Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Courses of Study (deactivated)
  3. Psicologia Clinica e Neuropsicologia nel Ciclo di Vita [F5104P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Neuropsychology of Adulthood and Aging
  2. Summary
Insegnamento con partizioni Course full name
Neuropsychology of Adulthood and Aging
Course ID number
2223-1-F5104P002
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Neuropsychology of Adulthood and Aging - 1 Course ID number 2223-1-F5104P002-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Neuropsychology of Adulthood and Aging - 2 Course ID number 2223-1-F5104P002-T2
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

MODELLI E TECNICHE DI VALUTAZIONE DEL FUNZIONAMENTO PSICOLOGICO

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

· Elementi storici della neuropsicologia.· Fondamenti metodologici della neuropsicologia.

· Elementi di base di neurologia e di neuroimmagine, utili in neuropsicologia.

· Esame neuropsicologico: esame clinico e test psicometrici.

· Le principali sindromi neuropsicologiche.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

· Promuovere la capacità di comprendere e utilizzare conoscenze e dati neurologici circa i pazienti, utili nel campo neuropsicologico clinico.

· Promuovere la capacità di impostare e eseguire un esame neuropsicologico.

. Promuovere la capacità di formulare ipotesi diagnostiche circa i deficit neuropsicologici.

Contenuti sintetici

Neurologia e di neuroimmagine; esame neuropsicologico clinico e test neuropsicologici psicometrici; le principali malattie causa di deficit neuropsicologici (cenni); le principali sindromi neuropsicologiche causate da lesioni cerebrali focali e diffuse.

Programma esteso

  • Storia della neuropsicologia.
  • Fondamenti metodologici della neuropsicologia: dissociazione tra sintomi e segni semplice e doppia; sindromi neuropsicologiche.
  • Neurologia e neuroimmagine (cenni)
  • Valutazione neuropsicologica: esame clinico.
  • Test neuropsicologici psicometrici.
  • Disturbi del linguaggio orale: afasie.
  • Dislessie e disgrafie acquisite.
  • Discalculia: disturbi dell’elaborazione dei numeri e del calcolo (cenni).
  • Disturbi della programmazione del movimento volontario: aprassie.
  • Disturbi della memoria.
  • Disturbi della rappresentazione del corpo.
  • Disturbi dell’attenzione.
  • Disordini del riconoscimento degli oggetti, dei colori e dei volti: agnosie.
  • Disturbi della cognizione spaziale: negligenza spaziale unilaterale e altri deficit spaziali.
  • Disturbi della consapevolezza di malattia: anosognosia.
  • Disturbi di coscienza (cenni).
  • Deficit esecutivi. Neuropsicologia del trauma cranico.
  • Sindromi da disconnessione interemisferica.
  • Le demenze.
  • Disturbi emozionali (cenni),
  • Neuropsicologia dei disturbi psichiatrici.

Prerequisiti

L'insegnamento presuppone:

  • conoscenze di base di Genetica e Biologia;
  • conoscenze di anatomia e fisiologia del sistema nervoso;
  • conoscenze sull'organizzazione neuro-funzionale dei processi cognitivi ed emotivo-motivazionali.

Metodi didattici

Lezioni in aula, materiale audio-visivo.

Modalità di verifica dell'apprendimento

N.B.
Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese.

Testi di riferimento

· Vallar G & Papagno C (a cura di) (2018). Manuale di neuropsicologia. Clinica ed elementi di riabilitazione. 3ᵒ edizione. Il Mulino, Bologna (esclusi cap. 21-22-23, pp. 501-584).

· Materiali messi a disposizione sul sito dell’insegnamento.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

PSYCHOLOGICAL FUNCTIONING: MODELS AND MEHODS FOR ASSESSMENT

Learning objectives

Knowledge and understanding

· Elements of history of neuropsychology

· Methodological foundations of neuropsychology

· Basic elements of neurology and neuroimaging, useful in neuropsychology.

· Neuropsychological assessment: clinical exam and psychometric assessment.

· Main neuropsychological syndromes.

Applying knowledge and understanding

· To promote the ability to understand and use neurological knowledge and data about patients, useful for clinical neuropsychology.

· To promote the ability to set up and perform a neuropsychological assessment.

To promote the ability to make diagnostic hypotheses about neuropsychological deficits.

Contents

History and methods of neuropsychology; elements of neurology and neuroimaging; clinical neuropsychological exam and psychometric neuropsychological tests; main diseases responsible of neuropsychological disorders (elements); main neuropsychological syndromes brought about by focal and diffuse brain damage.

Detailed program

  • History of neuropsychology.
  • Methodological foundations of neuropsychology: simple and double dissociation between symptoms and signs; neuropsychological syndromes.
  • Neurology and neuroimaging (elements)
  • Neuropsychological evaluation: clinical assessment.
  • Psychometric neuropsychological tests.
  • Disorders of oral language: aphasias.
  • Acquired dyslexias and dysgraphias.
  • Dyscalculia: number processing and calculation disorders (elements).
  • Disorders of planning of voluntary movement: apraxias.
  • Memory disturbances.
  • Disorders of body representation.
  • Deficits of attention.
  • Deficits of recognition and identification of objects, colours and faces: agnosias.
  • Deficits of spatial cognition: unilateral spatial neglect and other spatial deficits.
  • Deficits of awareness of disease: anosognosia.
  • Disorders of consciousness (elements).
  • Disorders of executive processes. Neuropsychology of head injury.
  • Syndromes of interhemispheric disconnection.
  • Dementias.
  • Emotional disorders (elements),
  • Neuropsychology of psychiatric disorders.

Prerequisites

It is assumed:

  • basic knowledge of Genetics and Biology;
  • knowledge of anatomy and physiology of the nervous system;
  • knowledge of the neuro-functional organization of cognitive and emotional-motivational processes.

Teaching methods

Room lessons, audiovisual material.

Assessment methods

P. N. Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Textbooks and Reading Materials

· Vallar G & Papagno C (a cura di) (2018). Manuale di neuropsicologia. Clinica ed elementi di riabilitazione. 3ᵒ edizione. Il Mulino, Bologna (excluding the cap. 21-22-23, pp. 501-584).

· Materials made available on the e-learning site.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/02
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics