Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Analisi dei Processi Sociali [F8804N - F8802N]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Cities and Quality of Life
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Cities and Quality of Life
Course ID number
2223-2-F8802N012
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Raggiungere le competenze necessarie per definire, misurare e valutare la qualità della vita urbana e le politiche più opportune per incrementarla sia a livello individuale che collettivo che per gruppi specifici di popolazione. Sviluppare una capacità di collaborazione con altre figure professionali nella progettazione del territorio.

Contenuti sintetici

Il corso intende articolarsi in più momenti riguardanti la storia degli studi sulla qualità della vita, la definizione del concetto di qualità della vita e le metodologie di studio, con approfondimenti specifici sulla qualità della vita delle popolazioni metropolitane residenti e non residenti e sulle politiche urbane. Una parte specifica e introduttiva del corso riguarderà il ruolo della sociologia nella progettazione del territorio per una migliore qualità della vita urbana.

Programma esteso

INTRODUZIONE AL CORSO

Parte prima Definizione di sistemi territoriali
Città e popolazioni urbane

Parte seconda Sociologia e pianificazione urbana
Sociologia e partecipazione sociale

Parte terza Politiche per la qualità della vita

Parte quarta

  • Definizione di qualità della vita urbana
  • Fonti e indicatori sociali
  • Metodi di ricerca sulla qualità della vita
  • Risultati delle ricerche italiane e internazionali

Parte quinta Impostazione e sviluppo di una ricerca sulla qualità della vita

Prerequisiti

Competenze generali di sociologia urbana

Metodi didattici

Lezioni, presentazioni di articoli ed esercitazioni

Modalità di verifica dell'apprendimento

Per i frequentanti verranno valutati i risultati degli esercizi, della presentazione di letture e della relazione finale
Per i non frequentanti è prevista una prova scritta in presenza
Per entrambi è prevista una prova orale aggiuntiva facoltativa

Testi di riferimento

Per gli studenti frequentanti
Mela A. et al. (2000) Sociologia e progettazione del territorio, Roma: Carocci.
Nuvolati G. (a cura di) (2018) Sviluppo urbano e politiche per la qualità della vita, Firenze: FUP (capitoli selezionati).
Nuvolati G. e D'Ovidio M (in stampa) Temi e metodi per la sociologia del territorio, Torino: UTET (capitoli selezionati).

Per gli studenti non frequentanti
Mela A. et al. (2000) Sociologia e progettazione del territorio, Roma: Carocci.
Nuvolati G. La qualità della vita delle città (on-line).
Nuvolati G. (2007) Mobilità quotidiana e complessità urbana, Firenze: FUP.
Nuvolati G. (1999) "La geografia dello sviluppo urbano in Europa. Origini storiche e scenari futuri", in G. Martinotti (a cura di) Dimensione metropolitana: sviluppo e governo della nuova città, Bologna: il Mulino, pp. 99-118.

**Per gli studenti stranieri **
Su richiesta verrà fornita una lista di testi in lingua inglese. Sarà anche possibile sostenere l'esame in inglese.

Sustainable Development Goals

CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI
Export

Learning objectives

Achieve the necessary skills to define, measure and evaluate the quality of urban life and the most appropriate policies to increase it, both individually, collectively or for specific population groups. Develop abilities for collaboration with other professionals in planning activities.

Contents

The course will be articulated in different parts concerning the history of the research on quality of life, the definition of the concept of quality of life and the methodology for studying quality of life, with further details on the quality of life for metropolitan populations: residents and non-residents and on urban policies. A specific and introductive part of the course will concern the role of sociology in planning for improving urban quality of life.

Detailed program

COURSE INTRODUCTION

Part one
Definition of territorial systems
Cities and urban populations

Part two
Sociology and urban planning
Sociology and social participation

Part three
Policies improving uality of life

Part four

  • Definition of urban quality of life
  • Sources and indicators
  • Research methods on quality of life
  • Results of Italian and international research

Part five
Design and development of research on quality of life

Prerequisites

General skills in urban sociology

Teaching methods

Lectures, presentations of papers and exercises

Assessment methods

For attending students the results of the exercises, the presentation of readings and the final report will be evaluated
Non-attending students will take a written test in presence
For both an additional facultative oral exam is provided

Textbooks and Reading Materials

For attending students
Mela A. et al. (2000) Sociologia e progettazione del territorio, Roma: Carocci.
Nuvolati G. (a cura di) (2018) Sviluppo urbano e politiche per la qualità della vita, Firenze: FUP (selected chapters).
Nuvolati G. e D'Ovidio M (forthcoming) Temi e metodi per la sociologia del territorio, Torino: UTET (selected chapters).

For non-attending students
Mela A. et al. (2000) Sociologia e progettazione del territorio, Roma: Carocci.
Nuvolati G. La qualità della vita delle città (on-line).
Nuvolati G. (2007) Mobilità quotidiana e complessità urbana, Firenze: FUP.
Nuvolati G. (1999) "La geografia dello sviluppo urbano in Europa. Origini storiche e scenari futuri", in G. Martinotti (a cura di) Dimensione metropolitana: sviluppo e governo della nuova città, Bologna: il Mulino, pp. 99-118.

**For international students **
A reading list in English will be provided upon request. An English exam will be allowed as well.

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
Enter

Key information

Field of research
SPS/10
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GN
    Giampaolo Nuvolati

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics