Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Comunicazione e Counselling nella Partnership Donna-Ostetrica
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Comunicazione e Counselling nella Partnership Donna-Ostetrica
Course ID number
2223-2-I0102D909
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Le studenti acquisiranno consapevolezza delle dinamiche di base del processo comunicativo, in ottica sistemica. Acquisiranno le tecniche e le abilità utili ad una comunicazione efficace e apprenderanno modalità comunicative funzionali alla relazione con la donna (con particolare attenzione all’accompagnamento nel percorso nascita).

Contenuti sintetici

Comunicazione efficace ed empatica. Abilità comunicative. Gestione delle dinamiche relazionali.

Programma esteso

1_ Il processo comunicativo: componenti e dinamiche (comunicazione lineare, pragmatica della comunicazione)

2_ La comunicazione consapevole: verbale/paraverbale/non verbale, rappresentazioni e condizionamenti, barriere alla comunicazione, l’assertività

3_ Struttura e tecniche del colloquio: punteggiatura e sequenzialità, la formulazione delle domande, l’ascolto attivo

4_ Il counselling nella relazione di partnership con la donna e nel percorso nascita

5_ La comunicazione interculturale

Prerequisiti

nessuno

Modalità didattica

Lezioni frontali, ausili audio-visivi, lavori di gruppo, role-playing

Materiale didattico

Bertram Marshall Rosenberg “Le parole sono finestre (Oppure muri)”, Esserci Ed. 2003

Marianella Sclavi “Arte di ascoltare e mondi possibili. Come si esce dalle cornici di cui siamo parte”, Bruno Mondadori ed. 2003

Thomas Gordon “Relazioni Efficaci. Come costruirle, come non pregiudicarle”, La Meridiana Ed. 2005

Pairman Sally, Pincombe Jan, Thorogood Carol, Tracy Sally, “ Midwifery preparation for practice”, Churchill Livingstone, 3° ed. 2015.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Annualità

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

Students will be aware of basic dynamics of communication process, in a systemic perspective. They will acquire skills and techniques useful to effective communication and will learn communication modes functional to relationship with woman (with particular focus to accompanying woman in childbirth process).

Contents

Effective and emphatic communication. Communication skills and abilities. Management of relational dynamics

Detailed program

1_ Communication process: components and dynamics (Linear Communication, Pragmatics of Human Communication)

2_ Communication awareness: verbal/paraverbal/nonverbal, mental representations and preconceptions, communication walls, assertiveness.

3_ Structure and tecniques for the interview: punctuation of the partners' communication procedures, wording of questions, active listening

4_ The counselling in woman-midwife partnership and in childbirth pathway

5_ Inter-cultural communication

Prerequisites

none

Teaching form

Lecturer, audio-visual supports, teamworks, roly-playing

Textbook and teaching resource

Bertram Marshall Rosenberg “Le parole sono finestre (Oppure muri)”, Esserci Ed. 2003

Marianella Sclavi “Arte di ascoltare e mondi possibili. Come si esce dalle cornici di cui siamo parte”, Bruno Mondadori ed. 2003

Thomas Gordon “Relazioni Efficaci. Come costruirle, come non pregiudicarle”, La Meridiana Ed. 2005

Pairman Sally, Pincombe Jan, Thorogood Carol, Tracy Sally, “ Midwifery preparation for practice”, Churchill Livingstone, 3° ed. 2015.

Semester

second

Assessment method

Attendance

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
7
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RS
    Romina Sada

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics