Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Courses of Study (deactivated)
  3. Psicologia Clinica e Neuropsicologia nel Ciclo di Vita [F5104P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Cognitive Assessment in Childhood
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Cognitive Assessment in Childhood
Course ID number
2223-2-F5104P040
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

1: Modelli e tecniche di valutazione del funzionamento psicologico

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Progettazione di interventi diagnostici in età scolare e prescolare.
  • Conoscenza delle principali batterie testistiche utilizzate per la valutazione delle funzioni cognitive in età scolare e prescolare.
  • Ampiamento delle conoscenze relative ai disturbi del neurosviluppo.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Capacità di selezionare test adeguati al fine di valutare funzioni cognitive specifiche.
  • Conoscenza delle modalità di somministrazione delle principali batterie testistiche.
  • Conoscenza delle modalità di correzione delle prove e di valutazione dei risultati a fini diagnostici.

Contenuti sintetici

Il laboratorio si propone di fornire conoscenze riguardo ai principali strumenti di valutazione delle funzioni cognitive in età evolutiva, ponendo particolare attenzione ai disturbi del neurosviluppo.

Programma esteso

  • La valutazione testistica delle competenze cognitive in età evolutiva
  • Strumenti di valutazione delle strumentalità di lettura, scrittura e calcolo
  • Strumenti di valutazione delle funzioni esecutive e dell’attenzione
  • Strumenti di valutazione delle capacità mnestiche
  • Strumenti di valutazione delle abilità visuo-spaziali

Prerequisiti

Conoscenza base dei principali disturbi cognitivi dello sviluppo

Metodi didattici

Esercitazioni sull’utilizzo delle principali batterie testistiche (es. prove MT, BDE, DDE, BIA).

Analisi di casi clinici.

L'attività didattica sarà erogata in presenza, salvo indicazioni diverse, nazionali e/o di Ateneo, dovute al protrarsi dell'emergenza COVID-19.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Stesura di un breve elaborato finale riguardante la somministrazione di alcuni dei test presentati in aula.

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese

Testi di riferimento

Slide delle lezioni

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

1: Psychological functioning: models and methods for assessment

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Planning of diagnostic evaluation in preschool and school-aged children
  • Knowledge of assessment tools for cognitive functions in childhood.
  • Increase of knowledge about neurodevelopmental disorders.

Applying knowledge and understanding

  • Competence in selecting appropriate tests in order to evaluate specific cognitive functions.
  • Knowledge regarding method of administration of assessment tools.
  • Knowledge regarding methods of scoring of assessment tools and critical evaluation of results.

Contents

The course provides theoretical knowledge and practical expertise about instruments for the assessment of neuropsychological functioning in preschool and school-aged children, with specific reference to neurodevelopmental disorders.

Detailed program

  • Neuropsychological assessment in childhood
  • Assessment tools of reading, writing and mathematical skills
  • Assessment tools of Attention and Executive Functioning.
  • Assessment tools of Memory
  • Assessment tools of Visuo-spatial ability
  • Discussion of clinical cases (Specific learning disorders, ADHD and Non-verbal learning disability)

Prerequisites

Basic knowledge of neurodevelopmental disorders in childhood

Teaching methods

Exercises on test administration (MT, BDE, DDE, BIA).

Discussion of clinical cases.

The course will be provided in presence, unless otherwise indicated by national and / or University committees, due to the protraction of the COVID-19 emergency.

Assessment methods

Report regarding the administration of some tests selected among those presented in class.

Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so

Textbooks and Reading Materials

Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AC
    Alessandro Crippa

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics