Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Anatomy and Kinesiology
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Anatomy and Kinesiology
Course ID number
2223-1-I0201D129
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Kinesiology Course ID number 2223-1-I0201D129-I0201D007M
Course summary SYLLABUS
Course full name Anatomy of The Locomotor System Course ID number 2223-1-I0201D129-I0201D106M
Course summary SYLLABUS
Course full name Special Kinesiology Course ID number 2223-1-I0201D129-I0201D107M
Course summary SYLLABUS
Course full name Introduction To Kinesiology 2 Course ID number 2223-1-I0201D129-I0201D108M
Course summary SYLLABUS
Course full name Physics Course ID number 2223-1-I0201D129-I0201D186M
Course summary SYLLABUS
Course full name Kinesiology 2 Course ID number 2223-1-I0201D129-I0201D187M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine lo studente dovrà essere in grado di descrivere accuratamente il movimento dei segmenti articolari del corpo umano utilizzando il lessico appropriato L’insegnamento si propone di sviluppare nello studente la conoscenza della struttura e funzione del corpo umano, dei suoi sistemi ed apparati, con particolare attenzione agli aspetti morfofunzionali dell’apparato locomotore; di sviluppare nello studente la conoscenza della morfologia delle ossa, dei muscoli e delle articolazioni del corpo umano, dei loro reciproci rapporti e della loro funzione; della biomeccanica e cinesiologia articolare. Lo studente dovrà esser in grado di utilizzare in modo appropriato i termini che individuano i piani di riferimento ed i parametri cinesiologici che descrivono il movimento.

Il modulo ha l’obiettivo di permettere la conoscenza e l’apprendimento degli elementi di base di fisica e biomeccanica in funzione della capacità di comprensione ed analisi del movimento del corpo umano, integrando le conoscenze di anatomia e fisiologia del sistema nervoso e le conoscenze di anatomia e fisiologia dell’apparato osteo-mio-articolare. Analizzare anatomia e funzionalità del rachide e degli arti. Descrivere la postura normale eretta e seduta e la locomozione. Conoscenze avanzate di fisiologia dell’apparato osteo-mio-articolare (contrazione muscolare, analisi delle caratteristiche fisiologiche).

Contenuti sintetici

Gli argomenti del insegnamento comprendono le nozioni di anatomia, cinesiologia e biomeccanica delle articolazioni dello scheletro assile e appendicolare. Verrà posta particolare attenzione all’azione dei singoli muscoli o gruppi muscolari cui spettano le diverse modalità di movimento per ogni singola articolazione, di cui si valuteranno i gradi di libertà, le ampiezze articolari, i fattori limitanti i movimenti e la posizione di funzione. Si preciseranno le funzioni muscolari principali affinché i diversi movimenti possano aver luogo e quelle che vi si oppongono (muscoli antagonisti), contribuiscono al movimento (muscoli sinergici) o limitano l’azione di una componente del muscolo agonista (muscoli neutralizzatori). Ogni singolo modulo e’ descritto nel proprio Syllabus di riferimento

Programma esteso

Il programma dettagliato e’descritto all’interno di ogni singolo modulo.

Saranno presentati:

  • Anatomia dell’apparato Locomotore
  • Introduzione alla Cinesiologia 1 & 2
  • Cinesiologia 1 & 2

Prerequisiti

Modalità didattica

didattica in presenza - lezione frontale

Materiale didattico

Slides presentate durante le lezioni
Bibliografia presente nel syllabus di ogni singolo modulo

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La verifica e valutazione dellapprendimento consiste in una prova strutturata in:

  • Domande a scelta multipla, con una sola risposta corretta ed ove dichiarato piu di una risposta corretta.
  • Domande aperte con spazio di risposta predefinito in cui Verrà valutata la correttezza e coerenza delle risposte rispetto al quesito richiesto.

I punti totali saranno suddivisi sulla base delle domande presenti. Prova orale a descrizione del docente. La durata della prova scritta è di 2 ore e 20 minuti.

Non sono previste prove in itinere

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

After the module the student will be able to accurately describe the movement of the joints of the human body segments using the appropriate vocabulary. The course aims at developing the students' knowledge of structure and function of the human body and its systems, with particular attention to the morphofunctional aspects of the musculoskeletal system, to develop the student's knowledge of the morphology of the bones, muscles and joints of the human body, their mutual relations and their function, biomechanics and kinesiology of the joint. The student will be able to make appropriate use of terms that identify the reference planes and the parameters that describe the movement kinesiology.

The module aims to allow the knowledge and learning of the basic elements of physics and biomechanics as a function of the ability to understand and analyze the movement of the human body, integrating the knowledge of anatomy and physiology of the nervous system and the knowledge of anatomy and physiology of the osteo-myo-articular system. Analyze the anatomy and function of the spine and limbs. Describe normal standing and sitting posture and locomotion. Advanced knowledge of the physiology of the osteo-myo-articular system (muscle contraction, analysis of physiological characteristics).

Contents

The topics of the course include the notions of anatomy, kinesiology and biomechanics of the axial and appendicular skeletal joints. Particular attention will be paid to the action of the individual muscles or muscle groups responsible for the different modes of movement for each individual joint, whose degrees of freedom, joint widths, factors limiting movements and position of function will be assessed. The main muscle functions will be specified so that the different movements can take place and those that oppose them (antagonist muscles), contribute to movement (synergistic muscles) or limit the action of a component of the agonist muscle (neutralizing muscles). Each single module is described in its own reference syllabus

Detailed program

The detailed program is described within each individual module.

Will be presented:

  • Anatomy of the locomotor system
  • Introduction to Kinesiology 1 & 2
  • Kinesiology 1 & 2

Prerequisites

Teaching form

Lessons in attendance

Textbook and teaching resource

Slides presented during the lessons

Bibliography present in the syllabus of each single module

Semester

First semester

Assessment method

Verification and evaluation of learning consists of a test structured in:

  • Multiple choice questions, with only one correct answer and where declared more than one correct answer.
  • *Open questions with predefined answer space in which the correctness and coherence of the answers with respect to the requested question will be evaluated.

The total points will be divided on the basis of the questions present. Oral exam if nedded. The duration of the written test is 2 hours and 20 minutes.

There are no ongoing tests

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
80
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics