Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Tecniche di Laboratorio Biomedico [I0302D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. Prevention of Burn-Out in The Health Professions
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Prevention of Burn-Out in The Health Professions
Course ID number
2223-3-I0302D048
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Favorire una migliore consapevolezza del proprio funzionamento emotivo/cognitivo al fine di prevenire o riconoscere i primi segnali di burn-out.
Migliorare la relazione/comunicazione con il paziente e il proprio funzionamento a livello personale e professionale

Contenuti sintetici

È possibile che un operatore sanitario che ha sempre svolto il suo lavoro con impegno ed entusiasmo all’improvviso si senta incapace di continuare a farlo?
Il lavoro di chi cura è un’esperienza gratificante, ma anche a rischio di disagio, poiché appesantito dalla sofferenza altrui.

La sindrome del burnout, che comporta l'esaurimento emozionale e psicofisico dell'individuo, si sta diffondendo sempre più nel mondo del lavoro, colpendo operatori di settori diversi.

Quali sono le cause? In che modo è possibile intervenire?

Programma esteso

  • La sindrome del burn-out nelle professioni sanitarie
  • La relazione con il paziente come risorsa
  • L’emozione nella relazione con l’altro
  • Vicinanza/distanza con il paziente, un equilibrio soggettivo e funzionale
  • Comunicare con il paziente
  • Le organizzazioni di significato personale
  • I sistemi motivazionali interpersonali
  • Mente e corpo: gli aspetti fisiologici della relazione, i neuroni specchio

Prerequisiti

Iscrizione al terzo anno del CdL in Tecniche di Radiologia Medica

Modalità didattica

Esercitazione. Circle time

Materiale didattico

Maslach C., Leiter P. (2000) Burnout e organizzazione. Modificare i fattori strutturali della demotivazione al lavoro. Feltrinelli

Benedetti F.(2012). Il cervello del paziente. Fioriti Editore

Liotti G. (1994). La dimensione interpersonale della coscienza. Carocci Editore, Roma.

Liotti G. (2001). Le opere della coscienza. Raffaello Cortina Editore, Milano.

Nardi B. (2007). CostruirSi. Sviluppo e adattamento del Sé nella normalità e nella patologia. Franco Angeli Editore.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento richiesto per mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

Promote a better awareness of their own emotional functioning /cognitive in order to prevent or recognize the first signs of burn out.
Improve the relationship / communication with the patient and functioning in personal and professional level.

Contents

It’s possible that a health worker who has always done his job with commitment and enthusiasm suddenly feels unable to continue to do so?
The work of those who care is a rewarding experience, but even at the risk of discomfort, as burdened by the suffering of others.

The burnout syndrome, which involves emotional and mental and physical exhaustion of the individual, it is becoming increasingly common in the world of work, striking workers of different sectors.

What are the causes? How do you intervene?

Detailed program

  • The burn-out syndrome in the health professions
  • The relationship with the patient as a resource
  • The emotion in the relationship with the other
  • Proximity / distance with the patient, a balance subjective and functional
  • Communicate with the patient
  • Organisations of personal meaning
  • The interpersonal motivational systems
  • Mind and body: the physiological aspects of the report, mirror neurons

Prerequisites

Third year of the Degree Course

Teaching form

Exercise. Circle time

Textbook and teaching resource

Maslach C., Leiter P. (2000) Burnout e organizzazione. Modificare i fattori strutturali della demotivazione al lavoro. Feltrinelli

Benedetti F.(2012). Il cervello del paziente. Fioriti Editore

Liotti G. (1994). La dimensione interpersonale della coscienza. Carocci Editore, Roma.

Liotti G. (2001). Le opere della coscienza. Raffaello Cortina Editore, Milano.

Nardi B. (2007). CostruirSi. Sviluppo e adattamento del Sé nella normalità e nella patologia. Franco Angeli Editore.

Semester

Second semester

Assessment method

Attendance

Office hours

By appointment required by mail.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
Optional
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics