Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia e Commercio [E3301M]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Macroeconomics - 1
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Macroeconomics - 1
Course ID number
2324-2-E3301M193-E3301M195M-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Macroeconomics and Economic Policies

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Obiettivi formativi

Il corso ha l’obiettivo di fornire una buona conoscenza delle teorie macroeconomiche di base utili alla spiegazione del funzionamento dei sistemi economici, in economia chiusa e aperta, nel breve, lungo e lunghissimo periodo. Allo studio dello strumento teorico viene affiancato il suo utilizzo per la comprensione della dinamica macroeconomica in Italia, in modo da rendere gli studenti in grado di affrontare le problematiche proprie dei sistemi economici moderni, dimostrando la comprensione dei concetti espressi nella letteratura di base, anche attraverso il riconoscimento di modelli che esemplificano i concetti teorici e la loro applicazione empirica.

Contenuti sintetici

Il corso affronta gli argomenti base della teoria macroeconomica, fornendo gli strumenti teorici di base per la comprensione del funzionamento di un sistema economico chiuso ed aperto nel breve, lungo e lunghissimo periodo. Allo studio degli strumenti teorici fa seguito il loro utilizzo per la comprensione della dinamica macroeconomica in Italia ed Europa.

Programma esteso

La teoria classica: l'economia nel lungo periodo

- La determinazione del livello di produzione e del reddito in economia chiusa ed aperta

- Moneta, inflazione e disoccupazione

La teoria della crescita: l'economia nel lunghissimo periodo

La teoria della crescita bilanciata

- accumulazione di capitale e crescita demografica

- tecnologia e politica economica

- la contabilità della crescita

I modelli di crescita endogena: capitale umano e tecnologia

La teoria del ciclo economico: l'economia nel breve periodo

- Il modello IS/LM e di domanda e offerta aggregata in economia chiusa ed aperta

- Il trade-off inflazione e disoccupazione

- Le aree valutarie e l'Unione economica e monetaria europea

- Il debito pubblico

Prerequisiti

Microeconomia e Storia economica

Metodi didattici

Lezioni frontali.

In caso di emergenza epidemica le lezioni si svolgeranno in modalità remota asincrona con eventi in videoconferenza sincrona.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame di macroeconomia è composto da 6 domande (del valore di 5 punti ciascuna), di cui 4 sono in forma chiusa con motivazione e 2 sono in forma aperta. L'esame orale integrativo è disponibile su richiesta dello studente.

In caso di emergenza epidemica, gli esami si terranno in forma telematica, utilizzando le piattaforme WebEx e Moodle. Nella pagina e-learning dell'insegnamento verranno riportati i dettagli relativi alle modalità d'esame, nonchè un link pubblico per l'accesso online all'esame di eventuali auditori.

Testi di riferimento

- N.G. Mankiw, M.P. Taylor, Macroeconomia, 6° ed. italiana, Zanichelli, 2015. Il libro è anche disponibile in versione digitale e può essere acquistato online direttamente dall'editore:

https://www.zanichelli.it/ricerca/prodotti/macroeconomia-mankiw-001

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Learning area

Learning objectives

 The course aims at providing the knowledge of core macroeconomic models, useful for the understanding of economic systems in closed and open economy, in the short, long and very long term. The study of theoretical models is coupled by their application for the understanding of macroeconomic dynamics in Italy, in order to enable students to deal with the core issues characterizing modern economic systems, and to understand the main economic concepts, also through the use of models and their empirical implementation.

Contents

The course deals with core macroeconomic issues at an introductory level, equipping students within the core theoretical tools for the understanding of the working of the closed and open economy in the short, long and very long run, are provided. Tools are then employed for the understanding of macroeconomic dynamics in Italy and Europe.

Detailed program

Introduction

- The science of macroeconomics

- Main macroeconomic variables

Classical theory: the economy in the long-run

- The determination of the level of production and income in closed and open economy

- Money, inflation e unemployment

The theory of growth: the economy in the very long-run

The theory of balanced growth

- capital accumulation and demographic growth

- technology and economic policy

- the accountancy of growth

Endogenous growth models: human capital and technology

Business cycle theory: the economy in the short-run

- The IS/LM model and of aggregate demand and supply in closed and open economy

- The inflation-unemployment trade-off

- Currency areas and the European Monetary Union

- Public debt

Prerequisites

Microeconomics and Economic History

Teaching methods

Lectures in the classroom.

In the case of an epidemics emergency, lectures will be delivered remotely and asynchronously, with additional videoconferencing events, organized synchronously.

Assessment methods

The macroeconomics exam is composed of 6 questions, of which 4 are in closed form with the motivation required and 2 are open questions. An additional oral examination is available upon students'request.

In the case of an epidemics emergency, exams will be held online through the WebEx e Moodle platforms. Additional details about exam logistics will be provided on the e-learning webpage of the course, as well as a link for online access to the exam to potential auditors.

Textbooks and Reading Materials

- N.G. Mankiw, M.P. Taylor, Macroeconomia, 6° ed. italiana, Zanichelli, 2015. The book is also available in digital format and can be purchased online at

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
9
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
63
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CM
    Claudio Morana

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics