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  1. Economics
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  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Business History - 1
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Business History - 1
Course ID number
2223-1-F7702M043-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Business History

Course Syllabus

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Export

Obiettivi formativi

La conoscenza dei fondamenti di teoria e storia dell’impresa necessari per affrontare studi avanzati nel campo della microeconomia, dell’economia aziendale e del marketing

Contenuti sintetici

L’impresa è un’istituzione centrale dello sviluppo economico moderno: un’istituzione che agisce dinamicamente ed è in grado con le sue scelte strategiche non soltanto di superare i vincolo imposti dalla tecnologia e dal mercato, ma di contribuire direttamente alla loro trasformazione. Il corso si propone di indagarne origine, trasformazioni e comportamenti in prospettiva storica e con un approccio fortemente comparativo. Esso prende le mosse da alcuni approfondimenti concettuali, necessari per metterne a fuoco i nodi problematici essenziali in materia di imprenditori e imprese, si sofferma quindi sui principali feedback fra impresa e contesto, per passare poi al confronto internazionale di modelli, tipologie e tempi dell’evoluzione dell’impresa: verranno analizzati in particolare dapprima i mutamenti della dimensione, delle forme e della performance delle imprese, quindi la gestione e la governance dell’impresa. Approfondimenti finali saranno dedicati a tre tematiche in graado di meglio svelare la natura delle imprese: il welfare aziandale, la forma del "gruppo" quale tipologia prevelente nell'esperienza italiana e il ruolo del brand nel distinguere l'impresa nei mercarti competitivi.

Programma esteso

lez. 1. L’evoluzione del concetto di imprenditore
lez. 2. Verso una concezione dinamica dell’impresa
lez. 3. L’impresa e l’evoluzione dell’ambiente socio-culturale
lez. 4. Dimensione e performance delle imprese in prospettiva storica
lez. 5. Le forme d’impresa – L’impresa pubblica
lez. 6 . La gestione e il governo dell’impresa
lez. 7. L'innovazione tecnologica, il lavoro, la finanza
lez. 8. Il welfare aziandale
lez. 9. la forma del "gruppo d'impresa"
lez. 10. Riepilogo e conclusioni

Prerequisiti

corsi standard in microeconomia ed economia aziendale

Metodi didattici

Lezioni frontali

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto: 10 domande aperte, tre punti per ogni domande. L'integrazione orale è prevista solo in casi speciali

Testi di riferimento

  1. P.A Toninelli, Storia d’impresa, il Mulino 2012
  2. Appunti forniti durante il corso

Periodo di erogazione dell'insegnamento

primo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Learning objectives

Enable students to understand fundamental issues of the theory and history of enterprise in order to approach advanced studies in microeconomics, business economics and marketing

Contents

The firm is a crucial institution of the countries’ modern economic growth: it is a dynamic institution which operates strategic choices in order not only to overcome the market’s and technology’s constraints but also to cooperate in molding them. The course is aimed at analyzing these behaviors with a strong comparative approach in a historical perspective. It begins with some conceptual in-depth examinations concerning the role both of entrepreneurs and firms in growth, then dwells upon the basic feedbacks between the firm and its environment, and on an international comparison among a few historical typologies of enterprise: therefore it will delve into issues such as size, governance and performance of the family firm, the American business model, the district, the cooperative, the Japanese zaibatsu, the state-owned enterprise, the multinational, the business group.

Final insights will be dedicated to three themes in order to better reveal the nature of firm : corporate welfare, the form of the "group" as a prevelent type in the Italian experience and the role of the brand in distinguishing the company in competitive markets.

Detailed program

1. The history of the concept of entrepreneur
2. Toward a dynamic approach to the firm
3. The firm and the environment
4. Size and performance of the firm
5. The forms of enterprise
6. The governance and the management of the firm
7. Technological innovation, work and finance
8. Welfare company
9\A form of govenance. the Groupin the italina experience
10. Conclusion

Prerequisites

Basic knowledge of Economics and Business

Teaching methods

Classroom lectures

Assessment methods

written final test: ten open questios and three points for every correct answer. Oral integration is not considered

Textbooks and Reading Materials

  1. P.A Toninelli, Storia d’impresa, il Mulino 2012
  2. Notes provided during the course

Semester

First semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/12
ECTS
5
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • VV
    Valerio Varini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

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