Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Scienze Economico-Aziendali [F7703M - F7701M]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Further Language Skills in Management Sciences I - German
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Further Language Skills in Management Sciences I - German
Course ID number
2223-2-F7701M073
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso fornirà agli studenti una conoscenza approfondita delle strutture linguistiche, nonché il lessico necessario per esprimersi correttamente sia nel codice orale, sia in quello scritto, con particolare attenzione alle esigenze specifiche della comunicazione commerciale e aziendale.

Contenuti sintetici

Argomenti grammaticali, comunicazione, temi economici, socio-culturali e ambientali

Programma esteso

Lettura, discussione e traduzione di articoli di giornali, video e podcast su argomenti di attualità politica, economica, culturale e ambientale.
Argomenti grammaticali trattati:
• Plusquamperfekt
• pronome impersonale man
• connettori und, aber, denn, deshalb, trotzdem
• proposizioni relative
• proposizioni secondarie con damit, dass, wenn e weil
• costruzioni con l’infinito
• complementi introdotti da preposizione (an wen, woran, daran ecc.)
• congiunzioni copulative (sowohl … als auch, weder … noch, je … desto)
• pronomi indefiniti jemand, niemand, etwas, alles, nichts
• Konjunktiv II
• discorso indiretto
• il modale sollen
• passivo
Attenzione: Si consiglia agli studenti un ripasso degli argomenti trattati nei corsi di Lingua Tedesca (6 cfu) dei CDL triennali Economia e Commercio (https://https://elearning.unimib.it/course/info.php?id=37153) ed Economia delle Banche https://elearning.unimib.it/course/info.php?id=38539).

Prerequisiti

Livello A2+ (Quadro Comune Europeo di Riferimento per le Lingue)

Metodi didattici

Lezioni frontali: comprensione orale e scritta, discussioni in plenum, presentazioni, traduzione, esercizi di grammatica e lessico

Modalità di verifica dell'apprendimento

Accertamento idoneità in forma scritta e orale
Prova scritta
• test di grammatica (inclusi tutti gli argomenti di Lingua Tedesca 6 cfu)
• comprensione di un testo scritto
Prova orale (in lingua tedesca)
• breve conversazione
• presentazione orale di un testo a scelta da parte della studentessa/studente, commento e discussione sulle tematiche del testo scelto
• lettura, traduzione e commento di uno dei testi presentati durante il corso, scelto al momento dalla docente

Testi di riferimento

I testi distribuiti durante il corso vengono resi disponibili sulla piattaforma e-learning in Ulteriori conoscenze linguistiche – Tedesco del CDL Scienze economiche aziendali.
Per ulteriori informazioni contattare direttamente la docente responsabile.

Grammatiche consigliate (una a scelta)
Paola Bonelli, Rosanna Pavan, Grammatica attiva della Lingua tedesca, Hoepli, 2012
Marion Weerning, Mariano Mondello, Dies und das. Grammatica di tedesco con esercizi, Cideb, Genova, nuova edizione 2004

Per lo studio autonomo gli studenti sono invitati ad utilizzare anche i materiali disponibili sulle pagine degli anni precedenti.
In biblioteca è disponibile la rivista Deutsch perfekt, che comprende esercizi di vari livelli di comprensione scritta e orale (su CD audio disponibili in biblioteca e su internet) e di lessico
Per ulteriori materiali si rimanda alle pagine delle professoresse Vogler Stefanie (https://elearning.unimib.it/course/info.php?id=43249) e Saracco Caterina (https://elearning.unimib.it/course/info.php?id=45819).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Corso semestrale (primo semestre da settembre 2022 a gennaio 2023).

Lingua di insegnamento

Tedesco e italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Learning objectives

Expansion on grammar and vocabulary to improve written and oral comprehension and to guarantee formal accuracy in writing and speaking. Special attention will be paid to specific needs within business communication.

Contents

Grammar, communication, financial, socio-cultural and environmental aspects

Detailed program

Reading, discussion and translation of newspaper articles, videos, and podcasts on politics,
economics, culture, and environment
Grammar topics:
• Plusquamperfekt
• impersonal pronoun man
• coordinating conjunctions und, aber, denn, deshalb, trotzdem
• relative clauses
• subordinate clauses with damit, dass, wenn, and weil
• infinitive clauses
• prepositional complements (an wen, woran, daran ecc.)
• correlative conjunctions (sowohl … als auch, weder … noch, je … desto)
• indefinite pronouns jemand, niemand, etwas, alles, nichts
• Konjunktiv II
• reported speech
• modal verb sollen
• passive voice
Attention: Students are advised to revise all grammar topics covered in the course of Lingua Tedesca (6 cfu), undergraduate courses of Economics and Business (see https://elearning.unimib.it/course/info.php?id=37153#en) and Economics for Banks (https://elearning.unimib.it/course/info.php?id=38539#en )

Prerequisites

Entrance level: A2+ (Common European Framework of Reference for Languages)

Teaching methods

Lectures: listening and reading comprehension, in plenum discussions, presentations, translations; grammar exercises and vocabulary

Assessment methods

Written and oral test with pass and fail evaluation without final grade
Written test
• grammar test (including all topics of Lingua tedesca, 6 cfu)
• reading comprehension
Oral test (in German)
• conversation
• presentation, comment and discussion on one text prepared by the student
• reading and translation of one of the texts analyzed in the course (text chosen by the teacher)

Textbooks and Reading Materials

Articles taken from newspapers and magazines, will be available on the e-learning platform under Ulteriori conoscenze linguistiche - Tedesco, undergraduate course Business Administration.
For further information contact the teacher in charge.

Suggested grammar books with exercises (one choice)
Paola Bonelli, Rosanna Pavan, Grammatica attiva della Lingua tedesca, Hoepli, 2012
Marion Weerning, Mariano Mondello, Dies und das. Grammatica di tedesco con esercizi, Cideb, Genova, new edition 2004

For self-study and enhancement of listening comprehension, students are advised to use all reading and
listening materials on the pages of former years too.
In the library of Università della Bicocca it is available Deutsch perfekt, a magazine containing reading and listening comprehension (on audio CD and on the Internet) exercises and vocabulary exercises of various levels of difficulty,
For further study materials please refer to professor Vogler Stefanie’s webpage (https://elearning.unimib.it/course/info.php?id=43249) as well as to professor Saracco Caterina’s webpage (https://elearning.unimib.it/course/info.php?id=45819).

Semester

First semester (September 2022 to January 2023).

Teaching language

German and Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
21
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
deu

Staff

    Teacher

  • SD
    Silvia Vincenza D'Orazio

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics