Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze Biologiche [E1302Q - E1301Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Plant Systematic
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Plant Systematic
Course ID number
2324-3-E1301Q060
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenze e capacità di comprensione: Apprendere le basi della diversità biologica delle piante attraverso la conoscenza delle tappe evolutive fondamentali del mondo vegetale. Acquisire conoscenze e competenze tassonomiche in merito alle principali famiglie di Gimnosperme e Angiosperme.

Conoscenze e capacità di comprensione applicate: il corso permetterà di riconoscere le principali famiglie di piante superiori e di eseguire una valutazione della biodiversità.

Autonomia di giudizio: Raccogliere ed interpretare i dati rilevanti in merito alla struttura e funzione delle diverse famiglie di piante. Comprendere i meccanismi alla base dell'evoluzione della vita vegetale sulle terre emerse.

Capacità comunicative: il corso si propone di fornire allo studente le capacità per comunicare in modo efficace, appropriato e con linguaggio specifico, i concetti appresi durante il corso.

Capacità di apprendere: al termine del corso lo studente dovrà essere in grado di approfondire in modo autonomo gli argomenti trattati nel corso, anche tramite la consultazione di siti web, testi di bibliografia specifica e chiavi dicotomiche.

Contenuti sintetici

Evoluzione delle piante e loro diversificazione

Programma esteso

Cos’è la botanica sistematica. Fenetica e Cladistica. Le alghe: caratteristiche e strutture. Microalghe e macroalghe. L’emersione dalle acque e la conquista delle terre emerse. Le Briofite: epatiche, antocerote e muschi. Le tracheofite sporificanti: licopodiofite, psilotofite, equisetofite e felci. Felci Leptosporangiate ed Eusporangiate. L’evoluzione delle gimnosperme: caratteristiche morfologiche e diffusione. Le Coniferofite e la loro distribuzione. Gnetofite: caratteristiche peculiari e loro posizione filogenetica. Le angiosperme. Il fiore, il frutto ed il seme. L’evoluzione delle angiosperme dalle Paleoerbe alle eudicotiledoni. Le principali famiglie di angiosperme e l’evoluzione del fiore.

Prerequisiti

Botanica generale

Modalità didattica

Lezioni Frontali, brevi escursioni presso parchi, riserve e giardini botanici

Materiale didattico

Le diapositive mostrate a lezione vengono fornite sulla piattaforma e-learning.

Libri consigliati:

  • Judd, Campbell, Kellogg, Stevens. Botanica Sistematica - Un approccio filogenetico. Piccin.

  • Raven P.H., Evert R.F., Eichorn. S.E. Biologia delle Piante. Zanichelli ed.

  • Strasburger. Trattato di botanica per le università. Volume 2. Evoluzione Sistematica ed ecologia

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’esame orale è diretto a valutare la conoscenza dello studente in merito alla botanica sistematica e all’evoluzione delle piante superiori a partire dalle alghe.

L’esame consiste di 3-4 domande. Le prima domanda è di carattere generale sugli argomenti del corso ed è diretta a capire il metodo di studio e di approfondimento dello studente. La seconda domanda è rivolta ad analizzare la capacità dello studente di comprendere le principali tappe evolutive delle piante e il ruolo giocato da specifiche strutture e funzioni. Le ultime domande sono rivolte alla botanica sistematica ed in particolare alla comprensione delle caratteristiche delle più importante famiglie vegetali e di taluni ordini.
Criteri di Valutazione: conoscenze scientifiche e tecniche in merito alla sistematica vegetale e capacità critica e di rielaborazione individuale dello studente. Sarà inoltre considerata la proprietà di linguaggio tecnico adottato

Orario di ricevimento

Su appuntamento scrivendo a massimo.labra@unimib.it

Sustainable Development Goals

CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SULLA TERRA
Export

Aims

knowledge and understanding: To provide the scientific basis for understanding the biological diversity of plants through the study of the fundamental evolutionary stages of the plant world. To acquire taxonomic knowledge and skills on the main families of Gymnosperm and Angiosperms.

Applied knowledge and understanding: the course will allow the student to recognize the main families of superior plants and to carry out an assessment of biodiversity.

Making judgments: Collect and interpret the relevant data on the structure and function of the different plant families. Understanding the mechanisms underlying the evolution of plant.

Communication skills: the course aims to provide students with the skills to communicate effectively, appropriately and with specific language, the concepts learned during the course.

Learning skills: at the end of the course the student will have to be able to deepen independently the topics covered in the course, also by consulting websites, specific bibliography texts and dichotomous keys.

Contents

Plant evolution and diversification

Detailed program

What are the principles of systematic botany. Phenetics and Cladistica. Algae: characteristics and structures. Microalgae and macroalgae. The evolution of plant from the waters to the land. Bryophytes: hepatic, anthocerote and moss. Spongy tracheophytes: licopodiofite, psilotophytes, equisetophytes and ferns. Leptosporangiate and Eusporangiate Ferns. The evolution of gymnosperms: morphological characteristics and diffusion. The Coniferophyta and their distribution. Gnetophyta: peculiar characteristics and their phylogenetic position. The Angiosperms. The flower, the fruit and the seed. The evolution of the angiosperms from Paleoerbe to the Eudicotyledons. The main families of angiosperms and the evolution of the flower.

Prerequisites

General Botany

Teaching form

Frontal lessons and short excursions to parks, reserves and botanical gardens

Textbook and teaching resource

Diapos showed at lessons are available on the e-learning platform.

Suggested books:

- Judd, Campbell, Kellogg, Stevens. Botanica Sistematica - Un approccio filogenetico. Piccin.

- Raven P.H., Evert R.F., Eichorn. S.E. Biologia delle Piante. Zanichelli ed.

  • Strasburger. Trattato di botanica per le università. Volume 2. Evoluzione Sistematica ed ecologia

Semester

Second semester

Assessment method

The oral exam will evaluate the student's knowledge about the plant systematic and the plant evolution starting from algae to Angiosperm.

The exam consists of 3-4 questions. The first is an open question on a general topic of the course to evaluate the study method. The second questions is directed to evaluate the ability of student to have learned the role of specific plant structures/functions during the main keys point of evolution, The last two questions are dedicated to plant systematic and the description of characteristic of the most important plant families - orders.
Evaluation criteria: scientific and technical knowledge about plant systematic and in the critical re-elaboration of the acquired knowledge as well as the scientific language usage.

Office hours

On appointment; mail to: massimo.labra@unimib.it

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | CLIMATE ACTION | LIFE ON LAND
Enter

Key information

Field of research
BIO/01
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • ML
    Massimo Labra

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics