3005Q - E3001Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. Biophysics Laboratory
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Biophysics Laboratory
Course ID number
2223-3-E3001Q063
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente apprenderà l'uso di tecniche spettroscopiche di base per la caratterizzazione di biomolecole e nanoparticelle. Inoltre apprenderà le nozioni base relative alla microscopia confocale.

Contenuti sintetici

Assorbimento, Fluorescenza, Scattering dinamico di luce, Spettroscopia Infrarossa, Dicroismo Circolare, Microscopia, Nanoparticelle

Programma esteso

Gli 8 CFU sono ripartiti in 2 CFU di esercitazioni (rigurdanti la spiegazione del funzionamento della strumentazione utilizzata in laboratorio e delle differenti tecniche di spettroscopia e microscopia sfruttate per lo svolgimento degli esperimenti ) e 6 CFU di Laboratorio.

Gli argomenti trattati sono:

Spettroscopia di assorbimento e di fluorescenza di biomolecole e fluorofori.
Determinazione della struttura secondaria di proteine e studio del processo di folding-unfolding mediante tecniche ottiche (dicroismo circolare, fluorescenza e spettroscopia infrarossa).
Studio dell’interazione fra biomolecole e ligandi mediante fluorescenza. Misura della dimensione di proteine e dello stato di aggregazione di nanoparticelle d’oro mediante diffusione quasi elastica di luce.
Studio degli effetti di ipertermia di nanoparticelle metalliche prodotti da luce laser infrarossa e visualizzati mediante l'uso di una termocamera.
Uso di un microscopio confocale a fluorescenza per acquisire immagini di cellule e tessuti biologici: analisi delle immagini, misura della risoluzione ottica del sistema.

Prerequisiti

nozioni di elettromagnetismo classico, ottica, elementi di biofisica

Modalità didattica

Lezioni frontali riguardanti la teoria alla base degli esperimenti che verranno svolti.

Laboratorio in cui ogni gruppo di studenti svolgerà le differenti esperienze descritte nel programma del corso.

Materiale didattico

Libri di testo:

Cantor and Schimmel "Biophysical Chemistry"

Robert Pecora, Bruce J. Berne, "Dynamic Light Scattering"

Joseph R Lakowicz, "Principles of fluorescence spectroscopy"

Le slide relative alla parte teorica degli esperimenti saranno rese disponibili sull'e-learning.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

RELAZIONE DI LABORATORIO che illustano la parte di teoria e di svolgimento degli esperiementi affrontati durante il corso. Le relazioni possono essere svolte in gruppo o singolarmente.
PROVA ORALE, svolta individualmente, con discussione delle relazioni di laboratorio e degli argomenti affrontati durante le lezioni frontali.

Orario di ricevimento

Normalmente il docente e' sempre disponibile per ricevimento, la presenza e' tuttavia garantita solo se preventivamente concordata per mail o di persona a margine delle lezioni.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
Export

Aims

The course will be focused on the characterization of biomolecules and nanoparticles through spectroscopic techniques. Moreover The students will learn basic principles related to confocal microscopy.

Contents

Absorbance, Fluorescence, Dynamic Light Scattering, Infrared Spectroscopy, Circular Dichroism, Microscopy, Nanoparticles

Detailed program

The 8 CFU comprises 2 CFU of introductory lessons in which the different instruments and spectroscopy/microscopy techniques will be illustrated together with data analysis methods. The remaining 6 CFU are related to the Laboratory lessons.

The main topics are reported in the following:

Absorbance and fluorescence spectroscopy of biomolecules and fluorophores.
Evaluation of the secondary structure of proteins and study of the folding-unfolding processes through optical techniques (circular dichroism, fluorescence and infrared spectroscopy).
Study of biomolecules-small ligands interactions through fluorescence techniques.
Estimate of the proteins dimension and the aggregation state of gold nanoparticles by means of quasi-elastic light scattering.
Hyperthermic effect induced on metallic nanoparticles by an infrared laser and its measurement through a thermal camera.
Fluorescence confocal microscopy applied to image acquisition of cells and biological tissues: image analysis, measurement of the optical resolution of the system.

Prerequisites

knowledge of classical electromagnetism, optics, elements of biophysics

Teaching form

Frontal lessons related to the theoretical part of the experiments.

Laboratory part in which each group of students will perform the experiments described in the program section

Textbook and teaching resource

Textbooks:

Cantor and Schimmel "Biophysical Chemistry"

Robert Pecora, Bruce J. Berne, "Dynamic Light Scattering"

Joseph R Lakowicz, "Principles of fluorescence spectroscopy"

Slides provided on the e-learning site

Semester

Second semester

Assessment method

Laboratory report comprising both the theroretical introduction and the description of the developed experiments. Individual or group reports can be presented for exam evaluation.
Moreover, for each student, an oral exam related to the laboratory reports and to the frontal lessons will be evaluated.

Office hours

Usually the teacher is always available for reception, however the presence is guaranteed only if previously arranged, either in classroom or by e-mail.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

Field of research
FIS/07
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
96
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LS
    Laura Sironi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics