Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Sociale, Economica e delle Decisioni [F5112P - F5106P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Methods and Techniques of Intervention for The Promotion of Wellness
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Methods and Techniques of Intervention for The Promotion of Wellness
Course ID number
2223-2-F5106P023
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Area dell'apprendimento esperienziale

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Recenti sviluppi in materia di promozione del benessere
  • Differenza tra interventi preventivi ed interventi promozionali
  • Specificità dei metodi e delle tecniche di promozione del benessere della persona nei contesti

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Capacità di operare una buona analisi della domanda
  • Capacità di applicare le principali metodologie e tecniche della promozione del benessere in funzione della popolazione target dell’intervento
  • Capacità di applicare le principali metodologie e tecniche della promozione del benessere in funzione degli obiettivi dell’intervento.

Contenuti sintetici

Il laboratorio, seguendo una modalità esperienziale presenta alcune tecniche utilizzabili negli interventi di promozione del benessere della persona nei contesti

Programma esteso

  • Salutogenesi e benessere
  • Valutare il benessere e le sue risorse
  • Promuovere benessere, promuovere risorse

Prerequisiti

Nessuno in particolare. La frequenza del corso "Intervento psicosociale di promozione de benessere è consigliata"

Metodi didattici

La metodologia utilizzata negli incontri formativi è coerente con un approccio maieutico. Ciascuno studente avrà, pertanto, l’occasione di sperimentarsi in azione. Seguirà, sempre, una condivisione e un ascolto cognitivo-esperienziale di gruppo e una sistematizzazione teorico-metodologica di quanto vissuto.

L'attività didattica sarà erogata in presenza, salvo indicazioni diverse, nazionali e/o di Ateneo, dovute al protrarsi dell'emergenza COVID-19

Modalità di verifica dell'apprendimento

Durante il laboratorio verrà proposto di sperimentare alcuni metodi e tecniche di promozione del benessere e di realizzare in autonomia un breve intervento. Per ricevere l'approvazione sarà necessario frequentare il 75% delle lezioni, eseguire con puntualità le consegne e redigereuna relazione sull’intervento svolto.

Testi di riferimento

Le pratiche della psicologia positiva. Strumenti e prospettive. A cura di Chiara Ruini, Marta Scrignaro, Marta Bassi, Andrea Fianco. Franco Angeli, 2017

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

Experiential learning

Learning objectives

*Knowledge and understanding

  • Current issues in well-being promotion
  • Difference between well-being promotion and maladjustment prevention.
  • Specific nature of methods and instruments of individual well-being promotion in different situations

Applying knowledge and understanding

  • Ability to perform demand analysis
  • Ability to identify proper methods and techniques to specific targets
  • Ability to identify proper methods and techniques to specific objectives

Contents

The laboratory presents some techniques to be used in the domain of personal wellbeing promotion in different situations

Detailed program

  • Salutogenesis and wellbeing
  • Wellbeing survey
  • Promoting wellbeing and its resources

Prerequisites

None in particular. The attendance at the course "Psychosocial intervention for wellbeing promotion" is recommended

Teaching methods

The methodology used in training sessions is consistent with a maieutic approach. Each student will therefore have the opportunity to experiment in action. There will always be a sharing and a cognitive-experiential group listening and a theoretical-methodological systematization of what has been experienced.

Lessons will be held in presence, unless further COVID-19 related restrictions are imposed

Assessment methods

During the workshop, students are going to experience some methods and techniques for well-being promotion and to realize independently a short intervention. To receive the approval students are required to attend 75% of the lessons, perform the proposed techniques and deliver the file containing the report related to the intervention.

Textbooks and Reading Materials

Le pratiche della psicologia positiva. Strumenti e prospettive. A cura di Chiara Ruini, Marta Scrignaro, Marta Bassi, Andrea Fianco. Franco Angeli, 2017

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
32
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Maria Elena Magrin
    Maria Elena Magrin

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics