Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Nephrology A
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Nephrology A
Course ID number
2324-3-H4101D260-H4101D065M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Integrated Medical and Surgical Pathology 3

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso, articolato in due moduli (A e B), ha come obiettivo quello di fornire conoscenze aggiornate, in base ai principi della medicina basata sulle evidenze, delle principali patologie mediche dell'apparato escretore. Capacità di definire gli stadi di funzione renale, di interpretare i principali esami di laboratorio e strumentali e definire ipotesi diagnostiche. Conoscenza delle terapie sostitutive della funzione renale: dialisi e trapianto.

Alla conclusione del Corso lo studente dovrà:

1) Conoscere eziologia, patogenesi, fisiopatologia, clinica, complicanze e prognosi delle principali malattie del rene.

2) Saper valutare correttamente i principali elementi anamnestici e obiettivi utili all’inquadramento della malattia renale.

3) Saper interpretare gli esami di laboratorio e strumentali nell’ottica del loro significato e del loro utilizzo per la diagnostica delle malattie renali.

4) Conoscere i principali quadri anatomo-patologici delle nefropatie glomerulari, vascolari, tubulo-interstiziali e cistiche.

  1. Conoscere le complicanze che può presentare il paziente affetto da patologia nefro-urinaria e gli aspetti fisiopatologici e clinici dell’insufficienza renale acuta e cronica e la terapia sostitutiva dell’insufficienza renale terminale (dialisi e trapianto renale).

Contenuti sintetici

Approccio al paziente nefropatico: epidemiologia, laboratorio, segni e sintomi.

Sindromi renali

Cenni di terapia dialitica e trapianto renale

Nefropatia ipertensiva e nefropatia diabetica

Insufficienza renale acuta

Patologia cistica renale

Patologie glomerulari: glomerulonefriti primitive e secondarie

Rene e discrasie plasmacellulari

Programma esteso

Approccio al paziente nefropatico: epidemiologia, laboratorio, segni e sintomi

  • Dimensioni epidemiologiche della malattia renale
  • Valutazione della funzione renale (filtrazione glomerulare e funzione tubulare) e dell’esame urine
  • Indagini strumentali (ecografia, indagini radiologiche, indagini radioisotopiche)
  • Biopsia Renale
  • Segni/sintomi delle nefropatie: le sindromi nefrologiche ( anomalie urinarie asintomatiche, sindrome nefritica, sindrome nefrosica, glomerulonefrite rapidamente progressiva, insufficienza renale cronica)

Insufficienza renale cronica.

-Definizione, stadiazione
-Alterazioni degli esami di laboratorio
-Segni, sintomi e coinvolgimento degli altri organi e apparati
-Cenni di terapia dialitica e trapianto renale

Nefropatia ipertensiva e nefropatia diabetica

-Epidemiologia, clinica e laboratorio della nefropatia ipertensiva
-Ipertensione nefrologica nefrovascolare e nefroparenchimale
-Epidemiologia, patogenesi, clinica e laboratorio della nefropatia diabetica

Insufficienza renale acuta

-Insufficienza renale acuta pre-renale: cause e clinica
-Insufficienza renale acuta renale: necrosi tubulare acuta ed altre cause e clinica
-insufficienza renale acuta post-renale: cause e clinica

Patologia cistica renale

  • Malattia policistica renale autosomica dominante (ADPKD): patogenesi e clinica
  • Malattia del rene policistico autosomica recessiva (ARPKD): patogenesi e clinica

Patologie glomerulari

  • Classificazione ed eziopatogenesi
  • Principali quadri anatomo-clinici delle GN primitive
  • Principali quadri anatomo-clinici delle GN secondarie

Rene e discrasie plasmacellulari

  • Rene e mieloma, amiloidosi e gammopatie

Nella trattazione saranno sottolineate le differenze di genere nella prevalenza, espressività clinica, evoluzione, risposta terapeutica delle singole nefropatie e nella malattia renale cronica.

Verranno, inoltre, affrontate le problematiche delle cure palliative nei pazienti con malattia renale cronica avanzata e della terapia del dolore nel paziente con insufficienza renale.

Prerequisiti

Conoscenza di anatomia e fisiologia del rene e delle vie urinarie.

Modalità didattica

Lezioni frontali con l’utilizzo di supporti audiovisivi e discussione in aula con gli studenti ed esercitazioni pratiche in piccoli gruppi in ambulatori, reparti e sala operatoria.

Materiale didattico

- Harrison's Principles of Internal Medicine Ed. McGraw Hill 20th edition;

- Cecil Textbook of Medicine, 26th Edition, 2019;

- Rugarli Medicina Interna Sistematica Ed. Elsevier Masson 8° edizione, 2021;

- Johnson R, Feehally J, Floege J, Tonelli M. Comprehensive Clinical Nephrology 7th Edition**,** Elsevier 2023.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’accertamento del raggiungimento degli obiettivi previsti dal corso prevede un esame a quiz più esame orale. 33 quiz a risposta singola con 4 risposte di cui una sola esatta (30 punti) e prova orale (30 punti).

Lo studente che rifiuta un voto superiore a 20 non può partecipare all’appello successivo.

Orario di ricevimento

Contattare il docente per e-mail

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SALUTE E BENESSERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The main aim of the course, organized in two modules (A and B) , is to provide evidence-based knowledge of the main medical diseases of the kidney and urinary tract. Ability to define the degree of renal function, to understand the major lab and diagnostics tests and ability in defining a diagnostic pathway. Knowledge of the main methods of renal replacement therapy: dialysis and transplantation.
At the end of the course the student will be able to:

1) Know aetiology, pathogenesis, clinical manifestations, complications and prognosis of the main renal diseases.

2) Evaluate correctly patient history and physical examination in order to classify the nephropathy.

3) Interpret lab tests and diagnostic investigations in order to diagnose kidney diseases.

4) Know the main pathological pictures of glomerulonephritis, vascular, tubulo-interstitial and cystic diseases of the kidney.

  1. Know the complications of kidney and urinary tract diseases and the physiopathology and clinical aspects of renal failure, including renal replacement therapy (dialysis and transplantation).

Contents

Approach to the nephropathic patient: epidemiology, laboratory, signs and symptoms.

Renal syndromes (asymptomatic urinary abnormalities, nephritic syndrome, nephrotic syndrome, rapidly progressive glomerulonephritis, chronic kidney failure)

Hints of dialysis therapy and renal transplantation.

Hypertensive nephropathy and diabetic nephropathy

Acute renal failure

Cystic kidney disease

Glomerular diseases: primary and secondary glomerulonephritis

Kidney and plasma cell dyscrasias

Detailed program

Approach to the nephropathic patient: epidemiology, laboratory, signs and symptoms

  • Epidemiologic dimensions of renal disease
  • Assessment of renal function (glomerular filtration and tubular function) and urinalysis
  • Instrumental investigations (ultrasonography, radiological investigations, radioisotopic investigations)
  • Renal biopsy
  • Signs/symptoms of nephropathies: nephrologic syndromes (asymptomatic urinary abnormalities, nephritic syndrome, nephrotic syndrome, rapidly progressive glomerulonephritis, chronic kidney failure)

Chronic kidney failure.

-Defining, staging
-Alterations in laboratory tests
-Signs, symptoms, and involvement of other organs and systems
-Hints of dialysis therapy and renal transplantation.

Hypertensive nephropathy and diabetic nephropathy.

-Epidemiology, clinical and laboratory of hypertensive nephropathy
-Nephrovascular and nephroparenchymal hypertension
-Epidemiology, pathogenesis, clinical and laboratory of diabetic nephropathy.

Acute renal failure

-Pre-renal acute renal failure: causes and clinic
-Renal acute renal failure: acute tubular necrosis and other causes and clinical
-Post-renal acute renal failure: causes and clinic

Renal cystic pathology

  • Autosomal dominant polycystic kidney disease (ADPKD): pathogenesis and clinic
  • Autosomal recessive polycystic kidney disease (ARPKD): pathogenesis and clinical

Glomerular Diseases

  • Classification and etiopathogenesis
  • Main anatomo-clinical pictures of primary GNs
  • Main anatomo-clinical pictures of secondary GNs.

Kidney and plasma cell dyscrasias

  • Kidney and myeloma, amyloidosis and gammopathies

Gender differences in the prevalence, clinical expressiveness, evolution, and therapeutic response of individual nephropathies and in chronic kidney disease will be emphasized in the discussion.

Palliative care in patients with advanced chronic kidney disease and pain therapy in the patient with renal failure will also be addressed.

Prerequisites

Knowledge of Anatomy and Physiology of kidney and urinary tract

Teaching form

Frontal lessons with audio-visual aids and open discussion in the classroom, practice in smaller groups in outpatient clinics, wards and operating rooms.

Textbook and teaching resource

- Harrison's Principles of Internal Medicine Ed. McGraw Hill 20th edition;

- Cecil Textbook of Medicine, 26th Edition, 2019;

- Rugarli Medicina Interna Sistematica Ed. Elsevier Masson 8° edizione, 2021;

- Johnson R, Feehally J, Floege J, Tonelli M. Comprehensive Clinical Nephrology 7th Edition**,** Elsevier 2023.

Semester

second semester

Assessment method

The assessment of achieved objectives will be verified with written tests and oral exam. 33 single-answer questions with 4 answers of which only one exact (30 points) and oral exam (30 points).

The student who refuses a score >20 cannot participate in the next exam session.

Office hours

Contact the Professor by e-mail

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
MED/14
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SG
    Simonetta Carla Genovesi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics