Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Analisi dei Processi Sociali [F8804N - F8802N]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Social Indicators: Construction and Application
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Social Indicators: Construction and Application
Course ID number
2223-1-F8802N044
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di esaminare la nascita e lo sviluppo degli indicatori sociali nati per contrastare il dominio dell’economia nella misura del benessere. Oltre all'attenzione sui metodi di aggregazione statistica il corso prevede di familiarizzare studenti e studentesse ai principali indicatori ambientali, sociali e demografici, al loro valore e ai loro limiti anche nelle misure di sostenibilità

Contenuti sintetici

· Origine ed evoluzione degli indicatori sociali e demografici.

· Agenzie di produzione dei dati e qualità delle fonti

· La rete dei Database internazionali

· Limiti e opportunità delle banche dati delle principali agenzie nazionali e internazionali

· Validità e rappresentatività degli indicatori.

· Tecniche di costruzione di indicatori compositi

· Le misure del benessere e della qualità della vita

Programma esteso

Il corso è diviso in due parti. Nella prima si propone di esaminare la nascita e lo sviluppo degli indicatori sociali nelle misure del benessere. Una parte consistente del corso ruota attorno alle diverse declinazioni delle variabili statistiche sulla qualità della vita distinguendo la produzione e la disponibilità statistica nei paesi del Nord e Sud del mondo. In questa ottica verranno prese in esame il processo di progettazione delle indagini e nel trattamento delle basi dati delle principali Agenzie internazionali e nazionali. Nella seconda parte del corso viene posta l’attenzione sui metodi di aggregazione statistica finalizzati alla generazione di misure aggregate di benessere potenzialmente confrontabili fra i diversi paesi

Prerequisiti

Competenza statistica e conoscenza dei processi economici e sociali.

Metodi didattici

Il corso è combinazione di lezioni teoriche e pratiche e verrà impartito nei laboratori.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esercitazioni e relazione finale su un progetto individuale.

Testi di riferimento

La docente fornirà materiale didattico ai frequentanti durante il corso. I non frequentanti sono pregati di mettersi in contatto con la docente.

Letture consigliate Ben-chieh Liu (1975) Quality of Life: Concept, Measure and Results The American Journal of Economics and Sociology, Vol. 34, No. 1

Hideyuki M (2014) . Measuring World Better Life Frontier: A Composite Indicator for OECD Better Life Index Social Indicators Research; Vol.118,Iss.3

Massoli P. Mazziotta M., Pareto A., Rinaldelli C. (2014) Indici compositi per il BES Giornate della ricerca in Istat 10-11 novembre 2014

Lepenies P. (2019) Transforming by Metrics that Matter – Progress, Participation, and the National Initiatives of Fixing Well-Being Indicators, Historical Social Research Vol. 44, N 2

Giovannini E. (2018) L'utopia sostenibile Bari: Laterza

O'Neil C. (2017) Armi di distruzione matematica. Milano: Giunti

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Learning objectives

The course aims to examine the emergence and development of social indicators that emerged to challenge the dominance of economics in measuring well-being. In addition to the focus on statistical aggregation methods, the course will familiarise students with the leading social, environmental, and demographic indicators, their value, and their limitations in the sustainability dimensions.

Contents

- Origin and evolution of social and demographic indicators.

- Data production Agencies and quality of sources

- Database connections

- Limits and opportunities of the databases of the main national and international agencies

- Validity and representativeness of the indicators.

- Techniques for the construction of composite indicators

- Measures of well-being and quality of life

Detailed program

The course is divided into two strands. The first examines the emergence and development of social indicators determined - among other things - by the decline of the dominance of economics in the measurement of well-being.A substantial part of the course focuses on the different declinations of statistical variables on quality of life, distinguishing statistical production and availability in countries of the North and South. In this perspective, the process of survey design and the treatment of the databases of the leading international and national agencies will be examined. The second part of the course focuses on statistical aggregation methods to generate aggregate well-being measures that are potentially comparable across countries or regions of the world.

Prerequisites

Statistical competence and knowledge of economic and social processes.

Teaching methods

The course is a combination of theoretical and practical lessons and will be delivered in laboratories

Assessment methods

Exercises and a final report on an individual project.

Textbooks and Reading Materials

The teacher will provide teaching material to the students during the course. Non-attending students are kindly requested to contact the professor to organize the examination.

Reading List

Ben-chieh Liu (1975) Quality of Life: Concept, Measure and Results The American Journal of Economics and Sociology, Vol. 34, No. 1

Hideyuki M (2014) . Measuring World Better Life Frontier: A Composite Indicator for OECD Better Life Index Social Indicators Research; Vol.118,Iss.3

Massoli P. Mazziotta M., Pareto A., Rinaldelli C. (2014) Indici compositi per il BES Giornate della ricerca in Istat 10-11 novembre 2014

Lepenies P. (2019) Transforming by Metrics that Matter – Progress, Participation, and the National Initiatives of Fixing Well-Being Indicators, Historical Social Research Vol. 44, N 2

Giovannini E. (2018) L'utopia sostenibile Bari: Laterza

O'Neil C. (2017) Armi di distruzione matematica. Milano: Giunti

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
SECS-S/04
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Patrizia Farina
    Patrizia Farina

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics