Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Neuropsicologia e Neuroscienze Cognitive [F5110P - F5108P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Neuropsychology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Neuropsychology
Course ID number
2324-1-F5108P001
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

MODELLI E TECNICHE DI VALUTAZIONE DEL FUNZIONAMENTO PSICOLOGICO

Obiettivi formativi

Il corso si propone di fornire le informazioni di base sulla neuropsicologia intesa come disciplina scientifica che contribuisce allo studio della struttura della mente e del rapporto mente-cervello. Il corso è propedeutico a quello di Semeiotica e Valutazione Neuropsicologica dell'Adulto nel quale la Neuropsicologia, e i suoi strumenti diagnostici, è trattata in una
prospettiva clinica.

Conoscenza e comprensione

· Elementi storici della neuropsicologia.· Fondamenti metodologici della neuropsicologia.

· Elementi di base di neurologia e di neuroimmagine, utili in neuropsicologia.

· Fondamenti dell’esame neuropsicologico; l’esame clinico e test psicometrici (cenni).

· Le principali sindromi neuropsicologiche nello studio della struttura della mente e del rapporto mente-cervello.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

· Promuovere la capacità di comprendere e utilizzare conoscenze e dati neurologici circa i pazienti, utili nel campo neuropsicologico clinico.

· Promuovere la capacità di impostare e eseguire un esame neuropsicologico.

· Promuovere la capacità di formulare ipotesi diagnostiche circa i deficit neuropsicologici.

· Promuovere la capacità di utilizzare informazioni neuropsicologiche per la ricerca scientifica nell’ambito delle scienze cognitive e delle neuroscienze.

Contenuti sintetici

Neurologia e di neuroimmagine; fondamenti dell’esame neuropsicologico clinico e dell’utilizzo di test neuropsicologici
psicometrici; le principali malattie causa di deficit neuropsicologici (cenni); le principali sindromi neuropsicologiche causate da
lesioni cerebrali focali e diffuse nello studio della struttura della mente e del rapporto mente e cervello.

Programma esteso

  • Storia della neuropsicologia.
  • Fondamenti metodologici della neuropsicologia: dissociazione tra sintomi e segni semplice e doppia; sindromi neuropsicologiche (anatomiche e funzionali).
  • Neurologia e neuroimmagine: principi di correlazione anatomoclinica.
  • Valutazione neuropsicologica: esame clinico.
  • Test neuropsicologici psicometrici: principi generali.
  • Le principali cause di deficit neuropsicologici: le malattie cerebrovascolari, il trauma cranico, le demenze (cenni).
  • Le principali sindromi neuropsicologiche nello studio della struttura della mente e del rapporto mente e cervello.
  • Disturbi del linguaggio orale: afasie.
  • Disturbi cognitivi dei comportamenti motori (es. aprassie).
  • Disturbi della memoria.
  • Disordini del riconoscimento degli oggetti, dei colori e dei volti: le agnosie.
  • Disturbi della cognizione spaziale: negligenza spaziale unilaterale; il disorientamento topografico.
  • Deficit esecutivi.
  • Disturbi dell’attenzione.
  • Disturbi della consapevolezza.

Prerequisiti

È fortemente consigliato che lo studente conosca i temi tipicamente insegnati nei corsi di area psicobiologica e di psicologia generale dei corsi di laurea triennale di psicologia (per esempio, si vedano i programmi dei corsi Fondamenti Anatomo-Fisiologici dell’Attività Psichica, Psicologia Fisiologica; Psicologia Generale I e II del corso di laurea triennale denominata Scienze e Tecniche Psicologiche di questa Università)

Metodi didattici

Lezioni in aula, materiale audio-visivo.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese

Esame:

Verifica scritta con 30 domande a scelta multipla più un breve saggio (domanda aperta) e colloquio orale su richiesta dello studente o se necessario.

Il conseguimento del punteggio minimo di 18/30 alle domande a scelta multipla è condizione necessaria per il superamento della prima parte dell’esame e accesso alla valutazione del breve saggio ed eventuale prova orale.

Le domande a scelta multipla contengono 4 risposte di cui una sola corretta. Viene assegnato un punto per ogni risposta corretta e 0 punti per errori o omissioni.

Per la domanda aperta, lo studente dovrà sviluppare un breve saggio su uno di 2 temi parte del programma.

Per esempio:

  1. Le afasie e il modello di Wernicke-Lichteim: potere euristico e limiti del modello.
  2. Principi di inferenza anatomocomportamentali in neuropsicologia: metodi, vantaggi e limiti.

Testi di riferimento

  • Vallar G & Papagno C (a cura di) (2018). Manuale di neuropsicologia. Clinica ed elementi di riabilitazione. Terza edizione. Il Mulino, Bologna (esclusi cap. 21-22-23, pp. 501-584).
  • Gazzaniga M., Ivry R.B., Mangun G.R. Neuroscienze cognitive. Terza edizione italiana (2021) Zanichelli Editore.
  • Materiali messi a disposizione sul sito www.eraldopaulesu.it

Di consultazione:

  • Denes GF, Pizzamiglio L., Guariglia C., Cappa S., Grossi D., Luzzatti C. (2019) Manuale di Neuropsicologia. Terza edizione (2019) Zanichelli Editore.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

PSYCHOLOGICAL FUNCTIONING: MODELS AND MEHODS FOR ASSESSMENT

Learning objectives

The course aims to provide basic information on neuropsychology understood as a scientific discipline that contributes to the study of the structure of the mind and the mind-brain relationship. The course is preparatory to that of Semeiotics and Neuropsychological Evaluation of the Adult in which Neuropsychology and its diagnostic tools are treated from a clinical perspective.

Knowledge and understanding

· Elements of history of neuropsychology

· Methodological foundations of neuropsychology

· Basic elements of neurology and neuroimaging, useful in neuropsychology.

· Foundations of the neuropsychological assessment: clinical exam and psychometric assessment.

· Main neuropsychological syndromes in the study of mental structure and mind-brain relationships.

Applying knowledge and understanding

· To promote the ability to understand and use neurological knowledge and data about patients, useful for clinical neuropsychology.

· To promote the ability to set up and perform a neuropsychological assessment.

To promote the ability to make diagnostic hypotheses about neuropsychological deficits for scientific research in the field of cognitive science and neuroscience.

Contents

History and methods of neuropsychology; elements of neurology and neuroimaging; clinical neuropsychological exam and psychometric neuropsychological tests; main diseases responsible of neuropsychological disorders (elements); main neuropsychological syndromes brought about by focal and diffuse brain damage.

Detailed program

  • History of neuropsychology.
  • Methodological foundations of neuropsychology: simple and double dissociation between symptoms and signs; anatomical and functional neuropsychological syndromes.
  • Neurology and neuroimaging: anatomoclinical correlations in neuropsychology.
  • Neuropsychological evaluation: clinical assessment.
  • Psychometric neuropsychological tests: general principles.
  • The main causes of neuropsychological deficits: cerebrovascular disorders, head trauma and dementias.
  • The main neuropsychological syndromes in the study of the structure of the mind and of the mind-brain relationship.
  • Disorders of oral language: aphasias, alexias and agraphias.
  • Dyscalculia: number processing and calculation disorders (elements).
  • Disorders of planning of voluntary movement (e.g., the apraxias).
  • Memory disorders.
  • Deficits of recognition and identification of objects, colours and faces: the agnosias.
  • Deficits of spatial cognition: unilateral spatial neglect. Topographical disorientation.
  • Disorders of attention.
  • Disorders of executive processes. Neuropsychology of head injury.

Prerequisites

It is strongly recommended that the student is familiar with the topics typically taught in the psychobiological and general psychology courses of the BA degreein psychology (for example, see the programs of the courses Anatomo-Physiological Foundations of Psychic Activity, Physiological Psychology; General Psychology I and II of the BA degree course called Psychological Sciences and Techniques of this University).

Teaching methods

Room lessons, audiovisual material.

Assessment methods

Erasmus students can contact the teacher to agree on the possibility of studying on a bibliography in English and / or the possibility of taking the exam in English

Written examination (30 multiple choice questionnaire) followed by an essay and if needed or requested by the student oral examination (optional).

A minimum score of 18/30 at the multiple choice questionnaire is needed to be further assessed and proceed with the examination.

In the multiple choice questionnaire, each question has four alternative answers, only one being correct. One point is given for each correct answer; 0 points are given for errors or omissions.

In the short essay, the student will write on one of two possible subjects corresponding to one of the main themes covered during the course. For example:

  1. Aphasias and the Wernicke-Lichteim model: heuristic power and limits of the model.
  2. Principles of anatomical behavioral inference in neuropsychology: methods, advantages and limitations.

Textbooks and Reading Materials

  • Denes GF e Pizzamigio L (Editors) Handbook Of Clinical And Experimental Neuropsychology. Psychology Press, 1998 ISBN 10: 086377542XISBN 13: 9780863775420
  • Gazzaniga M., Ivry R.B., Mangun G.R. Cognitive neuroscience: the biology of the mind. Fifth edition (2018).
  • Materials made available by the professor on the website www.eraldopaulesu.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/02
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • ep2016
    Eraldo Paulesu

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics