Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Scienze della Formazione Primaria [G8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Teaching and Learning Approaches - 2 (blended)
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Teaching and Learning Approaches - 2 (blended)
Course ID number
2324-2-G8501R010-G8501R010M-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Teaching and Learning Approaches With Workshop

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Didattica Generale con Laboratorio

Argomenti e articolazione del corso

La finalità del corso e quella di riflettere sul rapporto tra insegnare ed educare, fra sviluppo cognitivo e sviluppo
socio –affettivo, fra metodologie didattiche e stile comunicativo dell’insegnante.
Il corso si focalizza sull'approfondimento del quadro epistemologico dei diversi modelli e approcci relativi alla
didattica, problematizzando le idee di insegnamento e apprendimento che vi sono sottese.
La modalità di conduzione del corso prevede un'articolazione tra momenti esperienziali e laboratoriali, insieme a momenti di inquadramento teorico e di sintesi, in cui la partecipazione degli studenti diviene elemento
fondamentale per problematizzare, affrontare, sviluppare le tematiche proposte.
L'acquisizione dei risultati di apprendimento attesi è sostenuta nelle lezioni in presenza, attraverso l'analisi materiali (protocolli osservativi, diari, testimonianze) e dalla presenza di insegnanti, e nei laboratori attraverso la sperimentazione delle diverse metodologie attive (il lavoro di gruppo, la discussione, il role-playing e il
brainstorming).
Il corso è articolato su quattro moduli:
*Il primo ha per oggetto l'analisi dell'azione didattica e dei concetti cardini come il contratto didattico, la
trasposizione didattica e la didattica per competenze.
*Il secondo affronta la relazione tra modelli di apprendimento e metodologie di insegnamento, con particolare
attenzione alle metodologie attive.
*Il terzo sviluppa, invece, la comunicazione in classe e la dimensione relazionale.
*Il quarto ha come tema la organizzazione degli spazi, tempi e materiali.

Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni nonché al Laboratorio connesso
al corso, si intendono promuovere i seguenti obiettivi:

  • Conoscere e comprendere i diversi modelli e approcci relativi alla didattica.
  • Saper problematizzare le diverse idee di insegnamento/apprendimento.
  • Saper utilizzare i riferimenti teorici essenziali per comprendere le dimensioni e le variabili implicite ed
  • esplicite nel processo di insegnamento-apprendimento.
  • Conoscere le diverse metodologie didattiche in relazione con le diverse teorie di apprendimento.
  • Saper progettare percorsi e attività didattiche tenendo conto sia delle conoscenze ed esperienze pregresse
  • degli alunni (le loro modalità di apprendimento) sia delle caratteristiche dei contenuti disciplinari.
  • Saper osservare e analizzare le caratteristiche della dimensione relazionale di una situazione didattica.

Metodologie utilizzate

Lezione dialogata
Forum di discussione
Lavori di piccolo gruppi e a coppie in presenza e a distanza
Didattica Laboratoriale

Materiali didattici (online, offline)

Articoli scientifici, videoregistrazioni, fotografie, registri di conversazione

Programma e bibliografia

I seguenti due testi:

  • Nigris, E., Teruggi, L. e Zuccoli, F. (a cura di) (2020), Didattica Generale. Seconda edizione, Pearson, Milano.
  • Nigris, E., Negri, S. e Zuccoli, F. (a cura di) (2007), Esperienza e didattica. Le metodologie attive, Carocci Editori (qualsiasi ristampa), Roma

Un testo a scelta fra:

  • Ajello, A.M., Pontecorvo, C. e Zucchermaglio, C. (2015). Discutendo si impara. Interazione sociale e conoscenza a scuola. Carocci: Roma. (Qualsiasi ristampa)
  • Edwards, C., Gandini, L. e Forman, G. (qualsiasi edizione), I cento linguaggi dei bambini. L’approccio di Reggio Emilia all’educazione dell’infanzia, Junior, Bergamo.

Un testo a scelta fra:

  • Tamagnini, D. (2016), Si può fare. La scuola come ce la insegnano i bambini, Ed. La Meridiana, Molfetta (BA)
  • Molinari L, Mameli C.(2015), Gestire la classe, Il Mulino: Bologna
  • Orsi, M. (qualsiasi edizione), A scuola senza zaino. Il metodo del curricolo globale per una didattica innovativa. Erickson. Trento

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese

Modalità d'esame

L'esame è svolto nella modalità di un colloquio orale che verterà sull'analisi dei concetti nodali della didattica generale presentati nei diversi testi e affrontate durante i laboratori.

durante il corso blended learning è prevista una e-tivity a metà percorso che può ridurre il
carico di testi da portare al colloquio orale.
Nell'e-tivity è necessario dimostrare:

  • la conoscenza dei testi;
  • la capacità di analizzare casi/esempi forniti dal docente (conversazioni in classe, documentazione didattica, materiali di testimonianze presentate da insegnanti relativi alla della scuola dell’infanzia e primaria).

Orario di ricevimento

Previo appuntamento via mail nella stanza webex https://unimib.webex.com/meet/giulia.pastori oppure in presenza nella studio in U6 IV° piano stanza 4131

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Angelica Zedda (angelica.zedda@unimib.it)
Davide Tamagnini (davide.tamagnini@unimib.it)

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Course title

Didactics - Blended Learning

Topics and course structure

The aim of the course is to reflect on the relationship between teaching and educating, between cognitive and
socio-affective development, between teaching methods and the teacher's communicative style.
The course focuses on deepening the epistemological framework of the different approaches related to teaching, problematizing the ideas of teaching and learning that are underlying them.
The way the course is conducted provides an articulation between experiential and laboratory moments, together with moments of theoretical and synthetic framing, in which the participation of students becomes a fundamental element to problematize, address and develop the proposed themes.
The acquisition of the expected learning results is supported in the lessons in attendance, through material analysis (observation, diaries, testimonies) and by the presence of teachers, and in the workshops through the
experimentation of the different active methodologies (group work, discussion, role-playing and brainstorming).
The course is divided into four modules:
*The first one has as object the analysis of the didactic action and of the key concepts such as the didactic
contract, the didactic transposition and the didactics by competences.
*The second deals with the relationship between learning models and teaching methodologies, with particular
attention to active methodologies.
*The third develops, instead, the communication in the classroom and the relational dimension.
*The fourth has as its theme the organization of spaces, times and materials.

Objectives

Attending lessons and the Workshop we forward the following objectives:

  • To know and understand the different models and approaches to teaching theory.
  • To be able to problematize the different ideas of teaching / learning.
  • To know how to use the theoretical references in order to understand the implicit and explicit dimensions
  • and variables of teaching-learning process.
  • To know the different teaching methodologies and their relation with learning theories.
  • To know how to plan activities, tasks and projects considering both the previous knowledge and
  • experiences of pupils (the ways in which they learn) and the characteristics of subject contents.
  • To know how to observe and analyze the relation that joins together teacher and pupils, i.e., the teacherpupil
  • relation.

Methodologies

Teaching activities will include
lessons,
discussion forums,
workshops
and small group activities.

Online and offline teaching materials

Scientific articles, videos, photos, class conversations.

Programme and references

  • Nigris, E., Teruggi, L. e Zuccoli, F. (a cura di) (2020) “Didattica Generale. Seconda edizione”. Pearson: Milano.
  • Nigris, E., Negri, S. e Zuccoli, F. (a cura di) (2007). Esperienza e didattica. Le metodologie attive. Carocci Editori: Roma. (qualsiasi ristampa)

One book among the followings:

  • Ajello, A.M., Pontecorvo, C. e Zucchermaglio, C. (2015). Discutendo si impara. Interazione sociale e conoscenza a scuola. Carocci: Roma. (Qualsiasi ristampa)
  • Edwards, C., Gandini, L. e Forman, G. (qualsiasi edizione), I cento linguaggi dei bambini. L’approccio di Reggio Emilia all’educazione dell’infanzia, Junior, Bergamo.

One book among the followings:

  • Tamagnini, D. (2016), Si può fare. La scuola come ce la insegnano i bambini, Ed. La Meridiana, Molfetta (BA)
  • Molinari L, Mameli C.(2015), Gestire la classe, Il Mulino: Bologna
  • Orsi, M. (qualsiasi edizione), A scuola senza zaino. Il metodo del curricolo globale per una didattica innovativa. Erickson. Trento

"Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so

Assessment methods

The examinatiion is oral and it will focus on the analysis of principal concepts in the different texts and addressed in the workshops.
There is an e-ctivity in the middle of the course that can reduce the text load for the oral examination. In the e-ctivity, it is necessary to demonstrate:

  • knowledge of the texts;
  • the ability to analyse cases/examples provided by the lecturer (classroom conversations, teaching documentation, testimonial materials presented by teachers relating to pre-school and primary school).

Office hours

By previous appointment via e-mail in the room https://unimib.webex.com/meet/giulia.pastori or in presence in the studio of building U6 fourth floor, room 4131

Programme validity

Programme validity is two years.

Course tutors and assistants

Angelica Zedda (angelica.zedda@unimib.it)
Davide Tamagnini (davide.tamagnini@unimib.it)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
M-PED/03
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AL
    Alessia Lambicchi
  • AM
    Alessandra Maiorano
  • GP
    Giulia Gabriella Elena Pastori
  • MR
    Martina Rossi
  • Davide Tamagnini
    Davide Tamagnini
  • AZ
    Angelica Zedda

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics