Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecnologie per l'Ambiente [E3202Q - E3201Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. Principles of Environmental Law
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Principles of Environmental Law
Course ID number
2223-3-E3201Q072
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso ha come obiettivi quello di tratteggiare un affresco, seppure incompleto, della tutela dell'ambiente nell'ordinamento giuridico, internazionale, europeo e nazionale, e, al contempo, accennare all'organizzazione amministrativa, europea, nazionale, regionale e locale, e alla sue principali funzioni a tutela dell'ambiente.

Contenuti sintetici

Il corso si rivolge a studenti privi di conoscenze specifiche nelle discipline giuridiche, prefiggendosi di offrire nozioni di tipo istituzionale di diritto pubblico, tali da consentire di affrontare le tematiche generali coinvolte nel diritto dell’ambiente.

Programma esteso

- Nozione di diritto e di ordinamento giuridico.

- La tutela dell'ambiente nell'ordinamento giuridico internazionale: principi ed esami di alcuni trattati rilevanti (La Convenzione delle Nazioni Unite sui cambiamenti climatici e gli Accordi di Parigi; la CEDU; il GATT)

- La tutela dell'ambiente nell'ordinamento europeo: fonti, principi, disciplina.

- La tutela dell'ambiente nell'ordinamento nazionale: l'ambiente nella Costituzione, l’organizzazione amministrativa nazionale, regionale e locale, nonché dei rapporti intercorrenti fra i medesimi plessi organizzatori e le istituzioni comunitarie; i principi che presiedono l’esercizio dell’attività amministrativa, tanto in forme autoritative, quanto privatistiche.

- Analisi sommaria di alcuni settori più significativi investiti da regole e principi consustanziali al diritto dell’ambiente, nonché disamina della stessa nozione giuridica di ambiente, della sua declinazione e dei suoi profili più problematici

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Lezione frontale

Materiale didattico

Materiale didattico predisposto dal docente e caricato sulla piattaforma.

Allo stesso si consiglia di affiancare la lettura di un Manuale a scelta tra i tre seguenti:

-Groppi e Simonicini, Introduzione allo studio del diritto pubblico e delle sue fonti, Giappichelli Torino 2012 o ed. più aggiornata escluse pp.113-252

-Bin Pitruzzella, Diritto pubblico, Giappichelli, Torino 2014 o edizione più aggiornata , introduzione, pp. 3-24, pp.237-415
-Barbera Fusaro Corso di diritto pubblico ed. 2010 o successivo, cap. da 1 a 5 (p.17-117), 12, 13 e 14 (p.331-413)

Va sempre conosciuto:
-Diritto dell’ambiente, a cura di G. Rossi, Torino, 2017 o più recente, la parte prima e i capitoli I, II, III e IV della parte seconda

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale con possibili prove scritte per i frequentanti da svolgersi (nelle date che saranno indicate a lezione) attraverso durante il corso per verificare la comprensione degli argomenti svolti a lezione.

Voto in trentesimi 18-30/30

Orario di ricevimento

Da concordare inviando una mail al docente

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Aims

The course aims to outline a map, although incomplete, of the national, regional and local administrative organization, and of the relationship between the same complexes organizers and European institutions. Furthermore, the course will offer a brief introduction to the administrative competence as provided in environemntal law

Contents

This course is aimed at students with no expertise in law. It aims to provide knowledge in the institutional framework of the areas of public law, such as to permit the discussion of general issues involved in environmental law.

Detailed program

- Institutional framework of the areas of public law, such as to permit the discussion of general issues involved in environmental law. Prime among these is the system of sources and the rules that govern and coordinate it: and, in particular: European law, primary and secondary, and its impact on national sources of constitutional, legislative and regulation degree.

- System of sources and the rules that govern and coordinate it: and, in particular: European law, primary and secondary, and its impact on national sources of constitutional, legislative and regulation degree.

- Identification of principles governing the exercise of administrative activity, in both forms it is authoritative, as privates.

- Analysis summarized of the most significant sectors involved with the rules and principles of environmental law, and a discussion of the same legal concept of environment, its decline and its profile more problematic, especially with regard to subjective situations and remedies granted by the legal system.

Prerequisites

None

Teaching form

Lessons, 6 credits

Textbook and teaching resource

Teaching materials prepared by the Lecturer.

Specialised books suggested at the beginning of the course.

Semester

First semester

Assessment method

Oral examination. Written in class papers for attending students during the lessons

Mark range 18-30/30

Office hours

For an appointment write an e-mail

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
IUS/10
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LB
    Luca Belviso
  • SV
    Scilla Vernile

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics