Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. Anesthesiology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Anesthesiology
Course ID number
2223-3-I0101D017-I0101D053M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Intensive and Critical Care Nursing

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

iconoscimento precoce di situazioni critiche. Assistenza a quadri clinici specifici: shock, insufficienza respiratoria, coma, insufficienza cardiaca, sepsi. Assistenza alla gestione anestesiologica del paziente chirurgico. Farmacologia: conoscenza dei farmaci e delle soluzioni infusionali utilizzate in emergenza. Conoscenza dei curari, degli anestetici sia gassosi che endovenosi e dei farmaci usati a scopo anestetico e analgesico. Conoscenza delle apparecchiature utilizzate per il supporto delle funzioni vitali (respiratore, contro pulsatore etc.). Saper descrivere il quadro clinico delle principali patologie ivi trattate che possono intervenire sull’organismo alterandone l’equilibrio ed indicarne l’approccio terapeutico; sapere indicare i meccanismi fisiopatologici che li determinano; conoscere la manifestazione delle patologie trattate -segni e sintomi- in quanto riconoscibili come una tra le principali variabili influenzanti l’assistenza infermieristica.

Contenuti sintetici

Il corso ha la finalità di preparare lo studente ad identificare e affrontare le problematiche assistenziali correlate alle emergenze mediche-chirurgiche e all’assistenza infermieristica in sala operatoria. Lo studente sarà in grado di elaborare piani di assistenza infermieristica alla persona in terapia intensiva e in situazioni di emergenza.

Programma esteso

ANESTESIOLOGIA - Introduzione all’anestesia. Scelta del tipo di anestesia. Anestesia generale. Sicurezza in Anestesia. L’apparecchio di Anestesia e materiale di uso anestesiologico. Il Consenso Informato all’Anestesia. La Premedicazione. Anestesia Endovenosa: Ipnotici. Analgesia in Anestesia: Oppioidi. Anestesia Inalatoria. Curari. La Gestione delle Vie Aeree e ventilazione. Anestetici Locali. Anestesia locoregionale: blocchi centrali e blocchi periferici. Le infusioni endovenose in sala operatoria. Monitoraggio intra-operatorio e post-operatorio. La Valutazione Pre-operatoria. Il Rischio Anestesiologico. Posizionamenti del paziente. Complicanze dell’anestesia. Trattamento del Dolore Acuto Postoperatorio. Anestesia in Pazienti con Patologie Concomitanti.

Prerequisiti

Esami propedeutici: Fondamenti di Scienze Infermieristiche e Ostetriche; Metodologia Clinica nelle Scienze Infermieristiche; Scienze Biomediche 1; Scienze Biomediche 2; Fisiologia Umana; Assistenza infermieristica in Medicina specialistica; Assistenza infermieristica in Chirurgia specialistica.

Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni. Lavori di gruppo.

Materiale didattico

Chiaranda M. (2022) Urgenze ed Emergenze – Istituzioni, V ed., Piccin; Linee Guida Italian Resuscitation Council e European Resuscitation Council, 2015; Galvagni M., Perini C. (2010) L'infermiere in sala operatoria, McGraw-Hill Education. Chiaranda M., Urgenze ed Emergenze - Istituzioni. 3° edizione. Piccin (2011). Linee Guida Italian Resuscitation Council e European Resuscitation Council 2015.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

3 Anno - 2 Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

TEST A RISPOSTE CHIUSE (Scelta a risposta multipla): per il controllo estensivo della preparazione sul programma d’esame;

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

Early recognition of critical situations. Nursing in specific clinical situations like shock, respiratory failure, cardiac failure, sepsis. Nursing to patients undergoing to a surgical intervention, concerning the management of the anesthesia. Pharmacology: knowledge of the drugs used in a critical care situation like myorelaxants, volatile anesthetic gases, analgesics. Knowledge of mechanical ventilation, anesthesia and life-support systems. Students will be able to describe the clinical picture of the main diseases that may alter the homeostatic balance and suggest the therapeutic approach; indicate the pathophysiological mechanisms that determine them; identify signs and symptoms related to the considered diseases for the influence on nursing process.

Contents

The course aims to provide students with the ability to identify and manage medical-surgical emergencies related to nursing in a critical context and operating room. The student will be able to program nursing plans to people in the intensive care unit and in an emergency situation.

Detailed program

ANESTHESIOLOGY - Introduction to anesthesia. Different types of anesthesia and choice. General anesthesia. Safety in Anesthesia, and equipments. The Informed Consent to anesthesia. The premedication. Intravenous Anesthesia: Hypnotics. Analgesia in Anaesthesia: Opioids. Inhalation anesthesia. Curare. The Airway management and mechanical ventilation. Local anesthetics. Locoregional anesthesia: central blocks and peripheral blocks. The intravenous infusions in the operating room. Intra-operative and post-operative monitoring. Pre-operative assessment. The Risk in Anesthesia. Patient’s posture. Complications of anesthesia. Treatment of Acute Postoperative Pain. Anesthesia in Patients with Concomitant diseases.

Prerequisites

Positive evaluation in the following exams: Fundamentals of Nursing and Midwifery Sciences; Nursing Clinical Methodology; Biomedical Sciences 1; Biomedical Sciences 2; Human Physiology; Clinical Specialty Nursing; Surgical Specialty Nursing.

Teaching form

Lectures, exercises. Group work.

Textbook and teaching resource

Chiaranda M. (2022) Urgenze ed Emergenze – Istituzioni, V ed., Piccin; Linee Guida Italian Resuscitation Council e European Resuscitation Council, 2015; Galvagni M., Perini C. (2010) L'infermiere in sala operatoria, McGraw-Hill Education. Chiaranda M., Urgenze ed Emergenze - Istituzioni. 3° edizione. Piccin (2011). Linee Guida Italian Resuscitation Council e European Resuscitation Council 2015.

Semester

3 Year - 2 Semester

Assessment method

Multiple choice questions: for an exhaustive verification of the program.

Office hours

On appoitment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/41
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • TL
    Thomas Langer

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics