Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Matematica [F4002Q - F4001Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Differential Topology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Differential Topology
Course ID number
2223-1-F4001Q111
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L' insegnamento ha lo scopo di proseguire ed approfondire il percorso in geometria della Laurea Triennale. Non è propedeutico agli altri insegnamenti di Geometria, che possono comunque essere scelti indipendentemente, ma ha la finalità di unificare e collegare le altre tematiche.

La topologia differenziale indaga l’interazione tra la struttura differenziale e le proprietà topologiche delle varietà differenziali. Costituisce una base naturale per affrontare anche tematiche più astratte e generali in Topologia Algebrica. Le tecniche legate all’ambito differenziale forniscono inoltre un approccio concreto ed esplicito alla teoria dell’intersezione.

I risultati di apprendimento attesi comprendono:

Conoscenze: la conoscenza e la comprensione delle definizioni e degli enunciati fondamentali, nonché delle strategie di dimostrazione basilari utilizzate in topologia differenziale; la conoscenza e la comprensione di alcuni esempi chiave in cui si esplica la teoria.

Capacità: la capacità di applicare le tecniche e i concetti sviluppati alla discussione di esempi notevoli e alla soluzione di semplici esercizi, nonché di esporre in modo organico, con limpidezza e precisione, i risultati teorici appresi.

Contenuti sintetici

Trasversalità e teoria dell’intersezione. Teoria di De Rham su varietà differenziali.

Programma esteso

  • Applicazioni trasverse ad una sottovarietà liscia, intersezione di varietà trasverse.
  • Trasversalità per varietà a bordo.
  • Applicazioni: classificazione della varietà lisce di dimensione 1 e Teorema del punto fisso di Brower.
  • Teoremi di trasversalità e proprietà di genericità.
  • Indice di intersezione modulo 2 e grado di una mappa modulo 2.
  • Teoria dell’intersezione per varietà orientate.
  • Numeri di intersezione per varietà orientate: teoria del grado.
  • Coomologia di de Rahm.
  • Dualità di Poincaré su una varietà orientata.
  • Classe di Eulero, numero di Eulero e caratteristica di Eulero.

Prerequisiti

Sono presupposti: i contenuti di base dei corsi di Analisi, Geometria e Algebra Lineare del biennio della Laurea Triennale in Matematica; le nozioni di base sulle varietà differenziali e sulle forme differenziali, come introdotte nei corsi di Geometria II e III. Verrà fatto comunque un breve riepilogo quando necessario.

Modalità didattica

L' insegnamento si svolge mediante lezioni frontali alla lavagna.

Materiale didattico

Testi di riferimento:

R. Bott e L. Tu, Differential Forms in Algebraic Topology, Springer-Verlag

V. Guillemin, P. Haine, Differential forms, World Scientific Publishing Co.

V. Guillemin e A. Pollack, Differential Topology, Prentice Hall

J.W. Milnor, Topology from the Differentiable Point of View; University Press of Virginia.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame consiste di una prova scritta seguita da una discussione orale della prova finalizzate alla valutazione della conoscenza, della comprensione e delle capacità che costituiscono gli obiettivi formativi dell'insegnamento.
La prova scritta si divide in due parti: nella prima vengono proposti quesiti di carattere teorico (definizioni, enunciati e dimostrazioni dei risultati discussi a lezione), nella seconda invece quesiti di applicazione della teoria (risoluzione di esercizi, costruzione di esempi o controesempi). Le due parti concorrono in equal misura alla determinazione del punteggio finale. La valutazione terrà conto dell'esattezza delle risposte, della chiarezza espositiva, della completezza, del rigore e della proprietà del linguaggio matematico utilizzato. L'esame è superato se si ottiene una valutazione di almeno 18/30.

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

The scope of this course is the continuation of the study of Geometry along the path started in the Laurea Triennale (Bachelor). While it is not a strict prerequisite to the other courses in Geometry, which can be taken independently, it aims to unify and connect the different themes and perspectives developed in them.

Differential topology studies the interplay between the differential structure and the topological properties of smooth manifolds. Differential topology is thus also a natural starting base to explore more abstract aspects of algebraic topology. These techniques also yield a geometric approach to intersection theory.

The expected learning outcomes include the following:

  • the knowledge and understanding of the basic definitions and statements, as well as of the basic strategies of proof in the theory of differential topology; the knowledge and understanding of some of the most relevant basic applications and examples of the theory;
  • the ability to apply the acquired abstract knowledge to the construction and discussion of simple examples and solution of exercises; the ability to expose and communicate effectively and clearly the theoretical content of the course.

Contents

Transversality and intersection theory.
De Rham Theory for smooth manifolds.

Detailed program

  • Transversal maps, intersection of transversal varieties.

  • Transverality for manifolds with boundary.

  • Applications: classifications of 1-manifolds and Brower fixed point Theorem.

  • Transversality Theorems.

  • Intersection numbers mod 2 and degree of a map mod 2.

  • Intersection Theory for oriented varieties.

  • Intresection number for oriented varieties, degree of a map.

  • De Rham cohomology.

  • Poincarè duality on orientable manifolds.

  • The Euler class and Euler characteristic.

  • Transversal maps, intersection of transversal varieties. Applications: classifications of 1-manifolds and Brower fixed point Theorem. Transversality Theorems. Intersection numbers mod 2 and degree of a map mod 2. Intersection Theory for oriented varieties.

Prerequisites

The content of the courses of Analysis I, Linear Algebra and Geometry, Geometry I. The basics on differential varieties and differential forms (as content of Geometry II and Geometry III). Brief recalls will be offered as needed.

Teaching form

Front lessons at the blackboard.

Textbook and teaching resource

Reference texts:

R. Bott e L. Tu, Differential Forms in Algebraic Topology, Springer-Verlag

V. Guillemin, P. Haine, Differential forms, World Scientific Publishing Co.

V. Guillemin e A. Pollack, Differential Topology, Prentice Hall

J.W. Milnor, Topology from the Differentiable Point of View; University Press of Virginia.

Semester

Second semester

Assessment method

The exam comprises a written test, followed by an oral discussion of the test, which will evaluate the knowledge and understanding of the conceptual framework of the course, as well as the ability to expose it in a well-organized, consistent and effective manner. The test consists of two parts: in the first one there are theorethical questions involving definitions, statement's of theorems, proofs, in the second one computational questions as construction of examples and counterexamples and exercises. The two parts will contribute equally to the the final grade. The evaluation will take into account the exactness of the answers, the clarity of the exposition, the completeness, the rigour, and the mathematical language used.
In order to successfully complete the exam the students need to obtained a grade of at least 18/30.

Office hours

Upon appointment.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MAT/03
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SB
    Sonia Brivio

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics