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  6. 4th year
  1. Chemistry
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Chemistry
Course ID number
2324-4-G8501R046-G8501R073M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Chemistry and Biology Teaching

Course Syllabus

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Titolo

Chimica

Argomenti e articolazione del corso

Il corso presenta i concetti base della chimica moderna applicati ad esperienze concrete in relazione alle tematiche più generali riportate nelle Indicazioni Nazionali del 2012 e la chimica nell’ecologia e nell’educazione ambientale, in collegamento anche con gli argomenti dell’altro modulo dello stesso insegnamento.

Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni e al Laboratorio connesso al corso, si intendono PROMUOVERE i seguenti apprendimenti, in termini di:

  • Conoscenze e comprensione
  • Capacità di mettere in relazione conoscenze e modelli fra loro differenziati
  • Capacità di applicare conoscenze e modelli

Metodologie utilizzate

Lezioni frontali, utilizzo di filmati, letture, metodologie didattiche attive, esperienze, suggerimenti di sperimentazioni fatte a casa, confronto sulla comunicazione agli studenti della scuola primaria di concetti base della chimica.

Materiali didattici (online, offline)

Libri
Materiale supplementare discusso a lezione
Diapositive proiettate a lezione
Utilizzo di siti internet per approfondimenti

Programma e bibliografia

Indicativamente i blocchi di lezioni seguiranno questo schema:

Prima parte (18-20 ore)

  • la chimica come scienza ponte tra le varie discipline
  • il mondo macroscopico e quello microscopico
  • le misure e le grandezze
  • le trasformazioni fisiche della materia
  • dalle trasformazioni chimiche alla teoria atomica; la tavola periodica degli elementi
  • la teoria cinetico-molecolare
  • le moli
  • l'atomo: particelle e struttura
  • la chimica dell'acqua e i legami chimici

Seconda parte (4-6 ore)

  • l'evoluzione del pensiero chimico nella storia: le grandi scoperte e i grandi chimici del passato

Terza parte (4-6 ore)

  • la chimica nella transizione ecologica per accelerare la transizione energetica verso la completa neutralità climatica e lo sviluppo sostenibile nel rispetto delle risorse e delle persone, mitigare gli effetti del cambiamento climatico e passare a un sistema energetico con minori emissioni di gas serra e una produzione e un consumo di energia più sostenibili
  • chimica verde e uso di reagenti e solventi rispettosi dell’uomo e dell’ambiente

Il corso è strutturato in lezioni frontali.

Bibliografia

  1. Giuseppe Valitutti, Patriza Amadio, Marco Falasca, "Chimica. Concetti e modelli. Dalla materia all'elettrochimica. Terza Edizione, Zanichelli, 2023 (o altro testo sulle nozioni di base di chimica a livello di scuola secondaria di secondo grado; alcuni testi saranno indicati a lezione; durante la prima lezione verranno indicati eventuali testi universitari di riferimento che non sono in ogni caso obbligatori).
  2. Alessandro Abbotto, "Il genio quotidiano. Raccolta di racconti del quotidiano di grandi scienziati chimici e delle loro scoperte, Edises, 2023.
  3. Alessandro Abbotto, Vito Capriati, “La nuova chimica del XXI secolo. Rivoluzione verde e transizione ecologica”, Edizioni Dedalo, 2023.

Altra bibliografia consigliata:

  1. Alessandro Abbotto, Idrogeno. “Tutti i colori dell’energia”, Edizioni Dedalo, 2021.
  2. Primo Levi, “Il sistema periodico”, edizione per le scuole, a cura di Roberta Mori, Maria Vittoria Barbarulo, Einaudi Scuola, 2022 (ISBN 8828625678)
  3. Vincenzo Balzani, Margherita Venturi, “Chimica!”, Scienza Express
  4. Sara Moraca, Elisa Palazzi, "Siamo tutti Greta", Edizioni Dedalo, 2022
  5. Gianfranco Pacchioni, “W la CO2”, Il Mulino
  6. Eleonora Polo, “L’isola che non c’è”, Edizioni Dedalo
  7. Laura Cipolla, “I quaderni della didattica. Metodi e strumenti per l’insegnamento e l’apprendimento della chimica”, EDISES.
  8. Testo di chimica generale a livello del primo anno di università per corsi di laurea non chimici (a lezione saranno indicati alcuni testi)

Modalità d'esame

Scritto e orale
La prova scritta consiste in un test multiplo (domande a risposta chiusa), finalizzato ad accertare la conoscenza della materia trattata nelle lezioni.
La prova orale (qualora si sia superato lo scritto) è facoltativa, a scelta del candidato o su richiesta del docente. La prova orale facoltativa consisterà nella discussione di eventuali criticità dello scritto e di eventuali necessità di verifica e approfondimento delle conoscenze degli argomenti trattati a lezione.
Si avvisa che la prova orale, facoltativa, potrà anche comportare la diminuzione della votazione riportata nella prova scritta o anche l'insufficienza. Se dopo la prova orale la votazione viene rifiutata (o in caso di insufficienza) sarà necessario ripetere la prova scritta, anche se la votazione riportata era sufficiente.
Al termine del modulo verrà proposta una prova in itinere, facoltativa che, qualora superata positivamente, permetterà la registrazione della votazione al primo appello utile (solo in caso di superamento della prova in entrambi i moduli dell'insegnamento).

Orario di ricevimento

Sempre su appuntamento tramite e-mail

Durata dei programmi

Il programma vale un anno accademico.

Cultori della materia e Tutor

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA FAME | SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | ACQUA PULITA E SERVIZI IGIENICO-SANITARI | ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SOTT'ACQUA | VITA SULLA TERRA
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Course title

Chemistry

Topics and course structure

The course presents the basic concepts of modern chemistry applied to concrete experiences in relation to the more general themes reported in the 2012 National Indications and chemistry in ecology and environmental education, also in connection with the topics of the other module of the same course .

Objectives

With this teaching, with constant and participatory attendance at lessons and practical experiences connected to the course, we intend to promote the following learning, in terms of:

  • Knowledge and understanding
  • Ability to relate differentiated knowledge and models.
  • Ability to apply knowledge and models

Methodologies

Lectures, use of films, readings, active teaching methodologies, experiences, suggestions for home experiments, discussion on communicating basic chemistry concepts to primary school students.

Online and offline teaching materials

Books
Additional material discussed in class
Slides shown in class
Use of websites for further information

Programme and references

Indicatively, the lesson blocks will follow this scheme:

First part (18-20 hours)

  • chemistry as a bridge science between the various disciplines
  • the macroscopic and microscopic worlds
  • measurements and sizes
  • the physical transformations of matter
  • from chemical transformations to atomic theory; the periodic table of the elements
  • the kinetic-molecular theory
  • the moles
  • the atom: particles and structure
  • water chemistry and chemical bonds

Second part (4-6 hours)

  • the evolution of chemical thought in history: the great discoveries and the great chemists of the past

Third part (4-6 hours)

  • chemistry in the ecological transition to accelerate the energy transition towards complete climate neutrality and sustainable development with respect for resources and people, mitigate the effects of climate change and move to an energy system with lower greenhouse gas emissions and production and more sustainable energy consumption
  • green chemistry and use of reagents and solvents that respect humans and the environment

The course is structured in frontal lessons.

Bibliography

  1. Giuseppe Valitutti, Patriza Amadio, Marco Falasca, "Chimica. Concetti e modelli. Dalla materia all'elettrochimica. Terza Edizione, Zanichelli, 2023 (or other text on the basic notions of chemistry at secondary school level; some texts will be indicated in class; during the first lesson any reference university texts will be indicated which are not in any case compulsory).
  2. Alessandro Abbotto, "Il genio quotidiano. Raccolta di racconti del quotidiano di grandi scienziati chimici e delle loro scoperte, Edises, 2023.
  3. Alessandro Abbotto, Vito Capriati, “La nuova chimica del XXI secolo. Rivoluzione verde e transizione ecologica”, Edizioni Dedalo, 2023.

Other recommended bibliography:
4) Alessandro Abbotto, Idrogeno. “Tutti i colori dell’energia”, Edizioni Dedalo, 2021.
5) Primo Levi, “Il sistema periodico”, edizione per le scuole, a cura di Roberta Mori, Maria Vittoria Barbarulo, Einaudi Scuola, 2022 (ISBN 8828625678)
6) Vincenzo Balzani, Margherita Venturi, “Chimica!”, Scienza Express
7) Sara Moraca, Elisa Palazzi, "Siamo tutti Greta", Edizioni Dedalo, 2022
8) Gianfranco Pacchioni, “W la CO2”, Il Mulino
9) Eleonora Polo, “L’isola che non c’è”, Edizioni Dedalo
10) Laura Cipolla, “I quaderni della didattica. Metodi e strumenti per l’insegnamento e l’apprendimento della chimica”, EDISES.
11) General chemistry text at first year university level for non-chemistry degree courses (some texts will be indicated in class)

Assessment methods

Written and oral
The written test consists of a multiple test (closed-ended questions), aimed at ascertaining knowledge of the subject matter covered in the lessons.
The oral test (if the written test is passed) is optional, chosen by the candidate or at the request of the teacher. The optional oral test will consist of the discussion of any critical issues in the writing and any need to verify and deepen knowledge of the topics covered in class.
Please note that the oral test, which is optional, may also lead to a reduction in the mark reported in the written test or even an insufficiency. If after the oral test the grade is rejected (or in case of insufficiency) it will be necessary to repeat the written test, even if the grade obtained was sufficient.
At the end of the module, an optional ongoing test will be offered which, if successfully passed, will allow the grade to be recorded at the first available exam (only in case of passing the test in both teaching modules).

Office hours

Always by appointment via email

Programme validity

One academic year

Course tutors and assistants

Sustainable Development Goals

ZERO HUNGER | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | CLEAN WATER AND SANITATION | AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION | LIFE BELOW WATER | LIFE ON LAND
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Key information

Field of research
CHIM/06
ECTS
4
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Alessandro Abbotto
    Alessandro Abbotto

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

ZERO HUNGER - End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture
ZERO HUNGER
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
CLEAN WATER AND SANITATION - Ensure availability and sustainable management of water and sanitation for all
CLEAN WATER AND SANITATION
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE BELOW WATER - Conserve and sustainably use the oceans, seas and marine resources for sustainable development
LIFE BELOW WATER
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND

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