Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. Pediatry and Neonatology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Pediatry and Neonatology
Course ID number
2223-3-I0202D113-I0202D052M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Child Neuropsychiatry and Pediatric Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso lo studente dovrà avere conoscenze in merito alla patologia e neuropatologia del neonato e del bambino

Contenuti sintetici

PEDIATRIA: Le principali patologie in età pediatrica. Lo stato attuale della salute materno-infantile in Italia

Programma esteso

PEDIATRIA

§ Pediatria: le principali patologie in età pediatrica capaci di determinare un danno nella sfera neuropsicopatologica, escludendo evidentemente quanto già affrontato da altri docenti.

§ Lo stato attuale della salute materno-infantile in Italia (natalità, mortalità infantile e mortalità perinatale in Italia, il problema dell’handicap)

§ Le meningiti e le meningoencefaliti

§ Le malattie metaboliche e degenerative

§ Le artriti e la malattia reumatica

§ Le malattie esantematiche e la pertosse

§ Le convulsioni febbrili ed il bambino con la febbre

Il calendario vaccinale

Prerequisiti

Obiettivi dei corsi del primo e secondo anno: Imparare ed approfondire le patologie più frequenti dell'età pediatrica con particolare riferimento alle aree cliniche delle malattie esantematiche, infettive, neurologiche, neuropsichiatriche e disabilitanti.

Modalità didattica

Lezioni frontali

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno da remoto asincrono con eventi in videoconferenza sincrona. In caso diverso saranno condotti in presenza.

Materiale didattico

1. L. Perrone, C. Esposito, S. Grano, Pediatria per le professioni sanitarie, Idelson Gnocchi Ed., 2008

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta: quiz a risposta singola/multipla e domande a risposta aperta breve.

Colloquio finale a discrezione del docente o su proposta dello studente in merito all’elaborato

Durante il periodo di emergenza Covid-19 l'esame verrà svolto in remoto con controllo proctoring.

Orario di ricevimento

Si riceve per appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

After completing this course, students will have knowledge of pathology and neuropathology of the infant and of the child.

Contents

PEDIATRY: Pediatrics: the main diseases in children. The current status of mother and child health in Italy

Detailed program

PEDIATRY

§ Pediatrics: the main diseases in children are able to determine damage in neuropsychological sphere, excluding obviously what has already been addressed by other teachers

§ The current status of maternal and child health in Italy (birth, infant mortality and perinatal mortality in Italy, the problem of disability )

§ The meningitis and meningoencephalitis

§ Metabolic and degenerative diseases

§ Arthritis and rheumatic disease

§ The pertussis and exanthematous diseases

§ The child with febrile convulsions and fever

§ The vaccination schedule

Prerequisites

Objectives of the first and second year courses: 197 / 5.000

Learn about and deepen more the most frequent pathologies of the pediatric age with particular reference to the clinical areas of exanthematous, infectious, neurological, neuropsychiatric and disabling diseases.

Teaching form

Lectures

In the Covid-19 emergency period, lessons will be held remotely asynchronously with synchronous videoconferencing events. Otherwise will be conducted in presence

Textbook and teaching resource

1. L. Perrone, C. Esposito, S. Grano, Pediatria per le professioni sanitarie, Idelson Gnocchi Ed., 2008

Semester

First Semester

Assessment method

Written exam: quizzes with single / multiple choice and open questions with brief answer.

Final oral exam at the discretion of the teacher or on the student's proposal regarding the project.

During the Covid-19 emergency period the exam will take place electronically with proctoring control. Otheriise will be conducted in presence.

Office hours

You receive by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/38
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CR
    Carmelo Rizzari

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics