Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Professional Laboratories 1
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Professional Laboratories 1
Course ID number
2223-2-I0201D141
Course summary SYLLABUS

Blocks

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

In relazione alle competenze caratterizzanti la professione del Fisioterapista, conoscere ambiti, motivazioni e indicazioni terapeutiche della mobilizzazione precoce di un soggetto con problemi di autonomia per assolvere ai propri bisogni posturali ed eseguire i passaggi tra le varie posture possibili .

Contenuti sintetici

Sperimentare tra pari diverse strategie gestuali per adottare in relazione a problematiche ipotizzabili il supporto, la facilitazione più adeguata allo scopo prefissato. Durante la guida al gesto, salvaguardare la proprie sicurezza e quella del soggetto assistito.

Individuare sequenze coerenti ai criteri di facilitazione della massima partecipazione da parte del soggetto ed affini al gesto fisiologico (utilità terapeutica)

Programma esteso

ARGOMENTI DA AFFRONTARE :

1. USCIRE DAL LETTO – RAGGIUNGERE LA POSIZIONE SEDUTA SUL BORDO DEL LETTO

2. DAL LETTO – SULLA CARROZZINA

3. CORRETTO POSIZIONAMENTO SULLA CARROZZINA – USCIRE DALLA CARROZZINA

4. SEDUTO BORDO LETTO – RAGGIUNGERE POSIZIONE SUPINA

5. SPOSTARSI NEL LETTO

6. POSIZIONAMENTO SUL LETTO

7. DA TERRA – IN PIEDI

PROCESSO DI PROBLEM SOLVING :

per ogni argomento necessita : esemplificare modelli di movimento normale (soggetto sano = economia dinamicità) .

Individuare :

Setting , materiali e loro corretto utilizzo.

Posizione di partenza e di arrivo / traiettoria delle parti.

Competenze antigravitarie, Timing delle sequenze motorie.

Forze muscolari necessarie. Libertà articolari e lunghezze muscolari sufficienti.

Ipotizzare per ogni gesto sperimentato quali principali difficoltà potrebbe avere un soggetto

Gravemente ipotonico ipostenico, (deficit controllo posturale)

Con determinate controindicazini alla mobilità articolare

Con problemi di controllo motorio asimmetrici (emiplegico)

Trovare buone pratiche per la guida –sostegno-facilitazione al gesto secondo gli obiettivi del corso

Prerequisiti

esperienze sul campo in tirocinio

Modalità didattica

: lavoro a coppie/ piccoli gruppi per elaborare schede di lavoro in base a compiti/quesiti pratici proposti, sulle quali sintetizzare giudizi condivisi /supervisionati.

Materiale didattico

Diapositive, riferimenti a tutorial in rete….

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

presentazione alla classe delle strategie gestuali e del loro razionale selezionate , rispetto il problem solving affidato.

Produzione di un sunto filmico didattico di classe.

Vale la presenza attiva in classe, esente da voto

Orario di ricevimento

ad appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

In relation to the skills characterizing the profession of Physiotherapist, know areas, motivations and therapeutic indications of the early mobilization of a subject with autonomy problems to fulfill their postural needs and perform the transitions between the various possible postures.

Contents

Experimenting with peers with different gestural strategies to adopt, in relation to conceivable problems, the support, the most appropriate facilitation for the set purpose. During gesture guidance, ensure your own safety and that of the assisted subject.

Identify sequences consistent with the facilitation criteria of maximum participation by the subject and similar to the physiological gesture (therapeutic utility)

Detailed program

TOPICS TO ADDRESS :

1. GETTING OUT OF THE BED – REACHING THE SITTING POSITION ON THE EDGE OF THE BED

2. OUT OF THE BED – INTO THE WHEELCHAIR

3. CORRECT POSITIONING IN THE WHEELCHAIR – GET OUT OF THE WHEELCHAIR

4. SITTING ON THE EDGE OF THE BED – REACHING THE SUPINE POSITION

5. MOVE INTO BED

6. POSITIONING ON THE BED

7. FROM THE GROUND – STANDING

PROBLEM SOLVING PROCESS:

for each topic it is necessary: ​​to exemplify models of normal movement (healthy subject = economy dynamism) .

Individuate :

Setting, materials and their correct use.

Starting and ending position / trajectory of the parts.

Antigravity skills, Timing of motor sequences.

Muscular forces required. Sufficient joint freedom and muscle lengths.

Hypothesize for each gesture experienced which main difficulties a subject might have

Severely hypotonic hyposthenic, (postural control deficit)

With certain contraindications to joint mobility

With asymmetric motor control problems (hemiplegic)

Find good practices for guidance-support-facilitation of the gesture according to the objectives of the course

Prerequisites

internship field experience

Teaching form

: working in pairs/small groups to develop worksheets based on proposed practical tasks/questions, on which to synthesize shared/supervised judgments.

Textbook and teaching resource

Slides, references to online tutorials…

Semester

second semester

Assessment method

presentation to the class of the gestural strategies and their rationale selected, with respect to the assigned problem solving.

Production of a class didactic film summary.

Active presence in class is valid, exempt from voting

Office hours

by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • DB
    Daniele Bonacina

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics