Course Syllabus
Area di apprendimento
1: Modelli e tecniche di valutazione del funzionamento psicologico
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
- Progettazione di interventi diagnostici in età scolare e prescolare.
- Conoscenza delle principali batterie testistiche utilizzate per la valutazione delle funzioni cognitive in età scolare e prescolare.
- Ampiamento delle conoscenze relative ai disturbi del neurosviluppo.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
- Capacità di selezionare test adeguati al fine di valutare funzioni cognitive specifiche.
- Conoscenza delle modalità di somministrazione delle principali batterie testistiche.
- Conoscenza delle modalità di correzione delle prove e di valutazione dei risultati a fini diagnostici.
Contenuti sintetici
Il laboratorio si propone di fornire conoscenze riguardo ai principali strumenti di valutazione delle funzioni cognitive in età evolutiva, ponendo particolare attenzione ai disturbi del neurosviluppo.
Programma esteso
- La valutazione testistica delle competenze cognitive in età evolutiva
- Strumenti di valutazione delle strumentalità di lettura, scrittura e calcolo
- Strumenti di valutazione delle funzioni esecutive e dell’attenzione
- Strumenti di valutazione delle capacità mnestiche
- Strumenti di valutazione delle abilità visuo-spaziali
Prerequisiti
Conoscenza base dei principali disturbi cognitivi dello sviluppo
Metodi didattici
Esercitazioni sull’utilizzo delle principali batterie testistiche (es. prove MT, BDE, DDE, BIA).
Analisi di casi clinici.
L'attività didattica sarà erogata in presenza, salvo indicazioni diverse, nazionali e/o di Ateneo, dovute al protrarsi dell'emergenza COVID-19.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Stesura di un breve elaborato finale riguardante la somministrazione di alcuni dei test presentati in aula.
Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese
Testi di riferimento
Slide delle lezioni
Sustainable Development Goals
Learning area
1: Psychological functioning: models and methods for assessment
Learning objectives
Knowledge and understanding
- Planning of diagnostic evaluation in preschool and school-aged children
- Knowledge of assessment tools for cognitive functions in childhood.
- Increase of knowledge about neurodevelopmental disorders.
Applying knowledge and understanding
- Competence in selecting appropriate tests in order to evaluate specific cognitive functions.
- Knowledge regarding method of administration of assessment tools.
- Knowledge regarding methods of scoring of assessment tools and critical evaluation of results.
Contents
The course provides theoretical knowledge and practical expertise about instruments for the assessment of neuropsychological functioning in preschool and school-aged children, with specific reference to neurodevelopmental disorders.
Detailed program
- Neuropsychological assessment in childhood
- Assessment tools of reading, writing and mathematical skills
- Assessment tools of Attention and Executive Functioning.
- Assessment tools of Memory
- Assessment tools of Visuo-spatial ability
- Discussion of clinical cases (Specific learning disorders, ADHD and Non-verbal learning disability)
Prerequisites
Basic knowledge of neurodevelopmental disorders in childhood
Teaching methods
Exercises on test administration (MT, BDE, DDE, BIA).
Discussion of clinical cases.
The course will be provided in presence, unless otherwise indicated by national and / or University committees, due to the protraction of the COVID-19 emergency.
Assessment methods
Report regarding the administration of some tests selected among those presented in class.
Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so
Textbooks and Reading Materials
Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Alessandro Crippa