Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia e Commercio [E3301M]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Microeconomics - 2
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Microeconomics - 2
Course ID number
2223-1-E3301M191-E3301M193M-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Economic History and Microeconomics

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

L’insegnamento fornisce agli studenti gli strumenti concettuali necessari per l’esame e l’interpretazione dei principali fenomeni economici. Lo scopo finale è costituito all’acquisizione di abilità relative all’apprendimento, all’indagine ed all’analisi, con particolare riferimento alla microeconomia. Gli studenti dovranno saper affrontare le problematiche proprie dei sistemi economici, dimostrando la comprensione dei concetti espressi nella letteratura di base, anche attraverso il riconoscimento di modelli che esemplificano i concetti teorici.

Contenuti sintetici

Il corso fornisce un’introduzione ai concetti essenziali dell’analisi Microeconomica. In particolare, verranno esaminati il comportamento e le scelte di

famiglie ed imprese, il funzionamento di diverse forme di mercato (concorrenza perfetta, monopolio, concorrenza monopolistica e oligopolio),

ed alcuni problemi relativi all’assenza di mercati (informazione asimmetrica, esternalità e beni pubblici).

Programma esteso

  1. Introduzione: l'economia di mercato.

  2. Le famiglie: scelte del consumatore, statica comparata e domanda, approccio

analitico alla teoria delle scelte del consumatore, variazioni di

prezzo e benessere del consumatore, la famiglia come fornitrice di risorse, scelta in

condizioni di incertezza.

  1. Le imprese: l'impresa e i suoi obiettivi, tecnologia e produzione, costi, approccio

analitico alla tecnologia e ai costi.

  1. Il modello concorrenziale: l'impresa price-taker, l'equilibrio nei mercati

concorrenziali, equilibrio economico generale ed economia del benessere.

  1. Il potere di mercato: monopolio, comportamento monopolistico,

oligopolio e comportamento strategico, teoria dei giochi.

  1. Assenza di mercati: informazione asimmetrica, esternalità e beni pubblici, il ruolo dello stato

Prerequisiti

Conoscenza dei principali concetti di analisi matematica

Calcolo elementare

Metodi didattici

Le lezioni si svolgeranno in presenza fisica compatibilmente con l'evoluzione dell'emergenza sanitaria COVID19.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'apprendimento verrà valutato attraverso un esame scritto in presenza (2 prove intermedie scritte durante il corso oppure una prova scritta negli appelli ufficiali). Gli studenti dovranno rispondere a domande a scelta multipla e a domande aperte. Le prove verificano la comprensione degli argomenti trattati nel corso utilizzando gli strumenti appresi.

Testi di riferimento

M.L. KATZ & H.S. ROSEN, Microeconomia, sesta edizione, McGraw Hill, 2020

M. BONACINA, P. DE MICCO, Microeconomia. Egea, 2020

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course aims at providing the students with the fundamental conceptual skills necessary for the examination and interpretation of the main economic phenomena. The ultimate goal is the acquisition of abilities related to learning, investigation and analysis, with particular reference to microeconomics. Students will be able to address the specific issues of economic systems, demonstrating an understanding of the concepts contained in the introductory literature, also through the use of models that exemplify the theoretical concepts.

Contents

The course provides an introduction to the main topics of Microeconomics. More specifically, the course will examine the economic behavior of households and firms, the functioning of different types of markets (perfect competition, monopoly, monopolistic competition, oligopoly) and problems related to the absence of markets (asymmetric information, externalities and public goods).

Detailed program

  1. The Market Economy

  2. Consumer Choice, Comparative Statics and Demand, Price Changes

and Consumer Welfare, The Household as Supplier, Choice under

Uncertainty

  1. The Firm and Its Goals, Technology and Production, Costs

  2. The Price-Taking Firm, Equilibrium in Competitive Markets, General

Equilibrium and Welfare Economics

  1. Monopoly, More on Price-Making Firms, Oligopoly and Strategic

Behaviour, Game Theory,

  1. Asymmetric Information, Externalities and Public Goods

Prerequisites

Basic knowledge of mathematical analysis

Basic calculus

Teaching methods

Lectures will be delivered in presence depending on the evolution of the COVID19 pandemic.

Assessment methods

Learning outcomes will be assesed through a written exam in presence (2 midterm evaluations or a final exam). Students are expected to answer multiple choice questions and open questions. They have to demonstrate awareness of the topics covered in the course using the learned tools.

Textbooks and Reading Materials

M.L. KATZ & H.S. ROSEN, Microeconomia, sesta edizione, McGraw Hill, 2020

M. BONACINA, P. DE MICCO, Microeconomia. Egea, 2020

Semester

Second semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
10
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
80
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LP
    Laura Pagani

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics