Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Human Reproductive Physiology - 1
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Human Reproductive Physiology - 1
Course ID number
2324-2-I0102D903-I0102D911M-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Anatomy and Physiology of The Human Reproduction

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscere i meccanismi che regolano il processo procreativo umano e lo sviluppo embrionale.

Contenuti sintetici

Il corso fornisce i fondamenti di fisiologia dell’apparato genitale femminile, della funzione riproduttiva umana e le conoscenze relative alla fertilità e al processo procreativo, dalla fecondazione allo sviluppo embrionale.

Programma esteso

FISIOLOGIA DELLA RIPRODUZIONE UMANA:

  • fisiologia dell'apparato genitale femminile
  • biologia e fisiologia della funzione riproduttiva
  • sterilità di coppia
  • fecondazione medicalmente assistita,

EMBRIOLOGIA:

  • il concepimento
  • lo sviluppo embrionale
  • la circolazione fetale
  • anatomia e fisiologia degli annessi fetali
  • fondamenti anatomici e fisiologici dell’organo placentare

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Lezioni frontali.

Materiale didattico

PAIRMAN, TRACY, THOROGOOD PINCOMBE. Midwifery. Preparation for practice, Elsevier, 2015, 3rd ed.

COCHARD LARRY R., Atlante di embriologia umana, Netter, ed. Masson, 2006.

COAD JANE (with Melvyn Dunstall), Anatomy and Phisiology for Midwives, Mosby 2011. 3^ edizione.

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

TEST A RISPOSTE CHIUSE (Scelta a risposta multipla)
Le domande del test sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione delle conoscenze teoriche.

Al termine del TEST è previsto e un COLLOQUIO DI DISCUSSIONE incentrato sullo scritto e su tutti gli argomenti
del corso che può portare fino a un aumento massimo di 3 punti o a un decremento del punteggio ottenuto
nell’esame scritto.

Non sono previsti esami in itinere.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

Knowledge the mechanisms that regulate the human procreative process and embryonic development.

Contents

The course provides to the student the fundamentals of physiology of the female genital tract, of the human reproductive function and knowledge about the fertility and procreative process, from fertilization to embryonic development.

Detailed program

PHYSIOLOGY OF HUMAN REPRODUCTION:

  • physiology of the female genital tract
  • biology and physiology of reproductive function
  • couple infertility
  • medically assisted fertilisation

HEMBRIOLOGY:

  • fertilization
  • embryonic development
  • fetal circulation
  • anatomy and physiology of the fetal adnexa
  • foundamentals of anatomical and physiological placental organ.

Prerequisites

None

Teaching form

Lectures.

Textbook and teaching resource

PAIRMAN, TRACY, THOROGOOD PINCOMBE. Midwifery. Preparation for practice, Elsevier, 2015, 3rd ed.

COCHARD LARRY R., Atlante di embriologia umana, Netter, ed. Masson, 2006.

COAD JANE (with Melvyn Dunstall), Anatomy and Phisiology for Midwives, Mosby 2011. 3^ edizione.

Detailed information on teaching materials will be published on the e-learning page associated with the course.

Semester

I semester

Assessment method

CLOSED-ENDED TESTS (multiple-choice)
The test questions are designed to ascertain the actual acquisition of the theoretical knowledge.

At the end of the TEST there is a discussion discussion focused on the written paper and all the course topics.
of the course, which may lead to a maximum increase of 3 points or a decrease in the mark obtained
in the written examination.

There are no examinations in progress.

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/40
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
20
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Nicoletta Colombo
    Nicoletta Colombo
  • RF
    Robert Fruscio

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics