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  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Scienze Economico-Aziendali [F7703M - F7701M]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Mathematics for Business
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Mathematics for Business
Course ID number
2223-1-F7701M093-F7701M023M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Quantitative Methods for Management

Course Syllabus

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Obiettivi formativi

Il corso si propone di fornire agli studenti la capacità di utilizzare gli strumenti matematici per affrontare e risolvere problemi decisionali , in modo da sviluppare nello studente la capacità di proporre soluzioni efficaci ai problemi di natura gestionale e aziendale.

Contenuti sintetici

Nel corso vengono studiati alcuni modelli matematici utili a formalizzare e risolvere problemi decisionali e gestionali in ambito aziendale.

Nella prima parte vengono introdotti i modelli classici di programmazione lineare e di programmazione intera. Tali modelli vengono quindi applicati per risolvere tipici problemi di management quali la massimizzazione del profitto o la minimizzazione del costo. Nella seconda parte vengono studiati alcuni modelli di ottimizzazione su reti.

Programma esteso

Introduzione ai problemi decisionali e alla modellistica matematica.

Programmazione Lineare: risoluzione grafica in due variabili, teoria della dualità, analisi di sensitività, metodo del simplesso.

Programmazione Lineare Intera: tecniche risolutive più semplici. Tecnica del Branch and bound.

Applicazioni della PL e della PLI alla gestione aziendale.

L’utilizzo di Excel per la risoluzione dei problemi di PL e PLI.

Ottimizzazione su reti: grafi e digrafi, alberi, problemi di cammino minimo, di tipo euleriano e hamiltoniano, misure di centralità sulle reti.

Applicazioni alla gestione aziendale.

Prerequisiti

Conoscenze matematiche di base acquisite nei i corsi di una qualsiasi laurea triennale in ambito economico

Metodi didattici

Lezioni teoriche frontali.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame si svolge in forma scritta e prevede:
Una parte costituita da domande a risposta chiusa per la verifica estensiva del programma d'esame
Una parte costituita da domande aperte su tutti gli argomenti trattati nel corso. Le domande saranno sia teoriche, per la verifica estensiva del programma d'esame, che
Una parte dell'esame consiste nella risoluzione di esercizi e di un problema di decisione risolto utilizzando excel, ai fini di appurare le competenze di problem solving disciplinare.

Testi di riferimento

L. Bellenzier, R. Grassi, S. Stefani, A. Torriero, Metodi quantitativi per il management, Esculapio Editore, Bologna, 2012

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Il corso è erogato nel primo semestre.

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
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Learning objectives

Aim of this course is to study the application of mathematical models to decision problems in business and industry. Learning objective is to enable students to use this knowledge in order to manage and solve problems.

Contents

The course aims at studying some mathematical models, useful for formalizing and solving decisional and managerial problems in the business environment.

The first part the classical models of linear programming and integer programming are studied. Then these models are applied to solve typical management problems such as profit maximization or cost minimization. In the second part some optimization models on networks are studied.

Detailed program

Decisional problems and mathematical models: an overview.

Basic of Linear Programming: graphical solution, duality, sensitivity analysis, simplex method.

Basic of Integer Programming; general solution, Branch and bound method.

Application of linear and integer programming to business problems.

Optimization on graphs, Graphs and digraphs, Trees and Applications, Eulerian and Hamiltonian problems, Centrality measures.

Applications to business problems.

Prerequisites

Basic mathematical knowledge acquired during the courses of any three-year degree in economics

Teaching methods

Traditional lessons in the classroom.

Assessment methods

The exam is in the written form and consists of:
A part made of closed questions for extensive testing of the exam program.
A part made of open questions on all topics covered in the course. The questions will be theoretical, for extensive testing of the exam program.
A part of the exam consists of solving exercises and a decision problem solved using excel, for the purpose of establishing the disciplinary problem solving skills.

Textbooks and Reading Materials

L. Bellenzier, R. Grassi, S. Stefani, A. Torriero, Metodi quantitativi per il management, Esculapio Editore, Bologna, 2012

Semester

First Term

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
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Key information

Field of research
SECS-S/06
ECTS
5
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Rosanna Grassi
    Rosanna Grassi
  • Tutor

  • Marco Bacchi
    Marco Bacchi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

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