Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Tecniche di Laboratorio Biomedico [I0302D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Clinical Pathology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Clinical Pathology
Course ID number
2223-2-I0302D007-I0302D026M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to General Pathology

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente deve sapere definire e caratterizzare:

- marcatori di morte cellulare

- marcatori infiammatori

- test di emocoagulazione

- marcatori tumorali

Contenuti sintetici

Al termine del corso lo studente deve avere acquisito i concetti base sul significato e l'utilizzo del marcatori di morte cellulare, infiammazione e tumore

Programma esteso

**Marcatori di morte cellulare.

Marcatori flogistici.

Test di emocoagulazione.

Marcatori tumorali.

Prerequisiti

Modalità didattica

gli insegnamenti verranno erogati in modalità "in presenza", salvo successive diverse disposizioni ministeriali legate all'emergenza pandemica

Materiale didattico

- G.M. Pontieri ELEMENTI DI PATOLOGIA GENERALE E FISIOPATOLOGIA GENERALE IV° ed. PICCIN

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo anno, primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova orale consistente in un colloquio su argomenti svolti a lezione per la verifica delle capacità di riflessione e di comunicazione scientifica.

Gli esami  verranno sostenuti in modalità "in presenza", salvo successive diverse disposizioni ministeriali legate all'emergenza pandemica

La valutazione finale del corso integrato viene ottenuta sulla base della media pesata sui crediti delle valutazioni ottenute nei singoli moduli didattici .

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

The student must be able to define and characterize:

- cell death markers

- inflammation markers

- hemocoagulation tests

- tumor markers

Contents

By the end of the course, the students will have acquired the general concepts about the use of death, inflammation and tumor markers

Detailed program

Cell death markers

Inflammation markers

Haemocoagulation tests

Tumor markers

Prerequisites

Teaching form

Lesson in attendance, subject to any ministerial changes following the COVID pandemic situation

Textbook and teaching resource

- G.M. Pontieri ELEMENTI DI PATOLOGIA GENERALE E FISIOPATOLOGIA GENERALE IV° ed. PICCIN

Semester

Scondo anno, primo semestre

Assessment method

Oral discussion about different topics belonging to the classroom lessons (teachers’ choice) to evaluate scientific communication skills and the ability to establish scientific links among different topics.

Test in attendance, subject to any ministerial changes following the COVID pandemic situation

The final judgment of the integrated course is based on the grade point average normalized for credits obtained in each module

Office hours

making an appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MED/05
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Cristina Bianchi
    Cristina Bianchi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics