Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze Statistiche ed Economiche [E4103B - E4101B]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Microeconomics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Microeconomics
Course ID number
2324-1-E4101B007
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso di microeconomia ha l'obiettivo di introdurre gli studenti ai fondamenti del ragionamento economico. In particolare, affronta lo studio delle scelte economiche dei principali agenti presenti nell’economia -- famiglie e imprese -- come queste scelte interagiscono nelle varie forme di mercato e le loro implicazioni per le scelte politiche e sociali.

Contenuti sintetici

La prima parte del corso studia il comportamento degli individui nel mercato dei beni, nel mercato del lavoro e nelle scelte di risparmio, nonché il comportamento dell’impresa produttiva. La seconda parte affronterà le diverse forme di mercato in cui imprese e consumatori si incontrano: i mercati perfettamente concorrenziali, i mercati monopolistici e l’oligopolio. Verranno infine discussi i fallimenti del mercato in presenza di esternalità, beni pubblci e asimmetrie informative. Attraverso lo svolgimento dei diversi argomenti, la soluzione di esercizi e la discussione di casi concreti lo studente è posto in grado di comprendere diversi problemi attuali che caratterizzano il funzionamento dei mercati. Il corso discute anche il ruolo economico dello Stato ed offre le basi per la comprensione dei modelli aggregati della macroeconomia.

Programma esteso

TIPO ARGOMENTO
L1 Introduzione al corso – Economia, scelte economiche, domanda e offerta.
L2 Le scelte del consumatore: preferenze del consumatore e vincolo di bilancio
L3 Le scelte del consumatore: scelta ottima
L4 Le scelte del consumatore: scelta ottima (segue)
L5 Statica comparata e domanda
L6 Variazioni di prezzo e benessere del consumatore
E1 Esercizi: scelta del consumatore
L7 La famiglia come fornitrice di risorse: l'offerta di risparmio e lavoro
L8 Tecnologia e produzione
L9 I costi
L10 L'impresa che non fa il prezzo
E2 Esercizi: offerta di lavoro e risparmio, tecnologia e costi
P1 PRIMA PROVA PARZIALE
L11 L'equilibrio nei mercati concorrenziali
L12 Monopolio
L13 Teoria dei giochi
E3 Esercizi: concorrenza perfetta e monopolio
L14 Oligopolio
L15 Scelta in condizioni di incertezza
E4 Esercizi: teoria dei giochi, oligopolio, incertezza
L16 Esternalità
L17 Beni pubblici
L18 Informazione asimmetrica
L19 Cenni di Equilibrio Economico Generale
E5 Esercizi: esternalità, beni pubblici, informazione asimmetrica
P2 SECONDA PROVA PARZIALE

Prerequisiti

Non ci sono prerequisiti formali. Sono utili le competenze acquisite durante i corsi di Algebra lineare e Analisi matematica I

Metodi didattici

Lezioni frontali, sessioni interattive ed esercitazioni

Modalità di verifica dell'apprendimento

Due prove parziali, ciascuna su metà del programma d'esame, con domande teoriche ed esercizi

OPPURE

Prova generale su tutto il programma

Testi di riferimento

Varian H., Microeconomia, Libreria Editrice Cafoscarina, 2011.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Marzo- Giugno 2024

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SCONFIGGERE LA FAME | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course introduces students to the foundations of economic reasoning. In particular, we shall study the economic decisions of individual economic agents -- households and firms -- as well as how theese decisions interact under different market structures and their implications for social choice and policy.

Contents

The first part of the course studies the behavior of individuals in the goods market, in the labor market and in saving choices, as well as the behavior of the firm. The second part will deal with the different market structures in which firms and consumers meet: perfectly competitive markets, monopolistic and oligopolistic markets. Finally, we shall discuss market failures in the presence of externalities, public goods and information asymmetries. The presentation of the different topics, the exercises and the discussion of real-world cases allow the student to understand various current problems that affect the functioning of the markets. The course also discusses the economic role of the state and offers the basis for understanding the aggregate models of macroeconomics.

Detailed program

TYPE TOPIC
L1 Introduction
L2 Consumer choice: preferences and budget constraint
L3 Consumer choice: optimization
L4 Demand and elasticity
L5 Consumer surplus
L6 Substitution and income effects
E1 Exercises: consumer behavior
L7 Labour supply and intertemporal decisions
L8 Production and technology
L9 Costs
L10 Perfect competition 1
E2 Exercises: labour supply, intertemporal decisions, production
P1 PARTIAL EXAM
L11 Perfect competition 2
L12 Monopoly
L13 Game theory
E3 Exercises: perfect competition and monopoly
L14 Oligopoly
L15 Choice under uncertainty
E4 Exercises: game theory, oligopoly, uncertainty
L16 Externalities
L17 Public goods
L18 Asymmetric Information
L19 General equilibrium
E5 Exercises: market failures
P2 PARTIAL EXAM

Prerequisites

There are no formal prerequisites. Competence with mathematical tools from standard Calculus I program are useful throughout the course.

Teaching methods

Lectures, interactive sessions and exercise classes.

Assessment methods

Two partial exams, each covering half of the program, includiing theoretical questions and exercises.

OR

One general exam, covering the all program.

Textbooks and Reading Materials

Varian H., Microeconomia, Libreria Editrice Cafoscarina, 2011.

Semester

March - June 2024

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | ZERO HUNGER | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
9
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
63
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MM
    Marco Mantovani

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
ZERO HUNGER - End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture
ZERO HUNGER
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics