Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Introduction To The Training 3
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Introduction To The Training 3
Course ID number
2324-2-I0101D903-I0101D909M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Training 2

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del tirocinio lo studente sarà in grado di: 1. saper utilizzare la concettualità infermieristica ed i principi deontologici, nelle situazioni assistenziali previste dal progetto educativo e, conseguentemente, agire in relazione alle responsabilità richieste dal livello formativo; 2. riconoscere e rispettare il ruolo e le competenze proprie e quelle dei membri dell’équipe assistenziale, stabilendo relazioni, partecipando alle attività ed apportando contributi costruttivi; 3. identificare i bisogni di assistenza infermieristica/diagnosi infermieristiche, attuare e valutare l’assistenza infermieristica alla persona nelle diverse fasi della vita, sia in ospedale che nelle comunità, nel rispetto dei principi deontologici.

Contenuti sintetici

Durante il tirocinio verranno sperimentati, all’interno delle strutture socio-sanitarie, i contenuti presentati all’interno degli insegnamenti del II anno accademico con particolare riferimento al modello concettuale in uso nelle singole sezioni di corso. I contenuti sono raggruppati in cinque aree: 1. comportamento professionale; 2. capacità di osservazione; 3. capacità di relazione; 4. capacità di integrazione/collaborazione; 5. capacità/abilità tecnico-organizzative e di pianificazione.

Programma esteso

In preparazione al tirocinio lo studente approfondirà i contenuti:

· cura della salma

· Organizzazione del momento terapeutico e modalità di somministrazione della terapia farmacologica

· assistenza infermieristica alla persona sottoposta a paracentesi e a toracentesi

· gestione della terapia antiblastica

· gestione degli accessi venosi centrali

· linee guida per l’isolamento (aereo, da contatto, attraverso droplet)

dialisi peritoneale

Prerequisiti

Definiti dal Regolamento del Corso di Laurea.

Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni. Lavori di gruppo.

Materiale didattico

Smeltzer S.C., Bare B., Hinkle J.L., Cheever K.H. (2017) Brunner - Suddarth Infermieristica Medico-Chirurgica, CEA, Milano;
Craven R.F., Hirnle C.J., Jensen S. (2019) Principi fondamentali dell’assistenza infermieristica, V ed., CEA, Milano;
Herdman T.H., Kamitsuru S. (a cura di) NANDA International, Diagnosi Infermieristiche - Definizioni e classificazione 2021–2023. Milano: Casa Editrice Ambrosiana;
Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B, Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) Il Modello assistenziale dei processi umani (2018): un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Pubblicazione CNAI – Centro Italiano Accreditato per la ricerca e lo sviluppo dell'ICNP™

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2° Anno, 2° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Voto finale.

Orario di ricevimento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Aims

At the end of the internship, students will be able to: 1. use nursing concepts and deontological principles in care situations provided by the educational project and, consequently, act according to the responsibilities required by the training level; 2. recognize and respect roles and competencies of each member of the team, establishing relationships, participating in the activities and making constructive contributions; 3. identify nursing needs/nursing diagnosis, implement and evaluate nursing to people at different stages of life, both in a hospital and in a community context, in accordance with ethical principles.

Contents

During the internship, in social and health institutions, students will test skills acquired during the first year (with respect to the conceptual model used in the single sections). The contents are grouped into five areas: 1. professional behavior; 2. observational skills; 3. relationship skills; 4. ability to cooperate; 5. technical, organizational and planning skills.

Detailed program

In preparation for the internship the student will deepen the contents:

· care of the dead body

· somministration of drug therapy

· nursing care for the person undergoing paracentesis and thoracentesis

· management of antiblastic therapy

· management of central venous accesses

· guidelines for isolation (air, contact, droplet)

peritoneal dialysis

Prerequisites

Defined by academic regulation.

Teaching form

Lectures, exercises, group work.

Textbook and teaching resource

Smeltzer S.C., Bare B., Hinkle J.L., Cheever K.H. (2017) Brunner - Suddarth Infermieristica Medico-Chirurgica, CEA, Milano;
Craven R.F., Hirnle C.J., Jensen S. (2019) Principi fondamentali dell’assistenza infermieristica, V ed., CEA, Milano;
Herdman T.H., Kamitsuru S. (a cura di) NANDA International, Diagnosi Infermieristiche - Definizioni e classificazione 2021–2023. Milano: Casa Editrice Ambrosiana;
Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B, Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) Il Modello assistenziale dei processi umani (2018): un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Pubblicazione CNAI – Centro Italiano Accreditato per la ricerca e lo sviluppo dell'ICNP™

Semester

2nd Year, 2nd Semester

Assessment method

Final evaluation.

Office hours

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
MED/45
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
25
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AC
    Antonella Caruso
  • DC
    Daniela Colombo
  • AM
    Antonella Moretti
  • CO
    Carmela Ongaro

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics