Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Analisi dei Processi Sociali [F8804N - F8802N]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Public Action and Knowledge
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Public Action and Knowledge
Course ID number
2223-2-F8802N040
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Acquisire strumenti concettuali e analitici per lo studio dei modi in cui sono costruite, configurate, certificate e messe in uso le conoscenze alla base dell’azione pubblica, a fini sia di ricerca che operativi (disegno, monitoraggio, valutazione).

Contenuti sintetici

a) Teorie e ricerche su: definizione, classificazione e misurazione di fenomeni sociali; strumentazione dell’azione pubblica, con riguardo alla dimensione cognitiva (sia ideazionale che tecnica); saperi esperti e scelte politiche;

b) Esercitazioni nell’analisi di politiche pubbliche sulle materie sociali.

Programma esteso

Il corso è finalizzato ad acquisire strumenti concettuali e analitici per lo studio dei modi in cui sono costruite, configurate, certificate e messe in uso le conoscenze alla base dell’azione pubblica, a fini sia di ricerca che operativi (disegno, monitoraggio, valutazione).

Prerequisiti

Padronanza delle conoscenze teoriche e metodologiche di base, buone capacità di apprendimento, di scrittura e comunicazione orale.

Metodi didattici

le lezioni si svolgeranno in presenza

Modalità di verifica dell'apprendimento

Per studenti frequentanti una tesina

Per studenti non frequentanti prova orale

Testi di riferimento

Burawoy M. (2005), “For Public Sociology”, American Sociological Review, 70(1), 4-28.
de Leonardis O. (2009) “Conoscenza e democrazia nelle scelte di giustizia: un’introduzione”. La Rivista delle Politiche Sociali, 3, 73-84.
Desrosières, A., 2011, “Buono o cattivo? Il ruolo del numero nel governo della città neo-liberale”, La Rassegna Italiana di Sociologia, 3.
Espeland W.N. & Stevens M.L. (2008) “A Sociology of Quantification”. European Journal of Sociology, 49(3), 401-436.
Mozzana C., 2019, Welfare, capacità, conoscenza, Roma, Carocci

Un testo a scelta fra:
Moini G., 2020, Neoliberismo, Mondadori, Milano
Caselli D, 2020, Esperti, Il Mulino Milano

Sustainable Development Goals

VITA SULLA TERRA
Export

Learning objectives

Learning conceptual and analytical tools for studing the ways knowledge underpinning public action is built, configured, certified and used, for both research and operational purposes (design, monitoring, evaluation

Contents

a)Theories and research on: definition, classification and measurement of social phenomena; public action instruments, with regard to the cognitive dimension (both ideational and technical; expert knowledge and political choices;

b) Exercises on the analysis of public policies on social matters.

Detailed program

The course aims at learning conceptual and analytical tools for studing the ways knowledge underpinning public action is built, configured, certified and used, for both research and operational purposes (design, monitoring, evaluation).

Prerequisites

Mastery of theoretical knowledge and methodological basise and good skills in learning, writing and oral communication.

Teaching methods

Lectures and exercises.

Assessment methods

Written test for attending students

Oral test for non attending students

Textbooks and Reading Materials

Burawoy M. (2005), “For Public Sociology”, American Sociological Review, 70(1), 4-28.
de Leonardis O. (2009) “Conoscenza e democrazia nelle scelte di giustizia: un’introduzione”, La Rivista delle Politiche Sociali, 3, 73-84.
Desrosières, A., 2011, “Buono o cattivo? Il ruolo del numero nel governo della città neo-liberale”, La Rassegna Italiana di Sociologia, 3.
Espeland W.N. & Stevens M.L. (2008) “A Sociology of Quantification”, European Journal of Sociology, 49(3), 401-436.
Mozzana C., 2019, Welfare, capacità, conoscenza, Roma, Carocci

One book among:
Moini G., 2020, Neoliberismo, Mondadori, Milano
Caselli D, 2020, Esperti, Il Mulino, Milano

Sustainable Development Goals

LIFE ON LAND
Enter

Key information

Field of research
SPS/07
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LB
    Lavinia Bifulco

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics