Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Analisi dei Processi Sociali [F8804N - F8802N]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Project and Policy Assessment
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Project and Policy Assessment
Course ID number
2223-2-F8802N025
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione: sviluppare competenze concettuali intermedie nei metodi di analisi economica delle scelte private e pubbliche con ricadute collettive.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione: acquisire operativamente gli strumenti per l’analisi empirica e la valutazione a supporto delle decisioni strutturali di imprese e istituzioni.

Contenuti sintetici

L'insegnamento ha per oggetto l'analisi dei metodi di valutazione economica delle decisioni di investimento di imprese e istituzioni, incluse le politiche pubbliche. Il piano dell'insegnamento si articola così:
a) valutazione finanziaria degli investimenti,
b) analisi costi - benefici,
c) metodi multi-criteri disaggregati e aggregati.

Programma esteso

Il piano dell’insegnamento si articola così:

1 introduzione al corso

2-4 valutazione finanziaria degli investimenti: decisioni finanziarie, moneta, tempo, tassi di interesse

5-8 valutazione finanziaria degli investimenti: criteri, flussi, analisi

9-10 valutazione finanziaria degli investimenti: casi

11-15 analisi costi - benefici: teoria

16-17 analisi costi - benefici: casi

18 metodi multi-criteri: teoria

19 metodi multi-criteri: casi

Prerequisiti

Padronanza delle conoscenze teoriche e metodologiche di base dell'economia e della politica economica, nonché buone capacità di apprendimento, di scrittura e comunicazione orale. L'insegnamento ha connessioni con svariati insegnamenti del primo anno, senza che questi costituiscano prerequisiti né tanto meno propedeuticità.

Metodi didattici

Lezioni frontali; esercitazioni applicative di gruppo; ricevimento studenti settimanale (se necessario anche via Webex); dialogo per posta elettronica.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Relazione scritta (4000-7000 parole, anche in lingua inglese/francese/spagnola), su un caso o un progetto a scelta dello studente (e quindi su una auto-selezione dei contenuti affrontati a lezione), seguendo le linee guida caricate sulla pagina web dell'insegnamento. Gli studenti consegnano la relazione nella casella e-mail del docente 48 ore prima dell'appello. All'appello, breve discussione orale sulla relazione.

Testi di riferimento

I contenuti delle lezioni sono trattati anche nei testi seguenti:
- Berk J., DeMarzo, P. e Venanzi D., Capital budgeting, Pearson, [cc.1-6] (2009);
- Nuti F., La valutazione economica delle decisioni pubbliche, Giappichelli, [cc.3-7,8.1-11,9-11] (2001).
- Camagni R. e Gorla G., Valutazione economica e valutazione strategica di programmi e progetti territoriali, Angeli, [cc.2-8,14-15] (2006);
- Lucidi delle lezioni, testi applicativi e ulteriori riferimenti (linee guida, bibliografie, articoli a stampa, documenti in rete), anche per tesi, caricati nella pagina web dei materiali didattici dell’insegnamento.
La verifica dell'apprendimento ha luogo sulle relazioni, non sui testi di riferimento.

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Learning area

Learning objectives

Knowledge and understanding: to master intermediate concepts of the economics of instruments supporting private and public choices.
Applying knowledge and understanding: to acquire practical core competences on methods of applied analysis and ex ante assessment of decisions by firms and governments.

Contents

The course is devoted to the analysis of economic evaluation techniques of private and public investments, including public policies. The syllabus is as follows:
a) investment project assessment,
b) cost - benefit analysis,
c) disaggregated and aggregated multi-criteria methods.

Detailed program

The syllabus is as follows:

1 course introduction

2-4 investment project assessment: financial decisions, money, time, interest rates

5-8 investment project assessment:: criteria, flows, analysis

9-10 investment project assessment:: case studies

11-15 cost - benefit analysis: theory

16-17 cost - benefit analysis: case studies

18 multi-criteria methods: theory

19 multi-criteria methods: case studies

Prerequisites

Mastery of core theoretical and methodological knowledge about economics and economic policy, beside learning, writing and verbal communication competences. Several first-year courses are connected to this one, without being pre-requisites for it.

Teaching methods

Lectures; applied teamwork classes; weekly office hours (if necessary also via Webex); e-mail conversations.

Assessment methods

One written essay (4000-7000 words, in Italian/English/French/Spanish), discussing a case study or a research project chosen by the student (inclusing a selection of lecture contents) following guidelines posted on the course's web page. Students e-mail the essay to the lecturer 48 hours in advance. On the exam's day, short discussion of the essay.

Textbooks and Reading Materials

Lecture contents are discussed in the following texts as well:
- Berk J. and DeMarzo, P., Corporate Finance, Addison-Wesley, [ch.1-9] (2007);
- De Rus G., Introduction to Cost-Benefit Analysis, Elgar, [all] (2021).
- Munda G., Social Multi-Criteria Evaluation for a Sustainable Economy, Springer, [all] (2007);
- Lecture slides, applied materials and further references (guidelines, bibliographies, issues, on line documents), also for final dissertations, uploaded on the course’s teaching materials web page.
The assessment is based on the essay, not on the textbooks.

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/06
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Tomaso Giuseppe Mario Pompili
    Tomaso Giuseppe Mario Pompili

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics