- Education
- Master Degree
- Scienze Antropologiche ed Etnologiche [F0101R]
- Courses
- A.A. 2022-2023
- 2nd year
- Cultures and Societies of Africa
- Summary
Course Syllabus
Titolo
Eredità passate ed aspettative future nell'Africa contemporanea
(il corso è insegnato in Inglese/italiano secondo le competenze linguistiche della classe)
Argomenti e articolazione del corso
La nostra comprensione dell'Africa è bruscamente cambiata negli ultimi dieci anni, spostandosi da un paradigma di crisi alla descrizione dell'Africa come emergente, il futuro del mondo e dell'espansione capitalistica: “the highest rates of economic growth we have witnessed over the last ten years have happened in Africa” – spiega Achille Mbembe e “the continent is somewhat on the verge of major demographic transformations; … it is experiencing higher rates of return on investments and is therefore attracting the attention of foreign investors at a speed we had not witnessed before … the middle class that has been decimated during the use of Structural Adjustment Programs, is reemerging as an economic force. So there is a whole set of indicators that seem to suggest that something is going on which is different from what we used to witness in the past”. Questa crescita però, continua Mbembe è basata soprattutto sul mercato volatile delle materie prime, e non è accompagnata dall'investimento strutturale che estese parti dell'Africa richiedono in termini di strade, comunicazioni ed elettricità (https://africasacountry.com/2013/11/africa-and-the-future-an-interview-with-achille-mbembe/). Le diseguaglianze sono aumentate, l'instabilità politica continua a essere una minaccia e i processi di pacificazione in corso in molto aree, anche se hanno avuto parziale successo, rimangono parziali e posizionati. La pandemia COVID-19 si innesta sua una storia sanitaria pregressa e difficile (basi pensare all'incidenza che l'AIDS ha avuto in certi paesi africani e alla mortalità di Ebola).
Questo corso introduce alle dinamiche dell'Africa contemporanea attraverso la discussione delle relazioni di lunga durata fra Africa, Europa e altre regioni del mondo, cominciando dalla scoperta portoghese dell'Africa e arrivando a considerare la discussione contemporanea sull'Eurafrica assieme ai nuovi modelli di relazione fra Europa e Africa che sono nati dal Trattato di Lisbona del 2007. I nostri casi studio si basano sul contributo dell'antropologia alla comprensione dei cambiamenti in corso nell'Africa contemporanea, con un'attentione alle migrazioni interne ed esterne al continente.
Obiettivi
Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni e la presentazione, da parte degli studenti, di testi o altro materiale rilevante, si intendono PROMUOVERE i seguenti apprendimenti, in termini di:
Conoscenze e comprensione di argomenti chiave ed autori nel campo degli studi africanistici, con un'attenzione alle dinamiche interdisciplinari;
Capacità di costruire una prospettiva storicamente e antropologicamente situata sull'Africa contemporanea
Capacità di di applicare conoscenze e modelli esaminati nel contesto sub-sahariano per una comprensione generale degli stessi fenomeni in altre aree del mondo
Per quanto riguarda l’autonomia di giudizio e il rafforzamento delle abilità comunicative, l’insegnamento sollecita gli studenti a formulare in modo indipendente la propria opinione e ad argomentarla in modo efficace. La capacità di apprendimento è stimolata attraverso la partecipazione attiva alle lezioni.
Metodologie utilizzate
Il corso si avvale di metodologie diversificate: lezioni frontali, discussioni in classe su materiali quali testi (inclusi quelli in programma per l’esame), slide, documenti audiovisivi forniti dal/dalla docente o autonomamente proposti dagli studenti; partecipazione di ricercatori che presentano ricerche in corso.
Materiali didattici (online, offline)
Frequentare le lezioni è un’esperienza dinamica. Il corso si svilupperà grazie a una collaborazione fra docente e studenti sia nella lettura dei testi prescelti, sia nelle proposte di integrazione. I testi consigliati sono presenti in biblioteca o scaricabili dalle piattaforme digitali del servizio bibliotecario. La piattaforma moodle del corso costituisce il punto di riferimento fondamentale per gli studenti frequentanti e non frequentati.
Programma e bibliografia per i frequentanti
Gli studenti frequentanti portano all'esame:
- F. Cooper, Africa contemporanea: dalla decolonizzazione ad oggi (2021)
- I testi discussi in classe ( e disponibili in piattaforma moodle dalla fine del course)
- Un approfondimento di lettura e studio individuale rispetto alle tematiche affrontate in classe concordato con i docenti
Programma e bibliografia per i non frequentanti
Gli studenti non frequentanti portano all'esame:
- F. Cooper, Africa contemporanea: dalla decolonizzazione ad oggi (2021)
- I testi disponibili in piattaforma moodle (chi ha problemi con l'inglese contatterà i docenti per un'alternativa)
- J. Ferguson, The anti-politics machine (1994) o (per gli studenti che preferiscono un testo in italiano) L. D'Angelo, Diamanti. Pratiche e stereotipi dell'estrazione mineraria (2019).
Modalità d'esame
Studenti frequentati: esame orale attraverso domande aperte per verificare la conoscenza e la comprensione dei materiali studiati; discussione in sede di esame di una tematica selezionata dallo studente fra quelle affrontate in classe.
Studenti non frequentanti: esame orale attraverso domande aperte per verificare la conoscenza e la comprensione dei testi; discussione in sede di esame di una tematica selezionata dallo studente e trasversale rispetto alle letture effettuate.
L'esame per gli studenti Italiani si svolge in italiano (salvo richiesta di farlo in inglese da parte dello studente).
Orario di ricevimento
Potete contattarci al nostro indirizzo e-mail e vi risponderemo subito
Durata dei programmi
Due anni
Cultori della materia e Tutor
Gabriele Masi
Sustainable Development Goals
Course title
Legacies of the Past, and Future Expectations in contemporary Africa
(the course is taught in English/Italian according to the linguistic skills of the classroom)
Topics and course structure
Our understanding of Africa has swiftly changed over the last ten years, moving from a paradigm of 'crisis' to Africa as “emergent”, the future of the world and of capitalistic expansion: “the highest rates of economic growth we have witnessed over the last ten years have happened in Africa” – Achille Mbembe explains and “the continent is somewhat on the verge of major demographic transformations; … it is experiencing higher rates of return on investments and is therefore attracting the attention of foreign investors at a speed we had not witnessed before … the middle class that has been decimated during the use of Structural Adjustment Programs, is reemerging as an economic force. So there is a whole set of indicators that seem to suggest that something is going on which is different from what we used to witness in the past”. But, Mbembe continues, this growth (which is largely based on the volatile market of raw resources) has not yet been paralleled by the basic infrastructural investment large parts of Africa do need in terms of roads, communication and electricity (https://africasacountry.com/2013/11/africa-and-the-future-an-interview-with-achille-mbembe/). Inequalities have grown, political instability continues to pose a threat, and the processes of pacification underway in many areas, even if partially successful, remain partial and positioned. The COVID-19 pandemic inscribes itself in a predating and difficult health history (i.e. the impact of the AIDS syndrome on many African countries or the lethality of Ebola).
This course introduces to contemporary African dynamics through the discussion of the long term historical relationship between Africa and Europe, and between Africa and other parts of the world, starting with the Portuguese discovery of Africa and reaching the contemporary discussion on Eurafrica and the new patterns of relations between Eu and Africa stemming out of the Lisbon Treaty of 2007. Our case-studies will focus on the contribution of anthropology to the understanding of changes underway in contemporary Africa, with a focus on internal and external migrations.
Objectives
The course will enhance the knowledge and understanding of key topics and authors in the field of African Studies, with a focus on interdisciplinary dynamics.
Through the active partecipation in classes, students will learn to built up a historical and anthropological perspective on contemporary Africa; they will also learn to use the African experience as a general tool in the analysis of similar phenomena in other parts of the world.
Communication skills will be increased through problem solving strategies, and collective discussions about theoretical and practical issues, which demand the positioning of students. Learning skills are increased through active participation and discussion in the classroom.
Methodologies
The course applies different methodologies: lectures, class discussions on selected articles, slides, audio-visual materials provided by the professor or autonomously proposed by the students; participation of researchers than present their work in progress.
Online and offline teaching materials
Attending classes is a dynamic experience. The course will develop thanks to the collaboration between professor and students in the reading and analysis of the texts selected for discussion as much as through proposals of integration. The course moodle platform is a point of reference for both attending and not-attending students.
Programme and references for attending students
Students who attend classes will prepare the exam on:
- F. Cooper, Africa since 1940: the past of the present (2019)
- The texts discussed together in class (available on the moddle platform by the end of the course)
- A reading and study integration on the topics discussed in the classroom to be negotiated with the professors.
Programme and references for non-attending students
This is only for students who do not speak italian
- F. Cooper, Africa since 1940. The past of the present (2002)
- The texts available on the moddle platform (texts will be uploaded by the end of the course)
- J. Ferguson, The anti-politics machine (1994)
Assessment methods
Students who attend the classroom: oral interview through open questions that verifies the knowledge and understanding of the materials assigned; discussion of a topic selected by the student among those assessed in the classroom.
Not-attending students: oral interview through open questions that verifies the knowledge and understanding of the assigned texts ; discussion of a topic (selected by the student), which cuts across the reading list.
Italian students carry out the exam in Italian, expect those who ask to do it in English.
Office hours
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Programme validity
Two years
Course tutors and assistants
Gabriele Masi