Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Clinical Methodology B
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Clinical Methodology B
Course ID number
2324-3-H4101D257-H4101D040M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Integrated Medical and Surgical Pathology 1

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il Corso di Patologia Medico Chirurgica 1 è finalizzato all’acquisizione delle diverse metodologie di valutazione del paziente con particolare attenzione alla raccolta dell’anamnesi, dell’esame obiettivo e dei test di laboratorio nella prospettiva della loro successiva applicazione in campo specialistico. Gli argomenti del Corso costituiscono gli strumenti necessari alla comprensione delle basi semeiologiche e della fisiopatologia delle principali condizioni morbose. Le nozioni fornite rappresentano la base indispensabile per l’acquisizione di un metodo scientifico applicabile a tutte le discipline specialistiche che lo studente si troverà ad affrontare nel corso della sua crescita professionale.
Anamnesi, Ragionamento diagnostico dei sintomi, Principali segni e sintomi clinici relativi a patologie mediche e chirurgiche dell’apparato cardiovascolare e di quello respiratorio. Ruolo, limiti e finalità dei test di laboratorio.

Contenuti sintetici

Raccolta elementi di anamnesi ed esecuzione esame obiettivo generale e specifico e test di laboratorio per apparati cardiovascolare e respiratorio. Diagnostica differenziale dei sintomi delle principali malattie dei due apparati.

Programma esteso

Prevenzione cardio-vascolare primaria e secondarie

  • Dislipidemia
  • Acido urico
  • Infiammazione cronica
  • Riabilitazione cardiologica
    • Epidemiologia, fattori di rischio cardiovascolari e prevenzione
    • -Ipertensione arteriosa primitiva e secondaria
    • Gestione del paziente iperteso
    • Corretta interpretazione delle indagini strumentali Obiettivi terapeutici nel paziente iperteso

Prerequisiti

Conoscenze relative ai corsi propedeutici indicati nel regolamento del corso di laurea.

Modalità didattica

Lezioni frontali.

Materiale didattico

Harrison’s: “Principles of Internal Medicine” Ed. McGraw Hill

Altri testi di approfondimento

HURST- The Heart 12th Ed. McGraw Hill

Dioguardi – Sanna: Moderni aspetti di semeiotica medica - Segni sintomi e malattie Ed.Seu

Sabiston: “Textbook of surgery” Ed. Saunders

Zanussi: “Il metodo in medicina clinica” Ed. Mattioli

McPherson RA, Pincus MR Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods, 23a edizione in lingua inglese. Ed. Elsevier, 2016

Federici G. Medicina di laboratorio ed McGraw-Hill. IV edizione, 2014

Marshall W, Lapsley M., Day A Clinical chemistry ed Mosby. 8a edizione in lingua inglese. Ed. Elsevier, 2016

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Vedi quanto descritto nel Syllabus dell’insegnamento

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

The Medical Surgical Pathology Course 1 is aimed at acquiring the various patient assessment methods with particular attention to the collection of the medical history, physical examination and laboratory tests with a view to their subsequent application in the specialist field. The topics of the course constitute the necessary tools for understanding the semeiological basis and physiopathology of the main morbid conditions. The notions provided represent the indispensable basis for the acquisition of a scientific method applicable to all the specialized disciplines that the student will face in the course of his professional growth.
Patient’s history taking, with focus on cardiovascular and respiratory problems, Diagnostic assessment with critical data interpretation, Physical examination, Main clinical signs and symptoms. Knowledge of normal ranges of the main diagnostic tests for the cardiovascular and respiratory systems.

Contents

Collection and interpretation of patients’ medical history, main signs and symptoms of cardiovascular and respiratory diseases. To provide the tools for the correct use of biochemical tests, and the definition of their indications and interpretation. Information on how to perform correctly a physical examination with particular regards to venous and arterial vessels, as well as to cardiovascular and respiratory systems.

Detailed program

Primary and secondary prevention

  • Dyslipidemia
  • Uric acid
  • Low grade chronic inflammation
  • Cardiological rehabilitation
    • Epidemiology, cardiovascular risk factors and prevention
    • -Primary and secondary arterial hypertension
    • Management of hypertensive patients
    • Correct interpretation of instrumental investigations Therapeutic objectives in hypertensive patients

Prerequisites

Propaedeutic skills.

Teaching form

Lectures.

Textbook and teaching resource

Harrison’s: “Principles of Internal Medicine” Ed. McGraw Hill

For further insight

HURST- The Heart 12th Ed. McGraw Hill

Dioguardi – Sanna: Moderni aspetti di semeiotica medica - Segni sintomi e malattie Ed.Seu

Sabiston: “Textbook of surgery” Ed. Saunders

Zanussi: “Il metodo in medicina clinica” Ed. Mattioli

McPherson RA, Pincus MR Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods, 23a English edition. Ed. Elsevier, 2016

Federici G. Medicina di laboratorio ed McGraw-Hill. IV ed., 2014

Marshall W, Lapsley M., Day A Clinical chemistry ed Mosby. 8a ed. Ed. Elsevier, 2016

Semester

1st semester.

Assessment method

See main course syllabus

Office hours

on appointment.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/09
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GB
    Grzegorz Marek Bilo
  • AM
    Alessandro Maloberti

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics