Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecnologie per l'Ambiente [E3202Q - E3201Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. Analytical Chemistry Environmental
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Analytical Chemistry Environmental
Course ID number
2223-3-E3201Q083
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivo principale dell’insegnamento è fornire allo studente le conoscenze sia teoriche sia pratiche per la valutazione della qualità chimica dei diversi comparti ambientali. Oltre alla conoscenza delle tecniche verrà sviluppata capacità critica nel giudicare l’attendibilità del dato sperimentale anche in termini di accuratezza e precisione. Alla fine del corso lo studente deve essere in grado di leggere criticamente una metodica analitica e saperla applicare. Deve dimostrare di aver compreso i vari passaggi. Lo studente avrà acquisito una terminologia scientifica adeguata e saprà esporre gli argomenti del corso con proprietà di linguaggio.

Contenuti sintetici

Lo studente acquisisce conoscenze pratiche per la determinazione di parametri chimici in diverse matrici ambientali.

Programma esteso

Il corso prevede una parte introduttiva sul significato dei descrittori scelti e la loro determinazione sperimentale.

Le esperienze riguardano alcune analisi del comparto acqua, del comparto suolo e del comparto rifiuti. Nel dettaglio:

  • Comparto acqua: durezza, ossigeno disciolto, ossidabilità di Kubel, determinazione del fosforo come ortofosfato;
  • Comparto rifiuti: analisi merceologica, umidità, solidi volatili, potere calorifico;
  • Comparto suolo: estrazione, clean-up ed analisi di idrocarburi policiclici aromatici.

Prerequisiti

Chimica generale e inorganica, chimica organica e chimica analitica.

Modalità didattica

- Lezione frontale, 2 cfu

- Laboratorio, 4 cfu

Materiale didattico

D.C. Harris “Chimica Analitica Quantitativa”, Zanichelli oppure Holler, Crouch: Fondamenti di Chimica Analitica di Skoog & West - III Edizione. EdiSES

F.W. Fifield, P.J. Haines “Environmental Analytical Chemistry, Blackie Academic

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La verifica dell'apprendimento avviene con una prova pratica in itinere e un esame orale.

La prova pratica in itinere consiste in una prova di laboratorio preceduta dallo svolgimento di alcuni esercizi.

L'esame orale prevede l'approfondimento delle conoscenze chimiche delle esperienze effettuate in laboratorio.

Al voto finale contribuisce per il 70% la prova pratica in itinere, per il 20% la prova orale e per restante 10% il comportamento in laboratorio, la cura nella compilazione delle schede di laboratorio.

Per l'ammissione all'esame è necessario aver frequentato almeno 8 delle 10 esperienze di laboratorio.

Voto 18-30/30

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | ACQUA PULITA E SERVIZI IGIENICO-SANITARI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Aims

The main objective of the course is to provide students with both theoretical and manual knowledge for assessing the chemical quality of different environmental compartments. In addition to knowledge of the techniques, critical skills will be developed in judging the reliability of the experimental data also in terms of accuracy and precision. At the end of the course, the student must be able to critically read an analytical method and be able to apply it. He must prove that he understood the various passages. The student will have acquired adequate scientific terminology and will be able to present the topics of the course with language properties.

Contents

Chemical analyses on environmental matrices.

Detailed program

The course includes an introductory part on the meaning of the chosen descriptors and their experimental determination.

The experiences concern some analyses of water, soil and waste matrices.

In detail:

  • Water matrix: hardness, dissolved oxygen, Kubel oxidation, phosphorus determination as orthophosphate;
  • Waste matrix: commodity analysis, humidity, volatile solids, calorific value;
  • Soil matrix: extraction, clean-up and analysis of polycyclic aromatic hydrocarbons.

Prerequisites

General, organic and analytical chemistry.

Teaching form

- Lessons, 2 credits

- Laboratory, 4 credits

Textbook and teaching resource

D.C. Harris “Chimica Analitica Quantitativa”, Zanichelli or Holler, Crouch: Fondamenti di Chimica Analitica di Skoog & West - III Edizione. EdiSES

F.W. Fifield, P.J. Haines “Environmental Analytical Chemistry, Blackie Academic

Semester

Second semester

Assessment method

The assessment of learning takes place with a practice activity during the course and an oral examination.The practical activity consists of a laboratory test preceded by solving some exercises.

The oral examination involves the deepening of the chemical knowledge of the experiments carried out in the laboratory.

In the final mark, the practical activity weighs 70%, 20% the oral exam and the remaining 10% the laboratory behavior.

For admission to the exam it is necessary to have attended at least 8 of the 10 laboratory experiences.Mark range from 18 to 30/30

Office hours

Only by appointment.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | CLEAN WATER AND SANITATION | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
CHIM/12
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Marina Lasagni
    Marina Lasagni
  • VN
    Veronica Nava
  • Francesco Saliu
    Francesco Saliu

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
CLEAN WATER AND SANITATION - Ensure availability and sustainable management of water and sanitation for all
CLEAN WATER AND SANITATION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics