Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Scienze Statistiche ed Economiche [F8206B - F8204B]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Multivariate Statistics
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Multivariate Statistics
Course ID number
2324-1-F8204B002-F8204B003M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Advanced Statistics M

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si pone come obiettivo quello di introdurre tecniche di analisi statistica multivatiata con finalità esplorativa e previsiva.

Alla fine del corso lo studente sarà in grado di applicare le suddette tecniche a insiemi di dati raccolti in molteplici contesti, quali quello economico, sociale e delle scienze naturali, e che possono essere caratterizzati, per esempio, da elevata dimensionalità.

Contenuti sintetici

  • Analisi esplorative dei dati
  • Strumenti previsivi

Programma esteso

Cenni di visualizzazione di dati multivariati

Metodi operativi per la valutazione dell'errore di generalizzazione: insieme di stima e verifica, K-fold cross validation

Classificatore di Bayes, analisi discriminante lineare e quadratica

Alberi di classificazione e regressione

Metodi di ensemble

Prerequisiti

Analisi esplorativa, modelli statistici, calcolo delle probabilità, inferenza statistica, programmazione.

Metodi didattici

L'intera attività formativa verrà svolta attraverso lezioni frontali e di laboratorio.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Non ci saranno prove in itinere.

L'esame è una prova scritta che si compone di esercizi teorici e numerici che possono essere svolti su carta e/o al computer. Gli esercizi hanno lo scopo di verificare il livello di conoscenza e la capacità dello studente di risolvere problemi mediante l'applicazione dele tecniche statistiche introdotte durante il corso.

Testi di riferimento

James, G, Witten, D., Hastie, T., Tibshirani, R., An Introduction to Statistical Learning with applications in R, Springer, 2013

Everitt, B., Hothorn, T. An Introduction to Applied Multivariate Analysis with R, Springer, 2011

Hastie, T., Tibshirani, R., Friedman, J. ,The Elements of Statistical Learning, Springer, 2001

Izenman, A.J., Modern Multivariate Statistical Techniques, Springer, 2008

Azzalini, A. Scarpa, B. Analisi dei dati e data mining, Springer, 2009

Dobson, A., Barnett, A., An Introduction to Generalized Linear Models, CRC Press, 2008

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre. Primo ciclo.

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The aim of the course is to introduce some multivariate techniques used in exploratory data analysis and in prediction.

The student will be able to apply the aforementioned techniques to real data collected, for instance, in social and economic fields and that can be characterized by high-dimensionality.

Contents

  • Exploratory data analysis
  • Prediction tools

Detailed program

Basic concpets of data visualization

Tools to assay the generalization error: training and test set and K-fold cross validation

Bayes classifier, linear and quadratic discriminant analysis

Classification and regression trees

Ensemble techniques

Prerequisites

Exploratory data analysis, statistica models, probability theory, statistica inference, programming

Teaching methods

Theoretical lectures and computer lab lectures.

Assessment methods

The will just be a final examition.

The exam is written and includes theoretical and practical exercizes to be solved with or without the aid of the computer. The exercizes have the aim to assay the knoledge and the ability of the student to solve problems by applying the statistical techniques introduced in the course.

Textbooks and Reading Materials

James, G, Witten, D., Hastie, T., Tibshirani, R., An Introduction to Statistical Learning with applications in R, Springer, 2013

Everitt, B., Hothorn, T. An Introduction to Applied Multivariate Analysis with R, Springer, 2011

Hastie, T., Tibshirani, R., Friedman, J. ,The Elements of Statistical Learning, Springer, 2001

Izenman, A.J., Modern Multivariate Statistical Techniques, Springer, 2008

Azzalini, A. Scarpa, B. Analisi dei dati e data mining, Springer, 2009

Dobson, A., Barnett, A., An Introduction to Generalized Linear Models, CRC Press, 2008

Semester

Secondo semeters, first cycle

Teaching language

italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
SECS-S/01
ECTS
6
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • BN
    Bernardo Nipoti

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics