Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. The Organ Donation Process: The Care of a Potential Organ Donation Patient
  2. Summary
Insegnamento Course full name
The Organ Donation Process: The Care of a Potential Organ Donation Patient
Course ID number
2324-2-I0101D109
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente al termine del corso:
• descriverà i servizi attualmente offerti dal sistema socio-sanitario e la normativa vigente sui trapianti
• identificherà le fasi del processo di donazione d’organo dall’insulto cerebrale primario alla possibilità di donazione
• (criteri di esclusione) comprenderà gli ambiti di intervento del professionista sanitario definirà gli aspetti etici e deontologici connessi all’intero processo

Contenuti sintetici

Inquadramento del processo di donazione d’organi e i criteri medici generali del donatore
L’accertamento di morte con criteri neurologici e il mantenimento del potenziale donatore
Malattia renale cronica e trapianto
La relazione d’aiuto ai famigliari
Il vissuto del professionista sanitario nel processo di donazione

Programma esteso

• Donazione di organi e tessuti: per saperne di più…
• Malattia renale cronica e trapianto
• Esperienza personale di una persona in attesa di trapianto
• L'accertamento di morte con criteri neurologici ed il mantenimento del potenziale donatore: Assistenza infermieristica, competenze e deontologia
• La relazione d'aiuto ai familiari: gli aspetti etico-deontologici connessi all'intero processo
• Esperienza personale di una persona post trapianto
• Il vissuto del professionista sanitario nel processo di donazione
• Scenario “Processo di Donazione”

Prerequisiti

Iscrizione al 2° e 3° anno del Corso di Laurea in Infermieristica

Modalità didattica

Lezione Frontale

Discussione guidata

Analisi di casi

Materiale didattico

https://www.trapianti.salute.gov.it/trapianti/archivioProtocolliCnt.jsp

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

frequenza

Orario di ricevimento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Goals
At the end of the course the student:
• describe the services currently offered by the social-health system and the legislation in force on transplants
• identify the stages of the organ donation process from the primary brain injury to the possibility of donation
• (exclusion criteria) will include the areas of intervention of the healthcare professional will define the ethical and deontological aspects connected to the entire process

Contents

Framework of the organ donation process and the donor's general medical criteria
The assessment of death with neurological criteria and the maintenance of the potential donor
Chronic kidney disease and transplant
The relationship of help to family members
The experience of the healthcare professional in the donation process

Detailed program

  • Organ and tissue donation: find out more ...
  • Chronic kidney disease and transplant
  • Personal experience of a person waiting for a transplant
  • The assessment of death with neurological criteria and the maintenance of the potential donor: Nursing assistance, skills and ethics
  • The relationship of help to family members: the ethical and deontological aspects connected to the whole process
  • Personal experience of a post transplant person
  • The experience of the healthcare professional in the donation process
  • "Donation Process" scenario

Prerequisites

2ⁿᵈ 3ʳᵈ year Nursing Students

Teaching form

Lectures

Guided discussion

Case studies

Textbook and teaching resource

https://www.trapianti.salute.gov.it/trapianti/archivioProtocolliCnt.jsp

Semester

Second semester

Assessment method

frequency

Office hours

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • DC
    Daniela Colombo
  • CF
    Cristiana Franzini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics