Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze Psicosociali della Comunicazione [E2006P - E2004P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. General Linguistics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
General Linguistics
Course ID number
2223-1-E2004P003
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

STUDIO DELLE MODALITÀ MEDIANTE LE QUALI SI ATTUA LA COMUNICAZIONE

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Linguaggio e comunicazione
  • Variabilità linguistica e principi universali
  • Modelli di competenza linguistica
  • Competenza comunicativa

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Saper distingue le componenti linguistiche e non linguistiche della comunicazione
  • Saper analizzare fenomeni linguistici ed individuarne le peculiarità
  • Saper individuare aree di applicazione e di rilevanza di modelli teorici nello sviluppo di strumenti applicativi: estrazione d'informazione, traduzione automatica, agenti conversazionali

Contenuti sintetici

Il corso è un’introduzione alla linguistica come disciplina scientifica: saranno analizzate le varie componenti delle lingue naturali e le loro proprietà. Verranno presentati alcuni ambiti di applicazione di modelli del funzionamento del linguaggio quali gli agenti conversazionali e strumenti digitali di potenziamento delle abilità linguistiche.

Programma esteso

  • Linguistica come disciplina scientifica
  • Le proprietà che caratterizzano il linguaggio
  • Distinguere linguaggio e comunicazione
  • Proprietà universali e tipologia linguistica
  • Modelli di competenza fonetica e fonologica
  • Modelli di competenza lessicale e morfologica
  • Modelli di competenza sintattica e semantica
  • Comunicazione implicita e esplicita
  • Domini di applicabilità

Prerequisiti

Nessuno.

Metodi didattici

Oltre alle lezioni frontali in aula, parte della didattica avverrà tramite la discussione di articoli scientifici e la visione e commento di filmati e documentari. Sono previsti interventi di ospiti specialisti nello sviluppo di applicazioni linguistiche.

Tutto il materiale (dispense delle lezioni, articoli scientifici ed indicazioni sulla reperibilità dei filmati) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso, affinché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame è scritto e prevede:

  • domande a scelta multipla,
  • una serie di esercizi,
  • domande aperte

Le domande a scelta multipla sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione delle conoscenze teoriche; gli esercizi hanno lo scopo di verificare se lo studente è in grado di mettere in pratica le competenze teoriche acquisite e le domande aperte richiedono la capacità commentare criticamente le competenze acquisite.

I criteri di valutazione sono: la correttezza delle risposte e degli esercizi, la capacità di argomentare, sintetizzare, creare collegamenti, e leggere criticamente le nozioni apprese.

Per gli studenti che lo richiedano, è previsto anche un colloquio orale (facoltativo), che può portare fino a un aumento o decremento di 3 punti rispetto al punteggio dell’esame scritto. Il colloquio orale partirà dalla discussione dello scritto e toccherà tutti gli argomenti trattati durante il corso.

Testi di riferimento

La bibliografia verrà indicata sul sito e-learning del corso prima dell’inizio delle lezioni.

Diapositive delle lezioni e dispense scaricabili alla pagina internet del corso.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

STUDY OF THE MEANS BY WHICH COMMUNICATION TAKES PLACE

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Language and communication
  • Linguistic variability and universal principles
  • Models of linguistic competence
  • Communicative competence

Applying knowledge and understanding

  • To be able to distinguish linguist and non-linguistic components of communication
  • To be able to analyse linguistic phenomena and to describe their features
  • To be able to recognize domains in which theoretical models are relevant for the development of applications (in information extraction, automatic translation, conversational agents)

Contents

The course is an introduction to linguistics as a scientific discipline: students will analyze the various components of natural languages and their proprieties. We will discuss applicative domains such as conversational agents and digital devices for the enhancement of linguistic abilities.

Detailed program

  • Linguistics as a scientific discipline
  • The properties of language
  • Language and communication
  • Universal properties and linguistic typology
  • Models of phonetic and phonological competence
  • Models of lexical and morphological competence
  • Models of syntactic and semantic competence
  • Implicit and explicit communication
  • Domains of application

Prerequisites

No prerequisites.

Teaching methods

In addition to classroom lectures, part of the teaching will take place through the discussion of scientific articles, audio-visual material and applications.

The material (slides, scientific articles and links to videos and applications) is made available on the e-learning site of the course, so that it can also be used by non-attending students.

Assessment methods

The exam is written and comprises:

  • multiple choice questions,
  • a series of exercises,
  • open questions.

Multiple choice questions aim at assessing the theoretical knowledge on the topics covered during the course, exercises aim at assessing the ability to apply this theoretical knowledge and open questions evaluate the ability to critically reflect upon the arguments of the course.

The evaluation criteria are: the correctness of the answers and of the exercises, the ability to argue, synthesize, create links, and critically read the reality.

Upon student’s request, the exam can be completed with an oral examination that will increase or decrease the mark obtained in the written part up to 3 points. The oral exam will start from the discussion of the written test and will cover all the topics discussed in class during the course.

Textbooks and Reading Materials

References will be available on the e-learning site of the course before the class will start.

Slides will be available on the class webpage.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
L-LIN/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FA
    Fabrizio Arosio

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics