Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Neuropsicologia e Neuroscienze Cognitive [F5110P - F5108P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Anxiety and Mood Disorders: Assessment and Intervention Techniques
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Anxiety and Mood Disorders: Assessment and Intervention Techniques
Course ID number
2324-1-F5108P004
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

MODELLI E TECNICHE DI INTERVENTO E DI RIABILITAZIONE

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Inquadramento diagnostico dei disturbi d'ansia e dell'umore.
  • Principali modelli e tecniche di intervento in ambito cognitivo-comportamentale di seconda e terza generazione.
  • Basi teoriche, aspetti tecnici, dati di efficacia e ambiti di applicazione delle varie strategie di intervento.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Promozione delle competenze cliniche.
  • Padroneggiamento delle tecniche di intervento da applicare flessibilmente nel trattamento del disagio psicologico nelle sue diverse espressioni.

Contenuti sintetici

Il corso si propone di approfondire l'inquadramento diagnostico dei principali disturbi d'ansia e dell'umore, presentando una rassegna dei modelli di intervento evidence-based sviluppati negli ultimi anni in ambito cognitivo-comportamentale e integrato (“terza ondata”). Il corso è finalizzato a promuovere le competenze cliniche dello/a studente/studentessa e fornirgli/le una serie di strategie di intervento da applicare flessibilmente al trattamento del disagio psicologico nelle sue diverse espressioni. Uno specifico approfondimento sarà dedicato al trattamento delle problematiche d'ansia e depressive in pazienti con problematiche neuropsicologiche e i loro familiari.

Programma esteso

  • Disturbi d'ansia e depressione: inquadramento diagnostico.
  • La terapia razionale emotiva comportamentale - REBT (Ellis).
  • La terapia cognitivo-comportamentale - CBT (Beck).
  • Le terapie metacognitive e basate sulla mindfulness.
  • Problematiche d'ansia e depressione in pazienti con problematiche neuropsicologiche e i loro familiari.

Prerequisiti

Una buona conoscenza dei fondamenti della Psicologia clinica e della Psicopatologia consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

Oltre alle lezioni frontali in aula, parte della didattica avverrà tramite applicazioni pratico-cliniche delle competenze acquisite: discussione di articoli scientifici, casi clinici, lavori di gruppo su materiali clinici e discussione di tematiche relative all’assessment.

Tutto il materiale (dispense delle lezioni e, quando possibile, articoli scientifici) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso, perché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame è scritto, e prevede 20 domande a risposta multipla (punteggio massimo 20) e la discussione di un caso clinico (punteggio massimo 10 più eventuale bonus). Il voto finale è dato dalla somma delle due prove.

Le domande sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione sia delle conoscenze teoriche sia delle competenze pratico-cliniche relative alle diverse tecniche di intervento.

I criteri di valutazione sono: la correttezza delle risposte e la padronanza delle tecniche apprese nella lettura e discussione del caso clinico.

Per gli studenti che lo richiedano, è previsto anche un colloquio orale, su tutti gli argomenti del corso, che può portare a un aumento o decremento fino a 2 punti rispetto al punteggio dell’esame scritto.

Non sono previste prove in itinere.

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese.

Testi di riferimento

L'esame verterà, oltre che sulle slide e il materiale presentati a lezione e caricati sul sito E-learning, sullo studio dei seguenti testi (limitatamente ai capitoli indicati):

  1. DiGiuseppe, R.A., Doyle, K.A., Dryden, & W., Backx, W. (2014). Manuale di terapia razionale emotiva comportamentale (Ed. italiana a cura di G.M. Ruggiero e D. Sarracino). Milano: Raffaello Cortina 2014. Capitoli 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16.

  2. Beck, J. (2021). La terapia cognitivo-comportamentale (TERZA EDIZIONE, a cura di A. Montano). Roma: Astrolabio 2022. Capitoli 3, 6, 10, 12, 14, 15, 17, 18.

  3. Clark., D.A., Beck., A.T. (2016), Il manuale dell'ansia e delle preoccupazioni. La soluzione cognitivo comportamentale. Verona: Positive Press 2011.

  4. Documento Finale della Consensus Conference sulle terapie psicologiche per ansia e depressione. SOLO ALLEGATO 4: pp. 52-64. Scaricabile da: https://www.iss.it/documents/20126/0/Consensus_1_2022_IT.pdf

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

METHODS AND TECHNIQUES FOR TREATMENT AND REHABILITATION

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Classification of anxiety and mood disorders.
  • Second and third wave cognitive-behavioral models and methods for brief intervention.
  • Theoretical basis, technical aspects, effectiveness and fields of application of different strategies of intervention.

Applying knowledge and understanding

  • Promoting clinical competence.
  • Correct use of the intervention techniques in the treatment of psychological distress in its different forms.

Contents

The course aims to explore the diagnosis classification of major anxiety and mood disorders, and to present a review of evidence-based intervention models developed in recent years in the cognitive-behavioral and integrated ("third wave") models. The course is aimed at promoting the student's clinical skills and providing him/her with a set of intervention strategies to be flexibly applied to the treatment of psychological distress in its various expressions. A specific focus will be dedicated to the treatment of anxiety and depressive issues occurring in patients with neuropsychological problems and their relatives.

Detailed program

  • Anxiety disorders and depression: classification.
  • Rational emotional behavioral therapy - REBT (Ellis).
  • Cognitive behavioral therapy - CBT (Beck).
  • Metacognitive and mindfulness-based therapies.
  • Anxiety and depression issues in patients with neuropsychological problems and their relatives.

Prerequisites

A good knowledge of the basis of Clinical Psychology and Psychopathology enables a more aware use of the course contents.

Teaching methods

In addition to classroom lectures, part of the teaching will take place through the discussion of scientific articles, case studies, and exercises and discussions on the course topics.
The material (slides and, when possible, scientific articles) is made available on the e-learning site of the course, so that it can also be used by non-attending students.

Assessment methods

The exam is written, and includes 20 multiple choice questions (maximum score 20) and the discussion of a clinical case (maximum score 10 plus an eventual bonus). The final score is given by the sum of the two tests.

The questions are intended to ascertain the effective learning of both theoretical knowledge and practical-clinical skills related to different techniques of intervention.

The evaluation criteria are: the correctness of the answers and the ability to apply the learned techniques to the reading and discussion of the clinical case.

For those students who request it, an oral interview is also provided, on all the topics of the course, which can lead to an increase or decrease of up to 2 points compared to the score of the written exam.

No “in itinere” examinations are scheduled.

Erasmus students can contact the professor to agree on the possibility of studying on a bibliography in English and/or the possibility of performing the exam in English.

Textbooks and Reading Materials

The examination will be conducted in Italian. In addition to the slides and material presented in class and uploaded to the E-learning site, the exam will focus on the study of the following texts (limited to the indicated chapters):

  1. DiGiuseppe, R.A., Doyle, K.A., Dryden, & W., Backx, W. (2014). Manuale di terapia razionale emotiva comportamentale (Ed. italiana a cura di G.M. Ruggiero e D. Sarracino). Milano: Raffaello Cortina 2014. Capitoli 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16.

  2. Beck, J. (2021). La terapia cognitivo-comportamentale (TERZA EDIZIONE, a cura di A. Montano). Roma: Astrolabio 2022. Capitoli 3, 6, 10, 12, 14, 15, 17, 18.

  3. Clark., D.A., Beck., A.T. (2016), Il manuale dell'ansia e delle preoccupazioni. La soluzione cognitivo comportamentale. Verona: Positive Press 2011.

  4. Documento Finale della Consensus Conference sulle terapie psicologiche per ansia e depressione. SOLO ALLEGATO 4: pp. 52-64. Download from: https://www.iss.it/documents/20126/0/Consensus_1_2022_IT.pdf

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/07
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Diego Sarracino
    Diego Sarracino

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics