Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia delle Banche, delle Assicurazioni e degli Intermediari Finanziari [E1803M]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Economic History - 1
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Economic History - 1
Course ID number
2223-1-E1803M114-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Economic History

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso di fondamenti di storia economica ha lo scopo di familiarizzare gli studenti del primo anno di economia con alcune caratteristiche salienti del mondo contemporaneo, a partire dalla prima rivoluzione industriale per comprendere le trasformazioni economiche, sociali e culturale avvenute nei secoli successivi

Contenuti sintetici

I) Gli elementi fondamentali dell'analisi storico-economica

II) 1760-1830. La Rivoluzione industriale: dalla Gran Bretagna al Continente

III) 1830-1914: dal Centro alla periferia, Il diffondersi dell’industrializzazione

IV) 1915-1947: il periodo infrabellico

V) 1948-1973: dal Piano Marshall alla prima crisi petrolifera

VI) 1973-1992: dalle crisi petrolifere al Trattato di Maastricht

Programma esteso

Lo studio delle dinamiche di crescita/sviluppo delle economie più avanzate, indagandone le componenti (tecnologiche, istituzionali, organizzative, finanziarie), gli elementi dinamici e le principali fasi di transizione da uno stadio all'altro.

Verranno fatti cenni anche alle all'evoluzione delle banche e delle società assicurative in Europa nel corso dei secoli XIX e XX.

Parallelamente allo studio dell'evoluzione economica in Europa e nel mondo occidentale verranno studiate in dettaglio le vicende relative allo sviluppo economico italiano, dall'età napoleonica in poi.

Prerequisiti

Conoscenza scolastica degli eventi storico-politici (secoli XVIII-XX)

Metodi didattici

Metodi didattici: in presenza, salvo diverse disposizioni dovute alla pandemia

Modalità di verifica dell'apprendimento

Modalità di verifica dell’apprendimento: prove scritte, salvo diverse disposizioni a causa della pandemia.

Testi di riferimento

V. Zamagni, Dalla rivoluzione industriale all'integrazione europea, Bologna, Il Mulino

V.Zamagni, Dalla periferia al centro: la seconda rinascita economica dell’Italia 1861-1961, Bologna, Il Mulino,
Verranno inoltre messi a disposizione appunti delle lezioni predisposti dal docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA
Export

Learning objectives

The course in the fundamentals of economic history aims to familiarize first-year students of economics with some salient features of the contemporary world, starting with the first industrial revolution.

Contents

I) The basic elements of historical-economic research;

II) 1760-1830. The Industrial Revolution: from Great Britain to Europe

III) 1830-1869: from Centre to Periphery, the diffusion of the industrialization

IV) 1915-1947: the infra-war period

V) 1948-1973: Marshall Plan- first oil crisis

VI) 1973-1992: from the oil crises to the Maastricht Treaty

Detailed program

The reflection upon the dynamics of growth / development inside the most advanced economies, investigating their main evolving components (from the technological, institutional, organizational, financial points of view), the dynamic elements and the main stages of transition from one period to the following one.

An outline regarding the evolution of banks and insurance companies in Europe during the nineteenth and twentieth centuries will be also made.

In addition, the Italian economic history will be further explained as a case study

Prerequisites

Basic knowledge of the historical and political events (XVIII-XX centuries)

Teaching methods

Classroom lessons

Assessment methods

Final evaluation:

written tests, unless otherwise provided due to the pandemic

Textbooks and Reading Materials

V. Zamagni, Dalla rivoluzione industriale all'integrazione europea, Bologna, Il Mulino

V.Zamagni, Dalla periferia al centro: la seconda rinascita economica dell’Italia 1861-1961, Bologna, Il Mulino,

Semester

Second Semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/12
ECTS
5
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • VV
    Valerio Varini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics