Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Deontology and Midwifery Laws
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Deontology and Midwifery Laws
Course ID number
2324-1-K0101D005-K0101D020M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Deontology and Laws

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

La finalità generale del corso è quella di conoscere le principali norme sull’organizzazione sanitaria e la normativa sull’esercizio professionale e sulla formazione ostetrica identificando il significato e le loro influenze sullo sviluppo professionale. Lo studente sarà inoltre in grado di identificare le situazioni che, nell’ambito dell’esercizio professionale, determinano dilemmi etici e riconoscere il contributo dell’ostetrica alla riflessione etica in merito all’utilizzo delle risorse.

Contenuti sintetici

Cenni sulle fonti del diritto. Le principali norme del Sistema Sanitario Nazionale. Le principali norme sull’esercizio professionale e la formazione ostetrica. La formazione dei valori e i conflitti di valori nella persona e nella professionista ostetrica. Teorie etiche e concetti dell’etica per la professione infermieristica. Richiami sullo sviluppo dei codici deontologici della professione ostetrica. Modelli di processo decisionale etico e il modello di Fry e Johnstone. Le responsabilità etiche dell’ostetrica nella pratica professionale. L’insegnamento della deontologia professionale nella formazione accademica e nella formazione continua.

Programma esteso

La formazione dei valori e i conflitti di valori nella persona e nella professionista ostetrica. Le responsabilità etiche dell’ostetrica. Richiami sullo sviluppo dei codici deontologici della professione ostetrica. Concetti deontologici di advocacy, accountability e caring. Intraprendere un’azione morale. Modelli di processo decisionale etico e il modello di Fry e Johnstone.

Prerequisiti

Definiti dal Regolamento del Corso di Laurea.

Modalità didattica

Lezioni frontali ed esercitazioni con l’applicazione del modello di Fry e Johnstone attraverso l’analisi di casi assistenziali.

Materiale didattico

Deiana C., Rocco G., Silvestro A. (2014) Guida all’esercizio della Professione di Infermiere. Torino: C G Edizioni Medico Scientifiche; Fry T.S., Johnstone M. (2004) Etica per la pratica infermieristica. Milano: Casa Editrice Ambrosiana; Sgreccia E. (2007) Manuale di Bioetica - Volume 1 Fondamenti ed etica biomedica. Roma: Vita e Pensiero

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo anno, secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’esame non è previsto per il singolo modulo ma per l’intero insegnamento in modalità integrata, così come descritto dettagliatamente nel Syllabus dell’Insegnamento.

Orario di ricevimento

Concordato con il docente via e-mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The general aim of this course is to learn the main regulations governing the health system and the professional practice of midwifery, identifying their significance and their influences onprofessional development. Students will also be able to identify the situations that, within the working environment, lead to ethical dilemmas. They will be able to recognize the midwife contribution to ethical consideration about health care resources’ utilization.

Contents

Hints on the sources of law. The main regulations of the National Health System. The main laws regulating professional training, and midwifery practice. Values and conflicts of values in patients, nurses. Ethical theories and ethical concepts for midwifery. Codes of ethics for midwifery. Models of ethical decision-making with a specific focus on the Fry and Johnstone’s model. Ethical responsibilities of midwifes. The teaching of professional ethics at academic level and in continuous education.

Detailed program

Values and conflicts of values in patients, midwifes. The ethical responsibilities of midwifes. Development of codes of ethics for midwifes. Ethical concepts of advocacy, accountability and caring. Undertake a moral action. Models for ethical decision-making with focus on the Fry and Johnstone’s model.

Prerequisites

Defined by the Degree Regulation.

Teaching form

Lectures and exercises with the application of the Fry and Johnstone’s model.

Textbook and teaching resource

Deiana C., Rocco G., Silvestro A. (2014) Guida all’esercizio della Professione di Infermiere. Torino: C G Edizioni Medico Scientifiche; Fry T.S., Johnstone M. (2004) Etica per la pratica infermieristica. Milano: Casa Editrice Ambrosiana; Sgreccia E. (2007) Manuale di Bioetica - Volume 1 Fondamenti ed etica biomedica. Roma: Vita e Pensiero

Semester

First year, second semester

Assessment method

The examination is not for the single module but it is an integrated examination for the whole course, as described in details in the Syllabus of the Course.

Office hours

Agreed with teacher by e-mail.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/47
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
32
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AL
    Agnese Lecis
  • RS
    Romina Sada

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics