Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Fisica [E3005Q - E3001Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Computational Physics Laboratory
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Computational Physics Laboratory
Course ID number
2324-3-E3001Q066
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Apprendere i fondamenti del calcolo numerico ed imparare a risolvere problemi scientifici mediante un computer.

Contenuti sintetici

Concetti iniziali dell'analisi numerica; metodi di integrazione deterministica di funzioni; metodo Monte Carlo ed integrazione stocastica; distribuzioni di probabilita' e teorema del limite centrale; metodi di soluzione di equazioni differenziali; calcolo degli zeri di una funzione.

Programma esteso

Concetti iniziali

  • introduzione agli errori di arrotondamento e di troncamento
  • codifica dei numeri nel computer
  • condizionamento e stabilita'

Integrazione deterministica di funzioni
Si presentano vari metodi di integrazione deterministica di una funzione (trapezio, Simpson, Bode, Romberg, Gauss) e si discute la loro accuratezza numerica.

Metodo Monte Carlo e distribuzioni di probabilita'
Introduzione a metodi di integrazione stocastica e confronto di prestazione con i metodi deterministici.

Equazioni differenziali
Si presentano i principali metodi di integrazione numerica di equazioni differenziali: Eulero, leap-frog, Runge-Kutta.

Zeri di funzione
Si discutono i metodi di bisezione e di Newton-Raphson per il calcolo numerico degli zeri di una funzione.

Prerequisiti

Insegnamenti degli anni precedenti. Non sono richiesti prerequisiti particolari a livello di programmazione oltre alla conoscenza dei concetti base: struttura di un codice, definizione di una variabile, di un array, di una funzione e di un ciclo. Il linguaggio di programmazione e' a scelta dello studente tra C e Fortran.

Modalità didattica

L'attivita' e' svolta esclusivamente in presenza nel laboratorio informatico. In alcune lezioni teoriche iniziali si introducono le tecniche numeriche utili allo svolgimento delle esercitazioni di laboratorio; ogni studente esegue in modo individuale le esercitazioni sotto la supervisione e con il supporto del docente.

Materiale didattico

Note del docente che vengono caricate su elearning.unimib.it

Numerical Recipes
William H. Press, Saul A. Teukolsky, William T. Vetterling, Brian P. Flannery
CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Due lezioni a settimana nel primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Le esercitazioni di laboratorio prevedono la soluzione di esercizi mediante la scrittura di codici. I risultati ottenuti e lo studio effettuato vengono raccolti in una relazione che ogni studente deve preparare. L'esame e' orale e verte sulla discussione della soluzione delle esercitazioni proposte. Almeno 2 settimane prima della data dell'esame lo studente deve inviare per email al docente la relazione in formato pdf e una cartella contenente i codici e i risultati. La valutazione complessiva finale si basa sulla prova orale, sull'attivita' svolta in laboratorio, sullo studio effettuato e sulla relazione finale.

Orario di ricevimento

In qualsiasi momento e' possibile richiedere per e-mail un appauntamento.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Learning the basis of numerical calculus and how to solve scientific problems with a computer.

Contents

Basic concepts of numerical analysis; deterministic methods for computing integrals; Monte Carlo methods and stochastic integration; probability distributions and central limit theorem; numerical solution of differential equations; zeros of a function

Detailed program

Basic concepts

  • introduction to rounding error and truncation error
  • storing numbers in a computer
  • conditioning and stability

Deterministic integration of a function
Various deterministic techniques for the numerical calculation of integrals are presented: trapeziodal rule, Simpson, Bode, Romberg and Gauss methods. Special focus on the expected numerical accuracy.

Monte Carlo methods and probability distributions
Stochastic methods for computing integrals are discussed and compared with deterministic ones.

Differential equations
Main techniques for the numerical solution of a differential equation are presented: Euler, leap-frog and Runge-Kutta methods.

Zeros of a function
The bisection and the Newton-Raphson methods for computing the zeros of a functions are discussed.

Prerequisites

Teachings of previous years. No special prerequisites or particular coding skills are required other than very basic concepts like the general structure of a code and the definition of a variable, of an array, of a function and of a loop. The coding language can be chosen between C and Fortran.

Teaching form

Activity in carried out in the computer lab. In some initial theoretical lectures the numerical techniques useful for solving the exercises are presented; each student works individually with the support of the teacher in case of need.

Textbook and teaching resource

Teacher's notes available on elearning.unimib.it

Numerical Recipes
William H. Press, Saul A. Teukolsky, William T. Vetterling, Brian P. Flannery
CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS

Semester

Twice a week in the first semester

Assessment method

In the computer lab the student has to solve numerically a number of execises by writing computer codes. The results of the study are presented in a report that each student has to write. The exam is oral and concerns the discussion of the solution of the exercises; at least two weeks in advance of the exam, the report (in pdf format) as well as the codes and the results of the numerical study have to be sent to the teacher by email. The overall evaluation takes into account the oral exam, the lab activity, the study that has been done and the final report.

Office hours

Anytime after an e-mail appointment.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
FIS/02
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
96
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Marco Cè
    Marco Cè
  • MP
    Michele Pepe

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)
Course enrol confirmation

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics