Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Sociale, Economica e delle Decisioni [F5112P - F5106P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Questionnaire Development Lab
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Questionnaire Development Lab
Course ID number
2223-1-F5106P007
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Area di apprendimento delle teorie fondamentali e delle metodologie della ricerca psicologica in ambito sociale e economico

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Approcci quantitativi allo studio dei comportamenti e degli atteggiamenti
  • Processi psicologici coinvolti nelle risposte a questionari

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Teoria della tecnica delle survey campionarie
  • Progettazione e realizzazione di questionari

Contenuti sintetici

Il laboratorio verterà sulla progettazione, la stesura, l’applicazione e l’utilizzo di un questionario. Verranno fornite competenze teoriche e pratiche per gestire le diverse fasi operative e per identificare i punti di forza e di debolezza di ogni scelta metodologica. Gli esempi di ricerca mostreranno come il questionario rappresenti uno strumento fondamentale per la professione psicologica per indagare e analizzare comportamenti e costrutti psicosociali. Gli studenti, divisi in gruppi, realizzeranno e somministreranno un proprio questionario, partendo dalla progettazione fino alla comunicazione dei risultati.

Programma esteso

Definizione ed uso dei questionari nella pratica psicologica

Rielaborazione degli obiettivi di ricerca e operazionalizzazione dei costrutti da indagare attraverso un questionario

Progettazione di un questionario: presentazione, domande e risposte

Domande su comportamenti e atteggiamenti

Tipi di domande (es. aperte, chiuse) e scale di valutazione

Il pretest del questionario

Copertura e reclutamento dei partecipanti

Metodi di raccolta dati

Questionari online: introduzione a Qualtrics

Passaggio dai dati statistici ai risultati di ricerca

Comunicazione dei risultati

Prerequisiti

Conoscenze basilari di metodologia della ricerca.

Differenza tra ricerca quantitativa e qualitativa.

Conoscenza della statistica descrittiva.

Metodi didattici

Lezioni teoriche, analisi dei casi, esercitazioni di gruppo in aula e a casa, presentazione e discussione delle esercitazioni.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Si richiede la frequenza di almeno il 70% degli incontri, il completamento di tutti i compiti di gruppo tra una lezione e l’altra (es. progettazione e realizzazione del questionario, somministrazione, analisi dei risultati), nonché la presentazione finale del lavoro svolto, a completamento delle esercitazioni precedenti.

Testi di riferimento

Bibliografia suggerita:

Zammuner, V. L. (1998). Tecniche dell'intervista e del questionario. Il Mulino.
De Leeuw, E. D., Hox, J. J., & Dillman, D. A. (2008). International handbook of survey methodology. Taylor & Francis Group/Lawrence Erlbaum Associates.
Tourangeau, R., Rips, L. J., & Rasinski, K. (2000). The psychology of survey response. Cambridge University Press.
Bosco, A. (2003). Come si costruisce un questionario. Carocci ed.
Peterson, R. A. (2000). Constructing effective questionnaires (Vol. 1). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Caselli, M. (2005). Indagare col questionario: introduzione alla ricerca sociale di tipo standard. Vita e pensiero

Export

Learning area

Fundamentals and research methods in social and economic psychology

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Quantitative approach in the study of behaviors and attitudes
  • Psychological processes involved in question answering

Applying knowledge and understanding

  • Sample survey methods and theory
  • Questionnaire design and development.

Contents

The course will focus on the design, drafting, application and use of a questionnaire. Theoretical and practical skills will be provided to manage the different operational phases and to identify the pros and cons of each methodological choice. The research examples will show the importance of the questionnaire in the psychological practice to measure and analyze psychosocial behaviors and constructs. The students, divided into groups, will carry out and administer their own questionnaire, starting from the design to the communication of the results.

Detailed program

Definition and use of questionnaires in the psychological practice

Elaboration of the research objectives, and operationalization of the constructs to be investigated trough a questionnaire

Designing a questionnaire: introduction, questions, and answers

Questions on behaviors and attitudes

Types of questions (e.g. open-ended, closed-ended) and rating scales

Questionnaire pretest

Coverage and recruitment of the sample

Methods of data collection

Online questionnaires: introduction to Qualtrics

From statistical data to research results

Results communication

Prerequisites

Basic knowledge of research methodology

Knowledge of the difference between quantitative and qualitative research

Knowledge of descriptive statistics

Teaching methods

Lectures, case studies, group exercises in the classroom and at home, presentation and discussion of the exercises.

Assessment methods

Students must attend at least 70% of the lessons. Moreover, the completion of all the group tasks between one lesson and another (e.g. design of the questionnaire, administration, analysis of the results) is requested. The final examination consists of an oral presentation (that will be handled in small groups) of the work done during the course.

Textbooks and Reading Materials

Zammuner, V. L. (1998). Tecniche dell'intervista e del questionario. Il Mulino.
De Leeuw, E. D., Hox, J. J., & Dillman, D. A. (2008). International handbook of survey methodology. Taylor & Francis Group/Lawrence Erlbaum Associates.
Tourangeau, R., Rips, L. J., & Rasinski, K. (2000). The psychology of survey response. Cambridge University Press.
Bosco, A. (2003). Come si costruisce un questionario. Carocci ed.
Peterson, R. A. (2000). Constructing effective questionnaires (Vol. 1). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Caselli, M. (2005). Indagare col questionario: introduzione alla ricerca sociale di tipo standard. Vita e pensiero

Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
32
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GD
    Giuseppina Dell'Aversana
  • MI
    Michele Ivaldi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics