Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Courses of Study (deactivated)
  3. Psicologia Clinica e Neuropsicologia nel Ciclo di Vita [F5104P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Neuropsychological Assessment in Adulthood
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Neuropsychological Assessment in Adulthood
Course ID number
2223-2-F5104P039
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

MODELLI E TECNICHE DI VALUTAZIONE DEL FUNZIONAMENTO PSICOLOGICO

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

· Approccio al paziente neuropsicologico adulto

· L’anamnesi cognitivo-comportamentale

· Strumenti psicometrici per la valutazione dei deficit cognitivi

· Casi clinici di pazienti con deficit cognitivi

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

· Discussione critica di casi clinici neuropsicologici

. Iter diagnostico in neuropsicologia clinica

. La stesura del referto e la comunicazione al paziente

Contenuti sintetici

Verranno proposte esercitazioni pratiche con i principali strumenti psicometrici adoperati per la valutazione dei deficit cognitivi. Saranno inoltre presentati e discussi casi clinici che illustrano i principali deficit neuropsicologici, corredati dai protocolli testistici prodotti in fase di valutazione che permetteranno agli studenti di avere un’idea concreta e realistica dei vari tipi di pazienti neuropsicologici. Gli studenti potranno esercitarsi nella stesura di referti clinici e nella comunicazione dei risultati al paziente.

Programma esteso

- Il colloquio clinico in neuropsicologia;

- Caratteristiche generali dei test neuropsicologici;

- Valutazione dei deficit acquisiti del linguaggio e dell’aprassia;

- Valutazione dei deficit di memoria

- Valutazione dei deficit dell’attenzione e di cognizione spaziale;

- Valutazione dei deficit di riconoscimento di oggetti/volti;

- Valutazione delle funzioni frontali;

- La stesura del referto.

Prerequisiti

Una buona conoscenza della neuropsicologia consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

L'attività didattica sarà erogata in presenza attraverso lezioni in aula, discussioni, filmati, esercitazioni pratiche.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova pratica: presentazione di alcuni casi clinici.
Lo studente dovrà indicare quali test effettuerebbe e quali ipotesi diagnostiche proporrebbe, o scrivere il referto a partire dai dati forniti.

Testi di riferimento

Il materiale di approfondimento (principalmente in lingua inglese) sarà indicato agli studenti durante il Laboratorio e pubblicati sulla pagina E-learning associata al corso.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

PSYCHOLOGICAL FUNCTIONING: MODELS AND METHODS FOR ASSESSMENT

Learning objectives

Knowledge and understanding

· The approach to the adult neuropsychological patient

· The cognitive-behavioural history

· Psychometric instruments for the assessment of cognitive deficits

· Clinical cases: adult patients with cognitive deficits

Applying knowledge and understanding

· Critical discussion of neuropsychological cases

. Diagnostic procedure in clinical neuropsychology

. Writing a clinical report and how to effectively communicate the results to the patient

Contents

The students will take part in practical training with the psychometric tests most commonly used for the assessment of the cognitive deficits in adult patients. Clinical cases of brain-damaged patients will be also shown and discussed, along with the description of their clinical assessment. This will provide a realistic insight about various types of neuropsychological disorders. The students will practise how to write clinical reports and communicate the results to the patient.

Detailed program

- The clinical interview in neuropsychology;

- The general features of neuropsychological tests;

- Assessment of acquired language disorders and apraxia;

- Assessment of memory impairments;

- Assessment of attentional deficits and spatial cognition;

- Assessment of object and face recognition disorders;

- Assessment of dysexecutive functions;

- How to write clinical reports.

Prerequisites

A good background on neuropsychology enables a better understanding of the topics discussed in this course.

Teaching methods

Lessons will be held in presence through lectures, discussions, videos, practical training.

Assessment methods

Practice test: presentation of clinical cases.
The student will be required to hypothesize which test would perform and which diagnostic hypotheses would suggest, or to write a clinical report based on the available data.

Textbooks and Reading Materials

The teaching material (mainly in English) will be indicated during the course and uploaded on the E-learning page.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
32
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LS
    Lucia Maria Sacheli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics