Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecnologie per l'Ambiente [E3202Q - E3201Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. Tools and Indicators for Sustainability
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Tools and Indicators for Sustainability
Course ID number
2223-3-E3201Q113
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivo principale è fornire allo studente le conoscenze teorico-pratiche utili per valutare l’interazione tra le attività produttive e l’ambiente in una prospettiva di sostenibilità e gli strumenti per operare in ambito di innovazione.

Conoscenze e capacità di comprensione
Al termine del corso lo studente conosce:

  • I fondamenti dello sviluppo sostenibile;
  • I fondamenti dell’economia circolare e della gestione del ciclo dei rifiuti;
  • I fondamenti dei sistemi di gestione e certificazione in ambito qualità, sicurezza del lavoro, ambiente;
  • I principali indicatori di sostenibilità ambientale.

Conoscenza e capacità di comprensione applicate
Al termine del corso lo studente è in grado di:

  • Calcolare indicatori di sostenibilità ambientale (potenziale di riscaldamento globale, impronta ecologica, carbon e water footprint) mediante alcuni degli applicativi più utilizzati;
  • Impostare l’analisi di ciclo di vita di un prodotto o un processo.

Autonomia di giudizio
Al termine del corso lo studente è in grado di:

  • Analizzare le fasi della vita di un prodotto o un processo;
  • Valutare criticamente i risultati ottenuti nel calcolo di indicatori di sostenibilità ambientale;
  • Individuare possibili interventi per la diminuzione degli impatti.

Capacità di apprendere
Essere in grado di applicare le conoscenze acquisite a contesti differenti da quelli presentati durante il corso, e di comprendere gli argomenti trattati nella letteratura scientifica riguardante la tematica della sostenibilità.

Contenuti sintetici

• Concetti fondamentali: sostenibilità, economia circolare, life cycle thinking.
• Strumenti di monitoraggio e analisi per una gestione sostenibile dell’attività umana: analisi del ciclo di vita, indicatori di sostenibilità ambientale (potenziale di riscaldamento globale, impronta ecologica, carbon e water footprint).
• Sistemi di gestione e certificazione: qualità, sicurezza del lavoro, ambiente, responsabilità sociale.

Il corso è strutturato in lezioni frontali per fornire allo studente le conoscenze di base dei principi fondamentali arricchite da esercitazioni in laboratorio informatico per imparare l’utilizzo degli applicativi più utilizzati in questo ambito.

Programma esteso

L'Unione Europea considera la produzione e il consumo sostenibili come una sfida cruciale e prioritaria di questo secolo.
L'obiettivo è migliorare le prestazioni ambientali dei prodotti e aumentare la domanda di prodotti e tecnologie a ridotto impatto ambientale creando sinergie tra i vari strumenti politici attraverso un approccio integrato tra eco-design, etichettatura dei prodotti, preparazione per il riuso e riciclaggio di rifiuti.
Esercitazioni: potenziale di riscaldamento globale, impronta ecologica, impronta idrica e di carbonio. Casi studio.

Prerequisiti

Fondamenti di Chimica e Fisica

Modalità didattica

Il corso è strutturato in 3 CFU di lezioni frontali (24 ore) per fornire allo studente le conoscenze di base dei principi fondamentali arricchite da 3 CFU di esercitazioni (30 ore) per imparare l’utilizzo degli applicativi più utilizzati in questo ambito.

Materiale didattico

Il materiale didattico dell’insegnamento viene messo a disposizione sulla piattaforma e-learning.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale
L'esame prevede un colloquio volto a verificare la conoscenza degli argomenti trattati nelle lezioni frontali e nelle esercitazioni. Nella prova orale, per quanto possibile, lo studente verrà valutato sulla base dei seguenti criteri: (1) conoscenza e capacità di comprensione; (2) capacità di collegare i diversi concetti; (3) autonomia di analisi e di giudizio; (4) capacità di utilizzare correttamente il linguaggio scientifico.
Il voto è in trentesimi 18-30/30.

Orario di ricevimento

Su appuntamento da fissare per e-mail (francesco.saliu@unimib.it, elena.collina@unimib.it).

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Aims

The main objective is to provide the student with the theoretical and practical knowledge useful for evaluating the interaction between production activities and the environment from a sustainability perspective and the tools to operate in the field of innovation.

Knowledge and understanding
At the end of the course the student knows:

  • The foundations of sustainable development;
  • The fundamentals of circular economy and of waste cycle management;
  • The fundamentals of management and certification systems in the areas of quality, safety at work, and environment;
  • The main indicators of environmental sustainability.

Applying knowledge and understanding
At the end of the course the student is able to:

  • Calculate environmental sustainability indicators (global warming potential, ecological footprint, carbon and water footprint) using some of the most used software;
  • Set up the life cycle analysis of a product or process.

Making judgements
At the end of the course the student is able to:

  • Analyze the phases of the life of a product or a process;
  • Critically evaluate the results obtained in the calculation of environmental sustainability indicators;
  • Identify possible interventions to reduce the impacts.

Learning skills
Being able to apply the acquired knowledge to contexts different from those presented during the course, and to
understand the topics covered in the scientific literature concerning the sustainability issue.

Contents

• Fundamental concepts: sustainability, circular economy, life cycle thinking.
• Monitoring and analysis tools for sustainable management of human activities: life cycle analysis, environmental sustainability indicators (global warming potential, ecological footprint, carbon and water footprint).
• Management and certification systems: quality, work safety, environment, social responsibility.

The course is structured in lectures to provide the student with basic knowledge of the fundamental principles enriched by exercise sessions in the computer lab to learn how to use the most used software in this area.

Detailed program

The European Union considers sustainable production and consumption as a crucial and priority challenge of this century.
The goal is to improve the environmental performance of products and to increase the demand for products and technologies with a reduced environmental impact by creating synergies between the various policy instruments through an integrated approach between eco-design, product labeling, preparing for the reuse and recycling of waste materials.
Exercises: global warming potential, ecological footprint, water and carbon footprint. Case Studies.

Prerequisites

Fundamentals of Chemistry and Physics

Teaching form

The course includes 3 CFU of lecture classes (24 hours) to provide the student with basic knowledge of the
fundamental principles enriched by 3 CFU of exercise sessions (30 hours) to learn how to use the most used
software in this area.

Textbook and teaching resource

Teaching material will be available on the e-learning platform.

Semester

second semester

Assessment method

Oral examination
The oral examination exam aim is to verify the knowledge of the topics covered in the lectures and exercises. In the
oral exam, as far as possible, the student will be assessed on the basis of the following criteria: (1) knowledge and
understanding; (2) ability to connect different concepts; (3) autonomy of analysis and judgment; (4) ability to use
the scientific language correctly.
Exam grade in the range 18-30/30.

Office hours

By appointment to be made by e-mail (francesco.saliu@unimib.it, elena.collina@unimib.it).

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
CHIM/12
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
54
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Elena Maria Collina
    Elena Maria Collina
  • Francesco Saliu
    Francesco Saliu

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics