Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Courses of Study (deactivated)
  3. Psicologia Clinica e Neuropsicologia nel Ciclo di Vita [F5104P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. The Writing of Clinical-Diagnostic Reports
  2. Summary
Insegnamento Course full name
The Writing of Clinical-Diagnostic Reports
Course ID number
2223-2-F5104P035
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Modelli e tecniche di valutazione del funzionamento psicologico

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

● Dai primi colloqui clinici all’indicazione di assessment
● Utilizzo degli strumenti diagnostici e della raccolta dei dati biopsicosociali
● Classificazioni psicodiagnostiche
● Applicazione degli strumenti

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

● Familiarizzare con il materiale testistico
● Favorire un primo approccio alle modalità di ragionamento clinico
● Orientare l’attenzione sugli elementi fondamentali che indicano quali scelte cliniche compiere

Contenuti sintetici

Si tratterà di assessment, cosa lo caratterizza e definisce, quali elementi lo compongono e come si svolga nella sua processualità. Si focalizzerà l’attenzione sul ragionamento clinico che guida la scelta dei diversi strumenti e su come poi i dati raccolti possano venir trasmessi in forma di relazione.

Programma esteso

● Dai primi colloqui all’assessment
● Assessment: come, perché, in che modi, quando
● La processualità del processo diagnostico
● Gli strumenti a disposizione del clinico
● Il ragionamento clinico come guida alla scelta degli strumenti
● La trasmissione dei dati raccolti attraverso una relazione scritta

Prerequisiti

Conoscenza delle modalità di primo colloquio, delle principali classificazioni psicodiagnostiche e del ruolo del processo diagnostico nel passaggio dai primi colloqui all’indicazione al trattamento.

Metodi didattici

Verranno proposti passaggi di relazioni clinico diagnostiche da analizzare e commentare in gruppo. Gli studenti potranno sperimentarsi nella compilazione di alcuni questionari psicologici e nella stesura di un report clinico secondo linee guida fornite a lezione. L'attività didattica sarà erogata in presenza.

Modalità di verifica dell'apprendimento

È richiesta la frequenza al 75% delle lezioni.
L’attività del laboratorio verrà valutata attraverso la produzione di un report utilizzando materiale testistico che verrà fornito agli studenti, secondo delle linee guida proposte a lezione.

Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.

Export

Learning area

Models and Techniques of psychological functioning assessment

Learning objectives

Knowledge and understanding
● From the first meeting to the assessment
● Use of diagnostic instruments and of bio-psycho-social data
● Psychodiagnostic taxonomies
● Application of the various psychological instruments

Applying knowledge and understanding
● Become familiar with psychological testing
● Allow a first contact to clinical reasoning
● Focus attention on fundamental elements in order to make strategical clinical choices

Contents

We will deal with assessment: characteristics, defining elements, and how it is made. We will approach and focus on clinical reasoning in order to better understand how to choose the right instrument and to understand how those data can then be transmitted in a written form.

Detailed program

● From first meetings to assessment
● Psychological assessment: how, why, when
● Psychological assesment as a process developing over time
● Instruments available for the psychologist
● Clinical reasoning as a guidance in choosing instruments
● Data transmission in a written form

Prerequisites

Knowledge about different type of first meeting with a client, fundamental psychological classifications, role of the psychological assessment.

Teaching methods

Parts of clinical reports will be presented, analyzed and discussed in group. Psychological questionnaire will be administered in order to allow students to get familiar with them; students will also be asked to write a clinical report following some guidelines given during the course. Lessons will be held in presence.

Assessment methods

75% of the total number of hours is required.
The student participation will be evaluated through the production of a clinical report based on material and guidelines given during the lessons.

Textbooks and Reading Materials

Detailed informations on textobooks and reading materials will be available on course’s e-learning page.

Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AC
    Anna Castelnuovo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics