Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Pharmacology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Pharmacology
Course ID number
2324-3-H4101D017
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L’obiettivo principale del corso è di fornire allo studente i criteri per una gestione ottimale della terapia farmacologica secondo la medicina basata sulle evidenze. Il percorso formativo iniziale deve far acquisire allo studente una visione integrata dei principi di farmacocinetica e farmacodinamica che saranno necessari per lo studio della farmacologia speciale. In particolare, al termine del corso lo studente deve conoscere i bersagli molecolari dei farmaci e il loro meccanismo d’azione. Deve inoltre conoscere le caratteristiche farmacocinetiche che regolano i movimenti dei farmaci all’interno dell’organismo, la loro biotrasformazione ed eliminazione e le rilevanti interazioni di tipo farmacodinamico e farmacocinetico. Sulla base di lezioni frontali, seminari e attività di gruppo gli studenti devono sviluppare capacità di studio autonomo e progressivo sviluppo delle capacità di aggiornamento che costituiranno l’approccio fondamentale per l’uso corretto dei farmaci nella futura attività professionale.

Contenuti sintetici

Il programma comprende lo studio dei principi della farmacodinamica e della farmacocinetica, biotrasformazione, distribuzione ed eliminazione dei farmaci. Studio delle fonti di variabilità dell’azione dei farmaci. Studio delle fasi di sviluppo, preclinico e clinico, dei farmaci.

Programma esteso

PRINCIPI GENERALI - Concetto di farmaco, di tossico e di placebo. - Metodologie per la valutazione del rischio tossicologico e l'estrapolazione dei dati di tossicità dall'animale all'uomo - Anamnesi farmacologica - Modalità di segnalazione alle autorità competenti delle reazioni avverse ai farmaci (farmacovigilanza) - Aspetti etici e socio-economici della farmacologia.

FARMACOCINETICA - Meccanismi che regolano l'assorbimento dei farmaci attraverso le membrane cellulari - Vie di somministrazione dei farmaci, loro significato in terapia e concetto di biodisponibilità - Meccanismi di distribuzione dei farmaci nell'organismo, passaggio attraverso le barriere cellulari, legame farmaco-proteico, processi di biotrasformazione ed escrezione e loro rilevanza clinica - Significato di emivita plasmatica e clearance di un farmaco nella determinazione della posologia - Modalità per raggiungere e mantenere le concentrazioni plasmatiche stazionarie di un farmaco - Cinetica dei farmaci per somministrazione unica o ripetuta - Modifiche della posologia in relazione alle variazioni fisiologiche e patologiche dell'escrezione e del metabolismo - Reazioni avverse ai farmaci - Basi per una diversa risposta ai farmaci nelle diverse età e in gravidanza.
FARMACOLOGIA CELLULARE E MOLECOLARE - Meccanismi d’azione dei farmaci, bersagli molecolari e cascata di eventi attraverso cui un farmaco produce una risposta a livello cellulare - Basi cellulari delle risposte ai farmaci - Agonisti e antagonisti e principi di relazione struttura/attività - Relazione quantitativa dose-risposta - Significato di selettività, specificità, tossicità, potenza e efficacia dei farmaci - Efficacia e potenza dei farmaci in base alle loro curve dose-risposta - Indice terapeutico e valutazione del rapporto rischio/beneficio di una terapia farmacologica - Fattori di variabilità di una risposta farmacologica in relazione sia a patologie e terapie concomitanti che a popolazioni di soggetti a rischio - Farmacogenetica, farmacogenomica e risposta abnorme ai farmaci.

Prerequisiti

Conoscenze relative ai corsi propedeutici indicati nel regolamento del corso di laurea.

Modalità didattica

Gli insegnamenti verranno erogati in modalità “in presenza”.

Verranno erogate lezioni frontali, seminari, esercitazioni, discussione di casi clinici simulati, didattica a piccoli gruppi.

Materiale didattico

  • Bertram G. Katzung Farmacologia generale clinica. XI Edizione italiana, Piccin Nuova Libraria, 2021.

  • Derek G. Waller, Andrew G. Renwick e Keith Hillier Farmacologia medica ed elementi di terapia. III edizione, Elsevier, 2011.

  • Francesco Clementi, Guido Fumagalli Farmacologia generale e molecolare. IV edizione aggiornata, Edra, 2016.

  • Goodman e Gilman, Le basi farmacologiche della terapia. XIII edizione, Zanichelli, 2019.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre del terzo anno.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’esame è scritto (domande aperte, a risposta multipla e vero/falso) con orale obbligatorio e viene svolto dopo il completamento del corso di Farmacologia 2 del VII semestre (4° anno)

Orario di ricevimento

Su appuntamento da richiedere via email

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The main objective of the course is to give the students the basic criteria that need to be applied for a correct pharmacological therapy according to evidence-based medicine. Initially, the student must acquire an integrated view of the pharmacokinetic and pharmacodynamics principles that are necessary to study the special pharmacology. In particular, at the end of the course the student will learn the molecular targets and the mechanisms of drug action. In addition, the student will learn the pharmacokinetic features underlying the destiny of drugs within the organism, including their biotransformation and elimination, and the most relevant pharmacodynamic and pharmacokinetic interactions. By attending formal lectures, seminars, and small-groups, the students will develop autonomous and update learning abilities that will form the basic approach to correctly use drugs in their professional activity.

Contents

The course will examine: the principles underlying pharmacodynamics and pharmacokinetics, and drug biotransformation, distribution, and elimination; the determinants of the variability of drug responses; the preclinical and clinical phases of drug development.

Detailed program

GENERAL PRINCIPLES – Concepts of drug, toxic, and placebo – Methods for the evaluation of toxicity risks and extrapolation of data from animal to human – Pharmacological anamnesis – Ways of communication to competent authorities of adverse drug reactions (pharmacovigilance) - Ethical and socio-economical aspects of pharmacovigilance.

PHARMACOKINETICS – Regulatory mechanisms of drug absorption through cell membranes – Routes of drug administration, their implications for therapy and concept of bioavailability – Drug distribution mechanisms in the organism, transfer of drugs across cell barriers, drug-protein binding, biotransformation and elimination processes and their clinical relevance – Relevance of plasma half-life and clearance for drug dosing – Ways to reach and maintain plasma concentration of drugs at steady-state – Drug kinetics for single and repeated administration – Drug dosing adjustments according to physiological and pathological alterations of excretion and metabolism – Adverse drug reactions – Altered drug effects according to age and pregnancy.
MOLECULAR AND CELLULAR PHARMACOLOGY – Mechanisms of action of drugs, molecular targets and intracellular cascades mediating drug effects – Cellular basis of drug effects – Agonists and antagonists and structure/activity principles – Quantitative dose-response relationships – Definition of drug selectivity, specificity, toxicity, potency, and efficacy – Drug efficacy and potency according to dose-response curves – Therapeutic index and risk-benefit evaluation of a pharmacological therapy – Factors influencing drug response variability due to concomitant pathologies and therapies or being a risk subject – Pharmacogenetics, pharmacogenomics, and unpredicted drug.

Prerequisites

Knowledge acquired during all preparatory courses indicated in the medical degree course plan.

Teaching form

Lessons will be provided in attendance.

Lessons will be formal lectures, seminars, practical demonstrations, interactive discussion of simulated clinical cases, and small-group teaching.

Textbook and teaching resource

  • Bertram G. Katzung Farmacologia generale clinica. XI Edizione italiana, Piccin Nuova Libraria, 2021.

  • Derek G. Waller, Andrew G. Renwick e Keith Hillier Farmacologia medica ed elementi di terapia. III edizione, Elsevier, 2011.

  • Francesco Clementi, Guido Fumagalli Farmacologia generale e molecolare. IV edizione aggiornata, Edra, 2016.

  • Goodman e Gilman, Le basi farmacologiche della terapia. XIII edizione, Zanichelli, 2019.

Semester

Second semester of the third year.

Assessment method

The exam is written (open questions, multiple choice and true/false) with a compulsory oral exam and takes place after the completion of the Pharmacology 2 course of the VII semester (4th year).

Office hours

By appointment to be requested by e-mail

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
BIO/14
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EB
    Elena Bresciani
  • MG
    Mariapina Gallo
  • AT
    Antonio Biagio Torsello

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics