Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia e Amministrazione delle Imprese [E1807M - E1802M]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Business Economics - 2
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Business Economics - 2
Course ID number
2223-1-E1802M031-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Business Economics

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso intende fornire agli studenti le competenze di base della scienza economico-aziendale con particolare riferimento allo studio del fenomeno azienda nella visione sistemica e di sistemi informativi e contabili. Lo studio della complessa fenomenologia aziendale viene realizzato con riguardo ai contemporanei scenari economico-sociali e con un'attenzione particolare alla matrice culturale della scienza economico-aziendale. Durante il corso si richiede agli studenti la lettura dei principali quotidiani economici.

Gi studenti dovranno altresì approfondire ed acquisire competenze di base sugli strumenti manageriali sempre con riguardo allo studio ed all’osservazione di case studies.

Contenuti sintetici

Il Corso di Economia Aziendale (9CFU) verterà sull’analisi delle principali tematiche legate all’economia aziendale ovvero la gestione aziendale, le combinazioni economiche, la contabilità ed il bilancio, l’amministrazione e controllo, l’organizzazione e la strategia.

Programma esteso

ECONOMIA AZIENDALE 9 CREDITI

Programma

Il concetto di azienda e di istituto. Particolare attenzione al lessico giuridico.

L’economia aziendale, gli istituti e le aziende. La classificazione delle aziende in relazione al soggetto giuridico Classificazione in relazione alle dimensioni.

Aziende composte pubbliche e aziende non profit. L ’impresa

Le combinazioni economiche

Le operazioni economiche

Le aggregazioni di operazioni: processi, attività e funzioni

Il sistema economico aziendale

La scienza economico aziendale L’articolazione dell’economia aziendale Relazioni fra scienze economica aziendale e le atre scienze

Valori, rilevazioni e informazioni

Le operazioni economico aziendali Aspetti della gestione aziendale

Il reddito di esercizio

Il capitale

Il cash flow o flussi di cassa

La gestione finanziaria L’equilibrio aziendale, economico, finanziario, monetario

La valutazione d’azienda

Il sistema di amministrazione e controllo

Il sistema amministrativo aziendale

Il sistema di programmazione e controllo I costi aziendali nel sistema di amministrazione e controllo

Il budget

Il sistema organizzativo

L’evoluzione del pensiero organizzativo L’organizzazione in economia aziendale Le strutture organizzative

I processi organizzativi

La strategia o gestione strategica

Definizione di strategia e politica aziendale

Evoluzione del concetto di strategia La strategia aziendale

Il governo economico delle aziende di produzione

Il sistema di controllo interno

I gruppi di imprese

La crisi aziendale

Riequilibrio fra capitale, risparmio e risorse umane

Prerequisiti

No

Metodi didattici

Sessioni di didattica frontale, discussione di casi studio e lettura di quotidiani economici. Attività di supporto agli studenti saranno erogate attraverso l’utilizzo delle tecnologie web based.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Durante il corso non verranno fatti test parziali. Un test scritto verrà fatto alla fine del corso. Chi lo supera potrà accedere direttamente all'esame orale portando tutto il programma. Diversamente chi non lo supera o non lo fa o non accetta la votazione conseguita potrà sostenere l'esame nelle modalità tradizionali.

L'esame scritto consta in una prova composta da 10 domande a risposta multipla e due domande aperte. Per superare lo scritto è necessario conseguire la sufficienza nelle domande a risposta multipla ed in ciascuna domanda aperta. Dopo aver passato lo scritto lo studente potrà accedere all'orale su tutto il programma.

Testi di riferimento

T2

AA. VV. L’economia aziendale oggi, Torino, Giappichelli, 2016

Alessandro Capocchi, Economic value and revenue managemet systems. An integrated business management model, Palgrave Macmillan, 2019

Testi di Approfondimento
Arnaldo Canziani, Lezioni di Economia Aziendale, WaltersKluwer, 2020

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo Semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course aims to provide students with the basic skills of economics and business with particular reference to the study of the corporate phenomenon in the systemic vision and information and accounting systems. The study of complex corporate phenomenology is carried out concerning contemporary socio-economic scenarios and with particular attention to the cultural matrix of economic-corporate science. During the course, students are required to read the main business newspapers.

Students will also have to deepen and acquire basic skills in managerial tools, always about the study and observation of case studies.

Contents

The course of Business Economics (9 Credits - CFU) focuses on the analysis of the main issues related to the business administration: business management, business combinations, accounting, administration and control, organization, strategy.

Detailed program

COURSE OF BUSINESS ECONOMICS (SECS-/P07) – (9 CREDITS – CFU) – ECONOMIA AZIENDALE

PROGRAMME

The several kinds of economic concerns and institutions

The company and its operations

From Institutional theories to the Stakeholder Value Theory

The classification of companies as to the legal status

The classification of companies as to the dimension

Governmental and non profit companies The firm

Business combinations

Business operations

The aggregations: processes, activities and functions

The Value Chain Activities

Logistics

Business Economics Systems

The Studies of Business Economics Business Economics: the Positive and the Normative approach

The building blocks of Business Economics

Values, measurements and information

Business Economics Operations and Management

Income

Capital

Cash Flow

Financial management

The economic balance, the financial and monetary balance

Business Valuation

Financial Accounting and Management Control Systems

Financial Accounting

Managerial Accounting

Cost Accounting and Measurement Budget

Organization

The evolution of Organization Studies Organizational Structures and Processes

Strategic management

Concepts of Business Strategy Business Strategy Studies

Manufacturing companies governance

The governance

The internal control system Groups of companies

Prerequisites

No

Teaching methods

Classroom session, debating case studies and reading economic newspapers. Participation is very appreciated. Supporting Activities for Students through the web base technologies.

Assessment methods

During the course there will not be partial tests. A written test will be done at the end of the course. Those who pass it can directly access the oral exam by bringing the whole program. Unlike those who do not exceed it or do not or do not accept the grade obtained will be able to take the exam in traditional ways.

The written exam consists of a test consisting of 10 multiple choice questions and two open questions. In order to pass the written exam, it is necessary to achieve sufficiency in multiple choice questions and in each open question. After having passed the written test, the student will be able to access the oral exam throughout the program.

Textbooks and Reading Materials

T2

AA. VV. L’economia aziendale oggi, Torino, Giappichelli, 2016

Alessandro Capocchi, Economic value and revenue managemet systems. An integrated business management model, Palgrave Macmillan, 2019

Testi di Approfondimento

Arnaldo Canziani, Lezioni di Economia Aziendale, WaltersKluwer, 2020

Semester

First Semester

Teaching language

Italian Language

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/07
ECTS
9
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
72
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Alessandro Capocchi
    Alessandro Capocchi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics